Gå till innehåll

Rensa laptopen på skräp


Hasse 1
Gå till lösning Löst av Hasse 1,

Recommended Posts

Hallå, jag funderar på att försöka rensa min gamla sega laptop på mesta möjliga skräp och antivirus då jag bara ska ha den till att läsa av felkoder i bilar som jag skruvar i.
Den ska inte ut på nätet heller så hur gör jag för att få bort mesta möjliga onödiga program och annat som slöar ner datorn?
Kör nu Win 10 men från början hade den Win Vista. Liten processor och bara 2Gb ram så att den är slö och trött är ju inte konstigt.
Hjälp mig att försöka få min laptop lite piggare annars åker den ut genom fönstret 😅
Kanske "Cilla" min klippa har nåt förslag 🤩

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ominstallation av Windows 10 är enkel att göra. Du kan aktivera detta genom att gå in i Inställningar och välja "Återställ". När du får frågan om du vill behålla personliga filer och appar väljer du att ta bort allt. 
Datorn installerar om Windows 10 utifrån den återställning som är sparad av Windows på din disk i datorn. Du behöver således inte göra någon startbar USB-enhet eller liknade. 
Vill du ha en exakt beskrivning om var du gör detta i Inställningar, återkom så skall du få en punktlista. Jag tror min gamla bärbara dator kör Windows 10 men jag kan ha trixat in Windows 11 i den. Spelar inte så stor roll för det är så snarlikt ändå mellan 10 och 11.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista är inte ett särskilt bra operativsystem. Det vore bättre med Windows 7.
Men som Mikael63 skriver är det tveksamt om det blir så mycket bättre.

Med Windows XP blir det bättre för det har jag en äldre bekant som kör med i en gammal dator.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn SATA-anslutning för diskar kanske den här kan vara en chansning:

https://www.amazon.se/PNY-CS900-Internal-250GB-speed/dp/B07XZLW68F

Den är på 256GB och kostar just nu 210 kronor. 
Jag har hjälp en bekant med en bärbar dator, som kört Vista, där disken gav upp. Just denna modell av SSD satte jag i datorn och den fungerar fint, förvisso med Windows 10 idag.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-10-12 at 14:00, X-Men sade:

Har datorn SATA-anslutning för diskar kanske den här kan vara en chansning:

https://www.amazon.se/PNY-CS900-Internal-250GB-speed/dp/B07XZLW68F

Den är på 256GB och kostar just nu 210 kronor. 
Jag har hjälp en bekant med en bärbar dator, som kört Vista, där disken gav upp. Just denna modell av SSD satte jag i datorn och den fungerar fint, förvisso med Windows 10 idag.

Tack!

Exakt den hade jag lagt till önskelistan! Tänkte ev. hotta upp en av de gamla bärbara, alternativt byta ut Ventoy-disken.
ed. beställt

On 2024-10-12 at 16:58, Hasse 1 sade:

Men vad säger ni om att jag provar Linux då, är inte den liten och inte så prestandakrävande av datorn?

 

Vilken mjukvara har du för att läsa av felkoder?

Redigerad av Mikael63
best.
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat något på att aktivera den virtuella minnesfunktionen i Windows 10 som gör att du använder utrymme på disken som internminne? Med en SSD kan det virtuella minnet bli relativt snabbt. Med en HDD får du mer minne men på en långsammare disk. Du kan alltid testa att aktivera det virtuella minnet först och se om det förbättrar upplevelsen av Windows 10.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Har du funderat något på att aktivera den virtuella minnesfunktionen i Windows 10 som gör att du använder utrymme på disken som internminne? Med en SSD kan det virtuella minnet bli relativt snabbt. Med en HDD får du mer minne men på en långsammare disk. Du kan alltid testa att aktivera det virtuella minnet först och se om det förbättrar upplevelsen av Windows 10.

Nej det har jag inte och visste inte om att man kan göra det. 
Hur bär jag mej åt för att prova det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen dator med Windows 10 just nu men det bör vara samma för Windows 11, som jag använder för denna vägledning.

1. Öppna Inställningar

2. I sökfältet överst till vänster, skriv    prestanda

3. Du får upp alternativ och väljer där "Justera Windows utseende och prestanda".

4. Ett fönster öppnas. Klicka på fliken "Avancerat".

5. Du skall nu kunna se ett nytt fönster och i mitten ungefär finns rubriken "Virtuellt minne". 

6. Klicka på "Ändra" och ett nytt fönster öppnas.

7. Avmarkera "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet" så kan du ändra storleken på denna manuellt. 

8. Klicka på OK när du är klar. Fortsätt klicka på OK och/eller Verkställ tills alla fönster är stängda. 

9. Starta om datorn för att ändringarna skall träda i kraft.

10. Kontrollera om det hjälpte dig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Hasse 1 sade:

Men vad säger ni om att jag provar Linux då, är inte den liten och inte så prestandakrävande av datorn?

 

14 timmar sedan, Mikael63 sade:

Vilken mjukvara har du för att läsa av felkoder?

Om man aldrig har använt ett Linux Operativsystem så är det troligt att man inte känner till att Windowsprogram inte är anpassade till Linux Operativsystem.

Ska man använda sig av Windowsprogram med filändelsen .exe i Linux, så får man använda sig av något som heter Wine.

https://www.youtube.com/watch?v=pXnx-KUwAg0

Wine vet jag i stort sett ingenting om.

Kanske kan och vill någon annan här på forumet berätta mer om detta?

Vilka filändelser som används i Linux när det gäller körbara program kan jag väldigt lite om.

Kanske kan och vill någon annan här på forumet berätta mer om detta?

Operativsystemet i Linux formateras med filsystemet ext4 när det installeras. Jag tror att det är vanligast att man formaterar Linux med filsystemet ext4 vid installationen av Operativsystemet.

Kanske kan någon annan ge ett bättre svar?

https://wiki.linux.se/index.php/Ext4

Till Windows Operativsystem så tror jag att filsystemet NTFS började användas vid formatering av Operativsystem från Windows NT, Windows 2000 och de efterföljande Windows Operativsystemen.

Windows 95 och Windows 98 hade FAT32 som filsystem.

Rätta mig gärna om jag har fel och beskriv gärna detta bättre än mig.

Jag hoppas att någon kan beskriva detta bättre än mig att Windowsprogram inte är anpassade till Linux Operativsystem.

Jag hoppas det går att förstå vad jag skrivit trots eventuell dålig svenska.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många Windowsprogram kan köras via Wine. En del rakt av, som ex. det utmärkta IrfanView, en del kräver handpåläggning. Ska man köra program som kommunicerar via ex. en COM-port krävs ev. lite extra meck för det, men det går. (Jag har kört program för larmsändare på det viset.)

Här kan man kolla om ens program finns med och är testat. https://appdb.winehq.org
(Finns det inte med kan det ju fungera bra ändå)

Linux bryr sig inte om filtillägg.

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ska man använda Windowsprogram i Linux med hjälp av Wine så behöver man en kraftfull dator med mera ramminne än 2GB. Jag kan ha fel angående detta.

En av de fördelar som jag gillar med Linux Operativsystem är att det finns ett färdigt Office packet, som går att använda direkt, första gången man startar sitt Linux Operativsystem. Detta gäller även om man bara provar Linux med ett usb-minne eller en DVD-skiva. LibreOffice har funnits färdigt att använda redan från start i alla versioner av Linux som jag har provat.

I Linux finns en Programhanterare, om jag minns rätt så kan denna programhanterare kallas lite olika i olika versioner av Linux.

I Zorin Os 17.2 Lite heter den Programvara och härifrån kan man installera många program som heter likadant som de som kan installeras i Windows Operativsystem.

Dessa program som installeras med Zorin Programvara används på samma sätt i Linux Operativsystem som de som med en exe fil installeras i Windows Operativsystem. Tyckte jag fick svårt att förklara hur jag menar med detta, hoppas någon annan kan förklara detta bättre.

När man installerar program från Programvara i Linux så brukar man ha Internet på, men det går även att installera nedladdade program genom att högerklicka på dem och välja att de ska öppnas med Programvara. Programmen ska då ha en filändelse som är anpassad till Linux.

Infogar: Programmen installerade med Programvara i Linux installeras utan inblandning av Wine.

Så här påverkar inte ett eventuellt installerat Wine datorns fart eller kapacitet.

Många program i Linux är väldigt lika samma program i Windows och då behövs inte Wine.

Jag har inte Wine i någon av de fyra datorerna som jag har Zorin Os på.

En dator i lägenheten med Zorin Os, två i källaren och en i sommarstugan.

Jag har inga specialprogram för Windows i Zorin Os som kräver Wine så därför behöver jag inte Wine i någon av dessa fyra datorer med Zorin. Dessutom så har jag också Windows Operativsystem i alla fyra datorerna.

Har man inte specialprogram som kräver Wine så behöver man inte Wine i Linux anser jag.

I de olika Linux som jag använt så har det inte funnits något antivirusprogram.

Jag har uppfattningen att det är svårt att hitta ett lättanvänt antivirusprogram till Linux Operativsystem. Det ovanligt att använda antivirusprogram i Linux.

I alla Linux som jag provat så har det funnits en Brandvägg som man måste slå på om man vill få igång den, om jag kommer ihåg rätt.

Jag har den uppfattningen att det finns de på alltomwindows som kan mycket, mycket mera om Linux än det lilla som jag lärt mig av dessa Operativsystem.

Kommentera gärna alla eventuella felaktigheter som jag skrivit om Linux i detta inlägg.

Redigerad av Vinterfiskaren
infogar: Programmen installerade med Programvara i Linux installeras utan inblandning av Wine. Så här påverkar inte ett eventuellt installerat Wine datorns fart eller kapacitet. Flyttade en mening. Ändrade lite till. Infogar mera
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade inte på länken om Wine innan jag la den på forumet. Nu när jag tittade på filmen så tyckte jag filmen var svår att följa.

Ser att Wine finns att installera från Zorin Programvara och då är det troligen lätt att installera den direkt utan att böka med terminalen. Wine borde också finnas i andra Linux Programvara.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Mikael63 sade:

Tack!

Exakt den hade jag lagt till önskelistan! Tänkte ev. hotta upp en av de gamla bärbara, alternativt byta ut Ventoy-disken.

Vilken mjukvara har du för att läsa av felkoder?

Har några olika men använder mest TORQUE PRO, den fungerar bra 😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, X-Men sade:

Jag har ingen dator med Windows 10 just nu men det bör vara samma för Windows 11, som jag använder för denna vägledning.

1. Öppna Inställningar

2. I sökfältet överst till vänster, skriv    prestanda

3. Du får upp alternativ och väljer där "Justera Windows utseende och prestanda".

4. Ett fönster öppnas. Klicka på fliken "Avancerat".

5. Du skall nu kunna se ett nytt fönster och i mitten ungefär finns rubriken "Virtuellt minne". 

6. Klicka på "Ändra" och ett nytt fönster öppnas.

7. Avmarkera "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet" så kan du ändra storleken på denna manuellt. 

8. Klicka på OK när du är klar. Fortsätt klicka på OK och/eller Verkställ tills alla fönster är stängda. 

9. Starta om datorn för att ändringarna skall träda i kraft.

10. Kontrollera om det hjälpte dig.

Var in och kollade växlingsfilen och den är på 1150MB , det finns 113429MB tillgängligt så hur mycket kan jag ställa den på ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hasse 1 sade:

Var in och kollade växlingsfilen och den är på 1150MB , det finns 113429MB tillgängligt så hur mycket kan jag ställa den på ?

Du kan ställa in den till 6GB ungefär (6000MB) för du skapar en minneskapacitet på runt 8GB.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...