Gå till innehåll

Flytta en taklampa


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Vill du ha det helt osynligt så måste du nog bila upp en kanal I taket och sen fylla i. 

Men nu för tiden finns det väl platta kablar du kan dölja med spackel men det kommer vara en liten kluns kvar där kontakten sitter idag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, _.M sade:

Vill du ha det helt osynligt så måste du nog bila upp en kanal I taket och sen fylla i. 

Men nu för tiden finns det väl platta kablar du kan dölja med spackel men det kommer vara en liten kluns kvar där kontakten sitter idag. 

Jag tänker mig annars att jag kopplar in kabeln i det befintliga uttaget, sätter en krok ovanför bordets mitt, med en ev kabellist? Taket är i betong (tror jag) - ska jag bara borra med vanlig plugg eller ska man ha nått speciellt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Jag vill att lampan ska hänga mitt över bordet. Hur gör jag så det blir elegant?

Webbplatsen kraschade precis när jag skrivit och postade. Ser att Mikael nyss postat men tar med mitt inlägg också ...

Elegant har jag inget tips om men vill du slippa borra i taket kan du använda en lamparm. Det blir dessutom enklare att flytta lampan en bit om det blir aktuellt någon gång.

Här ett exempel, och googla lamparm så hittar du mer om dem. Finns kanske också andra benämningar för dem.
Vrida lamparm flyttar taklampan utan nya hål | Byggkatalogen (byggtjanst.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu tog jag den korta vägen 🙃 Jag satte en krok över bordet. Men när allt var klart såg jag att min kontakt sitter fast i sockerbiten i lampan, hur kan jag fixa en förlängning till den? Så att den når takuttaget. Måttet blir då ca 80 cm (se sista bilden) kanske att jag köper denna; Kontakt 2M
 

IMG_9867.jpeg

IMG_9870.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu tog jag den korta vägen 🙃 Jag satte en krok över bordet. Men när allt var klart såg jag att min kontakt sitter fast i sockerbiten i lampan, hur kan jag fixa en förlängning till den? Så att den når takuttaget. Måttet blir då ca 80 cm (se sista bilden) kanske att jag köper denna; Kontakt 2M
 

IMG_9867.jpeg

IMG_9870.jpeg

Ja den sladden blir väl bra, plus en kabelkanal i lämplig storlek. Finns självhäftande sådana, men iaf dom som jag använt har lossnat efter en tid, så några klickar lim också, så sitter dom kvar i taket. Sedan ett nytt doslock vid gamla platsen, med snäppfäste och hål för sladden, så blir det nog så snyggt det kan bli.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/doslock/doslock-402312/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mikael63 sade:

Var ska lampproppen i tänkt kabel sitta då?

Ja du @Mikel63, det var en bra fråga. Jag tänkte (för snabbt) att det var ett utrymme under locket som sitter där nu.

Då får det väl bli en blindtäckkåpa då, typ den här. Vet inte om det finns med hål upptaget för sladden, annars får han väl göra ett hål där sladden går igenom mellan tak och kanten på kåpan. Kanske elegantare ändå att göra ett hål så kabelkanalen går in under kåpan.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/tackkapa-112-mm-2000019089

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Mikael63 sade:

Fast den änden av kabeln, med lampproppen, blir nog rätt så diskret utan något extra.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Pratar vi inte om platsen där lampan hängde tidigare?

Och han ska väl byta ut den korta kabeln med proppen som sitter i sockerbiten mot en ny längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...