Gå till innehåll

Fildelning Windows <-> Windows


_.M

Recommended Posts

Två datorer, både Windows 11, en hem och en pro. Båda har samma Microsoftkonto, båda anslutna till samma WiFi, båda har samma arbetsgrupp. Installerad SMB, aktiverat nätverksidentifiering, aktiverat fil- och skrivardelning, aktiverat "delning av mappen Gemensamma filer", kryssat ur lösenordskyddad delning.

Så nu tycker jag att det borde vara trivialt att ansluta dessa två datorer mellan varandra och kopiera filer. Men jag får hela tiden en inloggningsruta, men jag vet inte vad jag ska skriva där då Microsoftkontot inte har ett lösenord, bara inloggning via app?

Är det så dumt att jag borde installera en ftp-server på ena datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, _.M sade:

Är det så dumt att jag borde installera en ftp-server på ena datorn?

Eller fjärrstyrningsmjukvara som TeamViewer/AnyDesk/MSP360 som ju även har filöverföring, på båda datorer.

Eller en Windowsversion av Warpinator https://www.alltomwindows.se/topic/35900-kopiera-till-usb/?page=2#comment-258737

Eller Resilio om du vill synkronisera 'Gemensamma filer' mellan båda datorerna.
(ett lokalt moln skulle man kunna säga)

https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1140&sid=e6429b054f2b1ffccfe6f5e2c301b831

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-10-10 at 06:50, _.M sade:

Två datorer, både Windows 11, en hem och en pro. Båda har samma Microsoftkonto, båda anslutna till samma WiFi, båda har samma arbetsgrupp. Installerad SMB, aktiverat nätverksidentifiering, aktiverat fil- och skrivardelning, aktiverat "delning av mappen Gemensamma filer", kryssat ur lösenordskyddad delning.

Antar att du har uppdaterat båda med 24H2?

Det har jag gjort på 2 Windows 11 datorer och efter det funkar inte mitt nätverk, varken mellan 11 datorerna och en Windows 10. Ingen av datorerna ser varann längre. Alla anslutna till samma router. Har gått igenom inställningarna, men kan inte hitta något jag missat. Jag har googlat och det finns hur många inlägg som helst på olika forum om fil- och skrivardelning som inte funkar längre efter 24H2 uppdateringen. Många har tips på lösningar, vilket somliga säger sig ha blivit hjälpta av. Jag har testat flera av dom, men inget hjälper.

Windows fjärrskrivbord får jag heller inte att funka, då ingen dator kan se den andre.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, Japanmannen said:

då ingen dator kan se den andre.

Fast det är inget problem med att datorerna inte ser varandra, problemet är att jag förstår inte hur jag ska kunna dela utan lösenord eftersom mitt Windowskonto enbart autentiseras via app.

Men jag har just nu löst det genom att köpa en usb-hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, _.M sade:

Fast det är inget problem med att datorerna inte ser varandra, problemet är att jag förstår inte hur jag ska kunna dela utan lösenord eftersom mitt Windowskonto enbart autentiseras via app.

Du har inget gammalt lösenord sedan tidigare "som hänger kvar" och som du kan testa med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...