Gå till innehåll

Internet-delning av två datorer?


Recommended Posts

Hejsan!

Har två stationära datorer och vill ha en internet anslutning på bägge. Har skaffat en router ''Linksys SD208''.

Har även en kabel mellan datorerna.

Problemet är: när jag går in på internet explorer så går det bra men sen när den andre går in (samtidigt som jag) så kommer det upp en ruta som säger något om ''ipadress-konflikt''. Vad är detta?

Hur gör jag för att bägge ska kunna vara inne samtidigt...utan problem?

Behövs det en till ipadress eller vad?

tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har samma ip-adress på båda datorerna.

Det är en switch (Hub) och inte en router som du har (Linksys SD208)

För att få internet på båda datorerna måste du ha olika ipnummer. Vilken internetleverantör har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du en internetdelare/router mellan modem och datorer. Linksys har mycket bra grejer som är prisvärda. Då får du också en "hårdvarubrandvägg" i samma enhet, och det är ett stort plus.

Om du bestämmer dig för att köpa något, återkom i denna tråd så hjälper vi dig att installera.

Du kan se din switch som en extremt bra grenkontakt som du kan koppla en nätverkshårddisk till för att ha ett mycket bra backupsystem som många skulle bli avundsjuka på :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kopplar ihop datorerna med en router så får datorerna automatiskt separata ip-adresser. Oftast är det de sista siffrorna som blir olika... typ 192.168.0.1 och 192.168.0.2.

Har du direktanslutning mellan datorerna så delar de IP-adress och den ena slår ut anslutningen på den andra, eller rentav varnar för konflikt som i ditt fall.

Du kopplar in modemet i routern i stället för datorn. Sen kopplar du datorerna i varsin port i routern.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på komplett.se, där finns en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314078. iof 54mbit trådlöst, men det räcker långt. Du har även 4 portar för trådbundet nätverk.

I denna apparat har du brandvägg, dhcp, etc dvs det viktigaste. Och den har fått mycket bra kretik och omdömmen av många

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag har BBB 24Mbit och jag har kopplat två datorer till mitt modem och det var inget problem. Jag behöver ingen router... Bara att koppla i nätverkskabel och köra på... varför är det inte så på glocalnet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På BBB får du 5 dynamiska ipadresser, Glocal delar ut bara 1 till varje kund.

???

Så med andra ord behöver inte jag min router utan kan koppla mig till mitt trådlösa modem med mina 4 datorer?

Har BBB och trådlöst modem, men kör i dag via min trådlösa router

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord behöver inte jag min router utan kan koppla mig till mitt trådlösa modem med mina 4 datorer?

Har BBB och trådlöst modem, men kör i dag via min trådlösa router

Skulle tro att du kör kaka på kaka nu. Det skulle fungera bra ändå utan router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord behöver inte jag min router utan kan koppla mig till mitt trådlösa modem med mina 4 datorer?

Har BBB och trådlöst modem, men kör i dag via min trådlösa router

Skulle tro att du kör kaka på kaka nu. Det skulle fungera bra ändå utan router.

Tack ;)

Borde fattat det, när man tänker efter  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 år senare...
Postad (redigerade)

Man behöver ju bara en IP-adress. Den sätter man på routern så får den i sin tur dela ut ip-adresser med hjälp av dhcp.

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...