Gå till innehåll

Kan inte återinstallera Chrome


candela
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Chrome krånglade vid uppdatering så jag avinstallerade. Ny nedladdning. När jag skall installera dyker en ruta upp med uppmaning

att använda EDGE. Jag vill inte ha Edge och Bing.

Någon här som kan hjälpa mig?

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att komma vidare från den där rutan med uppmaningen gällande Edge?
Jag vet inte men det låter mest som reklam från Microsoft och det borde då gå att fortsätta med installationen av Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag hamnar på installation av Edge som jag inte vill ha.

För tillfället försöker jag an vända Firefox. Vill komma åter till Chrome.

Trasslet började med att jag skulle uppdatera Chrome, fick felmeddelande och avinstallerade. Försökte därefter ladda ner och installera om.

Det gick inte. Undrar om Windows11 blockerar Chrome och vill att man skall använda Bing?

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Kolla att Windows 11 inte är i S-läget, se sidan https://support.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-och-windows-11-i-s-läge-vanliga-frågor-och-svar-851057d6-1ee9-b9e5-c30b-93baebeebc85 punkten Hur går jag ur S-läget?. I S-läget kan man inte installera appar/program som kommer från något annat ställe än Microsoft Store.

Det finns även en inställning i Inställningar - Appar - Appar och funktioner där man kan välja varifrån appar kan installeras och där väljer man lämpligen från var som helst.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag följer din länk så kommer jag bara till att S-läge är aktiverat och går inte att inaktivera.

Tack för ditt försök till lösning.

Vet inte hur det blivit så här, hade fullt fungerande Chrome tidigare.

Får nu dras med Edge och Bing🥲

Vänligen candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara något problem med att gå ur S-läget.

Citat

 

  1. Om du vill gå ur S-läget klickar du härför att öppna Microsoft Store på sidan Växla från S-läge (eller liknande).

  2. På sidan Gå ur S-läget (eller liknande)  väljer du knappen Hämta . När du ser ett bekräftelsemeddelande på sidan kan du installera appar från andra ställen än Microsoft Store.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/gå-ur-s-läget-i-windows-4f56d9be-99ec-6983-119f-031bfb28a307#WindowsVersion=Windows_11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort som du meddelat. Men på Microsoft store finns inte knapparna som står omnämnda.

Trycker jag på Gå ur S-läge så kommer bif bild med din enhet körs inte i S-läge.

Har sedan försökt ladda ner och installera googl Chrome och installera men samma bild som tidigare kommer upp med enbart

uppmaning att använda Edge.

Skärmbild 2024-10-04 132157.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några länkar om att uppdatera Microsoft Store längre ner som det står?
Är Windows helt uppdaterat enligt Windows Update?

Kollade du hur det var med detta?

Citat

Det finns även en inställning i Inställningar - Appar - Appar och funktioner där man kan välja varifrån appar kan installeras och där väljer man lämpligen från var som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, candela sade:

Bif bild på Microsoft Store. Hittar inga av knapparna som skall finnas där.

Vad gör jag för fel?

Bilden visar att du inte kör i i S-läge och därför går det inte heller att inaktivera S-läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Det har jag förstått, men varför kan jag inte återinstallera Googl Chrome, blir ju bara hänvisad till appar i Microsoft Store.

Går inte att installera från andra leverantörer.

Har du något förslag?

Mvh

candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser följande ut i din dator?

Citat

Det finns även en inställning i Inställningar - Appar - Appar och funktioner där man kan välja varifrån appar kan installeras och där väljer man lämpligen från var som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inloggad i datorn med ett konto som saknar adminrättigheter kan det vara en orsak till att du inte kan installera Chrome. Kontrollera att det konto du använder har Administratörsrättigheter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...