Gå till innehåll

Laptop som stödjer 4Mb ram men startar inte med det =/


Recommended Posts

32 bitars Windows Operativsystem eller 64 bitars Windows Operativsystem i datorn, när datorn bara har 2 GB ramminne?

Vad är bäst att installera 32 bitars Windows eller 64 bitars Windows när datorn bara har 2 GB ramminne?

Redigerad av Vinterfiskaren
Vad är bäst att installera 32 bitars Windows eller 64 bitars Windows när datorn bara har 2 GB ramminne?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Windows Vista Business dator med bara 2 GB ramminne var seg och långsam.

Denna dator formaterades och alla partitioner togs bort med hjälp av en Windows Vista Business installationskiva.

Efter detta så gjordes en ny ren installation av Windows Vista Business med installationskivan.

Det blev en betydligt snabbare dator med det nya Windows Vista Business Operativsystemet i datorn.

Tror detta var runt år 2017 (kanske oväsentligt).

Om man gör en ren installation av Windows Vista eller Windows 7 och använder datorn utan antivirusprogram så borde den väl bli snabbare än tidigare?

Datorn ska ju användas offline om jag fattar allt rätt och då behövs det troligen inget antivirusprogram.

Jag antar att man behöver ha en produktnyckel till Operativsystemet som installeras på datorn om det är W Vista eller W7, dessa Operativsystem ska ju aktiveras inom 30 dagar.

Jag misslyckades med att citera Hasse 1, men Hasse 1 skrev att datorn från början hade Windows Vista om jag fattar allt rätt.

Kanske har du kvar produktnyckeln till Windows Vista? Kanske är produktnyckeln klistrad på datorn? Så du kan använda den om du ska göra en ren installation av Windows Vista.

En del gamla datorer kan samla på sig en massa damm i processorfläcktarna.

Går det att få bättre fart på datorn om man gör ren processorfläcktarna?

Det är kanske svårt att göra rent processorfläcktarna i en lapptop, bärbar dator?

Jag har bara haft stationära datorer.

Redigerad av Vinterfiskaren
La till mera text, ändrade lite till
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

En Windows Vista Business dator med bara 2 GB ramminne var seg och långsam.

Denna dator formaterades och alla partitioner togs bort med hjälp av en Windows Vista Business installationskiva.

Efter detta så gjordes en ny ren installation av Windows Vista Business med installationskivan.

Det blev en betydligt snabbare dator med det nya Windows Vista Business Operativsystemet i datorn.

Tror detta var runt år 2017 (kanske oväsentligt).

Om man gör en ren installation av Windows Vista eller Windows 7 och använder datorn utan antivirusprogram så borde den väl bli snabbare än tidigare?

Datorn ska ju användas offline om jag fattar allt rätt och då behövs det troligen inget antivirusprogram.

Jag antar att man behöver ha en produktnyckel till Operativsystemet som installeras på datorn om det är W Vista eller W7, dessa Operativsystem ska ju aktiveras inom 30 dagar.

Jag misslyckades med att citera Hasse 1, men Hasse 1 skrev att datorn från början hade Windows Vista om jag fattar allt rätt.

Kanske har du kvar produktnyckeln till Windows Vista? Kanske är produktnyckeln klistrad på datorn? Så du kan använda den om du ska göra en ren installation av Windows Vista.

En del gamla datorer kan samla på sig en massa damm i processorfläcktarna.

Går det att få bättre fart på datorn om man gör ren processorfläcktarna?

Det är kanske svårt att göra rent processorfläcktarna i en lapptop, bärbar dator?

Jag har bara haft stationära datorer.

Jo produktnyckeln finns under datorn så jag kan ju prova W-Vista om den inte piggnar till nu med en ominstallation av W-10.
Fläkt och hela innanmätet är helt rent.
En annan sak med den datorn är att när jag kollar i aktivitetshanteraren så jobbar ALLTID Defender för fulla muggar och tar en massa kraft både från processorn och minne, ska det verkligen vara så? 
Kan jag avinstallera eller på nåt annat sätt få Defender att lugna ner sig, kanske ett helt annat virusprogram som är så litet och lätt som möjligt om jag nu ska bry mej om att ha nåt över huvud taget då jag inte tänkt ut på nätet 😕

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nu för ro skull aktivitetshanteraren i min stationära och där ligger också Defender och drar mest minne av allt som jag har i datorn, den verkar tungjobbad, kan man inte få bort skiten och ersätta den med nåt mera lättjobbat för datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan mycket väl installera ett annat antivirusprogram som gör jobbet åt dig. Det stänger av Defender per automatik. 
Bitdefender finns som en kostnadsfri version, dock enbart antivirusfunktionen.

https://www.bitdefender.com/en-us/consumer/free-antivirus

Avast finns också.

https://www.avast.com/sv-se/lp-ppc-free-av-brand

Avira antivirus kostnadsfria versionen hittar du här

https://www.avira.com/en/free-antivirus-windows

Vilket av dem som tar minst kraft vet jag inte i nuläget men kan ta reda på det senare idag, om ingen annan gjort det. Nu är det sovdags.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...