Gå till innehåll

Liten backup


Thord

Recommended Posts

Hej alla, jag fick en fråga av en vän om att göra en schemalagd backup var några få filer. Själv har jag alltid flyttat/kopierat filer för hand för att jag känner att jag har bäst kontroll över att det då fungerar som jag vill. Vad finns det då för något i den vägen som kan vara till hjälp? Det ska vara tämligen enkelt att använda då vännen egentligen inte är så intresserad av datorer.

 

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag glömde en del fakta. Det är tänkt att filerna som ska backuppas ska läggas på en USB-disk. Han vill inte ha molnlagring då han inte kan med sådana "tekniker" för som sagt så ska det vara enkelt för honom då data intresset  är noll. Vi har pratat om NAS, men vi har brutit ner det till en liten extern disk. Windows egen backup vill inte den lagra hela datorn med Windows och allt?

 

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows kan lagra såväl hela partitionen med operativsystemet på samt filhistorik. Det fungerar fint för den som önskar. Vill man göra det annorlunda finns det ett litet enkelt program, som inte kostar något, som kanske kan vara ett alternativ. Programmet heter Cobian och kan höntas här:

https://www.cobiansoft.com/index.html
 

Tidigare hette programmet Cobian Backup men idag heter det Cobian Reflector. Orsaken är att den person som skapade programmet har lämnat över det till en annan som fortsätter jobbet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja vilka mappar som ska säkerhetskopieras i Filhistorik. Räcker det?
Dessa engelska sidor beskriver hur det går till.
https://www.elevenforum.com/t/set-up-file-history-in-windows-11.1384/
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-perform-a-backup-using-file-history-in/d269ab57-69e9-4467-9d06-3f13631e47d4

Men visst kan man använda ett program som går att ställa in i mer detalj och då t ex Cobian Reflector. Jag har inte använt det utan bara dess föregångare Cobian Backup och det var rätt pilligt att konfigurera programmet men sen fungerade det väl i flera år tills jag bytte dator. Tyvärr verkar det som att Luis Cobian vill göra något annat på sin fritid än att skriva backupprogram så framtiden är osäker, men programmet i sig kommer ju att fortsätta fungera.
https://forum.cobiansoft.com/viewtopic.php?f=3&t=2513

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag vilken Windowsversion han använder, men vad jag har hittat är att backuppen på W11 ligger lite dolt. Jag har tittat runt lite och det de flesta pratar om är att göra en image backup, men det har jag känt som lite "overkill" och att det tar en väldig plats på backup-disken. Framför allt om det görs en ny mapp med backup för varje tillfälle.

 

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Thord sade:

Nu vet inte jag vilken Windowsversion han använder, men vad jag har hittat är att backuppen på W11 ligger lite dolt. Jag har tittat runt lite och det de flesta pratar om är att göra en image backup, men det har jag känt som lite "overkill" och att det tar en väldig plats på backup-disken. Framför allt om det görs en ny mapp med backup för varje tillfälle.

 

//Thord

Den är inte dold, ligger inte dold och den ligger kvar på samma ställe sedan Windows 7. Den är mycket enkel att hitta om man öppnar Kontrollpanelen.
Man behöver inte skapa en avbild. Det räcker med att använda Filhistorik och se till att välja de mappar som man vill ha. Väljer man även en avbild kommer det att finnas en avbild som sedan uppdateras när en ny avbild skapas, så kallad inkrementell backup. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avbilden skrivs inte över utan förändras i enlighet med hur partitionen ser ut med Windows. Skulle den skrivas över skulle det ta ungefär lika lång tid varje gång den sparas som den gjordes första gången. Den behöver nödvändigtvis inte bli större. Om den som använder datorn raderar filer/mappar, tar bort program, städar tempmappar med mera kan diskens innehåll bli mindre och därmed även backupen bli mindre. 

Första backupen av en avbild tar sin tid innan den är klar. Nästa backup som skall göras innebär att datorn jämför vad som finns som skall backas upp och vad den tidigare backupen innehåller. Skillnaderna är det som "justeras" vid backup nummer två. Vid backup nummer tre görs proceduren om igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Om den som använder datorn raderar filer/mappar, tar bort program, städar tempmappar med mera kan diskens innehåll bli mindre och därmed även backupen bli mindre.

Innebär det att om man mellan backup #1 och backup #2 av misstag raderat en katalog med 5000 bilder så är bilderna förlorade efter att backup #2 är klar?
(Man saknar inte dessa bilder förrän långt senare)

  • Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Mikael63 sade:

Innebär det att om man mellan backup #1 och backup #2 av misstag raderat en katalog med 5000 bilder så är bilderna förlorade efter att backup #2 är klar?

Med inkrementell backup, som nämns tidigare i tråden, så behöver alla inkrementella backuper sedan senaste fullständiga backupen återställas, inklusive den senast fullständiga förstås. Med differentiell backup återställer man med endast den senaste differentiella plus den senaste fullständiga backupen.

"De data som säkerhetskopieras med en inkrementell säkerhetskopia är begränsade till ändringarna sedan den senaste inkrementella säkerhetskopian, medan en differentiell backup säkerhetskopierar alla ändringar sedan den första fullständiga säkerhetskopian." *
Vad gör differentiell backup under en säkerhetskopiering? | NinjaOne

För att kunna återställa filer raderade av misstag behöver man någon form av versionshantering för backuphanteringen.

* Här avses väl den senaste fullständiga säkerhetskopian, eller ... går att missförstå med den skrivna formuleringen, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Innebär det att om man mellan backup #1 och backup #2 av misstag raderat en katalog med 5000 bilder så är bilderna förlorade efter att backup #2 är klar?
(Man saknar inte dessa bilder förrän långt senare)

En kombination av en backup och Filhistorik är att föredra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...