Gå till innehåll

Rensa laptopen på skräp


Hasse 1
Gå till lösning Löst av Hasse 1,

Recommended Posts

Jobbar som tung fordons mekaniker och du behöver minst 4Gb ram samt en SSD-disk. Windows 10 använder vi med div programvara. För personbil kan du använda Car Scanner som är gratis samt betal version via Android/ Iphone.

Fordons diagnos programvara är mesdels för Windows system.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som kan, en sista grej innan vi stänger den här tråden.
Hur får jag bort den här Defenderskiten som ALLTID är i topp och drar mycket både minne och CPU? 🤧
Nu på bilden hade den precis gått ner på CPU men den toppar aktivitetshanteraren hela tiden 😤

IMG_20241014_192030.jpg

Redigerad av Hasse 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du stänger av Defender i Inställningar. Det krävs några steg för att stänga av Defender. Sedan får du meddelanden om att Defender är inktiverat.
Öppna Inställningar och sedan Sekretess och Säkerhet. Där finner du alla inställningar för Defender. Du måste stänga av realtidskydd, webbskydd med mera.

Vill du ha en noggrann beskrivning kan jag ge dig en sådan senare ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, X-Men sade:

Du stänger av Defender i Inställningar. Det krävs några steg för att stänga av Defender. Sedan får du meddelanden om att Defender är inktiverat.
Öppna Inställningar och sedan Sekretess och Säkerhet. Där finner du alla inställningar för Defender. Du måste stänga av realtidskydd, webbskydd med mera.

Vill du ha en noggrann beskrivning kan jag ge dig en sådan senare ikväll.

Var in och kollade lite på detta men jag får nog be om hjälp verkar det som, till att börja med så menade du väl " Uppdatering och Säkerhet " 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att söka i datorn med ordet Defender för att få fram inställningarna för det.

Men 77 MB i minnesanvändning är väl inte mycket när det det finns 2000 MB minne. Att den toppar beror ju på att du har sorterat listan efter minnesanvändning och Defender råkar använda mest.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trots Cecilias inlägg ändå vill stänga av Defender görs det så här i Windows 11, vilket i princip bör vara likvärdigt för Windows 10:

1. Klicka på Inställningar (ser ut som ett kugghjul) som du får fram om du klickar på Start (fyra fyrkanter nere till vänster i Aktivitesfältet)
2. I vänstermenyn klickar du på Sekretess och säkerhet.
3. Överst i det stora fönstret till höger hittar du Windows-säkerhet som du klickar på.
4. En ny menyrad visas i det stora fönstret till höger.
5. Klicka på Skydd mot virus och hot. Ett nytt fönster öppnas.
6. Skrolla ner till Inställningar för skydd mot virus och hot.
7. Klicka på Hantera inställningar och ett nytt fönster visas.
8. Skydd i realtid, Stäng av genom att klicka på den blå rutan som visar På. Då stängs realtidsskyddet av.
9. Gör samma sak med Utvecklarenhetsskydd.
10. Fortsätt att skrolla ned och stäng av alla funktioner du kan hitta.
11. Stäng fönstret när du är klar.
12. Klicka på Kontoskydd. Stäng av det som går att stänga av, om du har något där.
13. Stäng fönstret och klicka på Brandvägg och nätverksskydd.
14. Nytt fönster öppnas.
15. Klicka på varje rubrik och stäng av allt du vill stänga av.
16. När du är klar stänger du fönstret .
17. Klicka på App- och webbläsarkontroll och ett nytt fönster öppnas.
18. Gör samma sak här, klicka på de olika inställningarna och stäng av det som går att stänga av.
19. Stäng alla fönster och starta om datorn.
20. Kontrollera att Defender mer eller mindre är avstängt.
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också läsa på denna sidan och se om problemet du har kan relateras till det som sidan beskriver:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/high-cpu-usage-because-of-antimalware-service/b20c6fef-0ce1-4ad1-8874-f76c8a89523a

Den här sidan är relaterad till ovanstående länks sida:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-to-perform-a-clean-boot-in-windows-da2f9573-6eec-00ad-2f8a-a97a1807f3dd

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag det får vara bra med det här, datorn är betydligt piggare nu och det får duga till det jag ska använda den till.
Tusen och åter tusen tack till er alla er som hjälpt mej att få lite bättre fart i min gammel laptop, ni är guld värda 😘 😍 👏 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Hasse 1 sade:

Jomen nu jäklars funkade det och en betydlig skillnad märks på en gång 😃 
Törs jag öka på växlingsfilen ännu mera ?

Hasse 1, vad bra att ni fick ordning på datorn, men jag funderar lite.

Hasse 1, en skärmbild från

Laptop som stödjer 4Mb ram men startar inte med det =/ - Hårdvara och kringutrustning - alltomwindows.se

vga(Anpassat).jpg.51c732938ca93af519d759ab1381eb6c.jpg

visar att det är ett 32 bitars Windows 10.

32 bitars Operativsystem har ju en gräns på att de inte utnyttjar mer än 3 GB ramminne om jag förstår det hela rätt.

Om man då ger ett 32 bitars Operativsystem mer virtuellt minne från en hårddisk, kan då det 32 bitars Operativsystemet utnyttja mer än 3GB minne, använda mer än 3GB minne?

Kan ett 32 bitars Operativsystem, utnyttja allt minne, om man ställer in ett högt tal på växlingsfilen?

Datorn blev ju fixad och allt blev ju löst, men jag är bara nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...