Gå till innehåll

Hur fungerar MS Virtual PC


Up2

Recommended Posts

Jag har försökt mig på Microsoft Virtual PC minst fem gånger med jag kan inte förstå mig på det. Inte heller får jag mycket hjälp av guider på nätet. Dessa använder äldre versioner och så. Jag använder guiden i programmet och letar upp en skivavbild till ett operativsystem, exempelvis Windows NT 4.0.

När jag konfigurerat och startat upp den virtuella datorn dyker det opp ett fönster i svart som liknar en kommandotolk eller DOS-fönster. Jag väntar och strax därpå visas ett meddelande som talar om att jag ska ange vilken enhet skivan ligger i, jag trycker på F på tangentbordet (i mitt fall F:, en virtuell enhet skapad av Alcohol 120%). Den fortsätter, samma sak uppstår och jag kommer aldrig vidare.  >:(

Kan någon ge mig en guide (för den senaste versionen) på svenska/engelska om hur man använder programmet och går det att använda "riktiga" skivor som man matar in i datorns läsare och använda som virtuell dator/operativsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ned fria Microsoft Virtual Machine 2007 för att testa...

1.  Välj att "Create New..."  Svara på alla uppgifter om typ av operativ, placeringar och likande.

2.  Kontrollera dina inställningar i "Settings"

3.  "Start"a upp virtuella systemet och vänta på "Svarta fönstret"

  a.    Antingen har du en riktig DVD i läsaren eller så

  b.    markerar du under menyfliken "CD" - "Capture ISO Image"

  c.    eller till sist markera "Fysisk enhet F:" t.ex. Alcohol120% enhet...

Alla tre varianterna fungerar fint... Imagen måste dock vara bootbar !!!

Stort fönster skapas när DVD'n eller ISO-filen hittas och installationen startar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått i gång det för Win98 i en virtuell läsare tack vare Alcohol 120%! Äntligen! Tack så mycket!

Men att detstår att hårddisken formateras C, menas det väl den virtuella hårddisken och inte min riktiga hårddisk på 160 GB med XP på? Det är kanske en dum fråga, men jag har inte använt och hanterat en vituell dator tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man kopiera, flytta och andra saker från den virtuella datorn (jag testar Win98) till mitt skrivbord i Windows XP? Det går inte att dra en fil/mapp och välja Kopiera i 98 och Klistra in till skrivbordet i XP eller tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå att dra och släppa filer och mappar mellan datorerna, däremot vet jag att det ibland kan sluta fungera och då måste du starta om antingen båda eller bara den virtuella datorn. För att detta ska fungera måste du också installera Virtual Machine Additions, finns på File-menyn om jag inte minns helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger under Action > Install och Update Virtual Machine Additions i fönstret där den virtuella datorn finns.

EDIT: Eftersom man måste trycka på höger Alt för att komma ur fönstret blir det ju krångligt att försöka flytta en fil mellan Win 98 och Windows XP...  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu behöver jag inte använda höger Alt. Men jag kan ändå inte flytta någon fil/mapp till och från 98 och XP. När jag håller i en mapp eller fil och försöker dra den ur fönstret fastnar den där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...