Gå till innehåll

Windows 11 24H2 10.0. 26100.1742


Turbopump

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Min HP EliteDesk 800 G2 SFF uppfyller inte minikraven för Windows 11.

Nu har jag med hjälp av ett PowerShell-fönster uppdaterat min HP EliteDesk 800 G2 SFF från W11 Home 23H2 till W11 Home 24H2.

Jag gjorde ungefär som Internetsidan:

https://www.neowin.net/guides/how-to-install-windows-11-24h2-on-unsupported-hardware/

visar, men efter att jag laddat ner Windows 11 ISO filen så drog jag ur nätverkskabeln ur datorn, så att datorn blev offline, utan Internet.

Jag använde mig av Internetguidens Option 1 (easy), men jag packade upp filerna från Windows 11 ISO till en mapp med 7-Zip istället för att montera ISO filen som Internetguiden visar.

Sedan följde jag Internetguiden och gick till Sources mappen.

I Sources mappen öppnade jag ett PowerShell-fönster som guiden visar.

Skrev cmd i PowerShell- fönstret, klickade på Enter och kopierade in setupprep.exe /product server och klickade på Enter.

Valde Ja när fönstret User Account visade sig.

CMD.thumb.jpg.738898f92bd2800ce053d632899313d3.jpg

När installationsfönstret Installera Windows Server visade sig så klickade jag på Ändra hur Installationen hämtar uppdateringar.

InstalleraWindowsServer.thumb.jpg.eee1ed89b359d339506fddea936e7be1.jpg

I nästa fönster klickade jag på Inte just nu.

Intejustnu.thumb.jpg.931bf719f7e65fbc46aab3673cde6c96.jpg

Sedan fick jag godkänna villkor och tror att jag därefter valde att behålla filer och inställningar.

Jag tror att installationen, uppdateringen därefter bara rullade på, kommer inte ihåg om jag behövde godkänna något mera eller inte.

När uppdateringen nästan var färdigt efter några omstarter av datorn så kom det upp en text om att koppla in Internet.

Jag lät bli att koppla in Internet utan fortsatte att vara offline under hela uppdateringen.

När uppdateringen till W11 24H2 var klar så satte jag i nätverkskabeln och gick jag till Windows Update och uppdaterade datorn.

Min Windows 11 har ett Lokalt konto. W11 24H2 fungerar riktigt bra i datorn just nu. Jag hoppas detta fortsätter länge.

Den som vill göra detta och inte förstår vad jag menar kan följa Internetguiden från neowin som jag länkade till i början av mitt inlägg. Jag tycker att guiden från neowin är tydlig och bra. Om detta fungerar i framtiden vet jag inte, men guiden fungerade bra idag på min HP dator.

Jag lägger till: Jag använde Mediacreationtool till att hämta ISO filen med W11 24H2.

PowerShell-fönstret öppnade jag genom att hålla ner shift-tangenten och högerklicka på ett tomt utrymme i Sources mappen och välja Öppna PowerShell-fönstret här. Detta beskrivs i länken med Guiden från neowin.

Turbopump, tack för din länk till Microsoft Internetsida skriven på svenska. Jag hämtade Mediacreationtool från denna Internetsida.

Redigerad av Vinterfiskaren
Jag lägger till:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde INTE installera Windows 11 på en gammal dator.

Jag använde länken ovan, hos neowin.

Först gjorde jag exakt som det stod när man använder Rufus. Det tog stopp direkt då aktuell dator endast har legacy BIOS.
Gjorde om enligt instruktioner från Rufus och använde då MBR/Legacy BIOS. Kom vidare men datorn startar om efter att Windows(11)loggan visats en stund.

Alternativ med Powershell gick nästan hela vägen men ett felmeddelande:

Citat

0x1900101-0x20017
Installationen misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden BOOT

Alternativ via registerändring ger meddelande om att hårdvaran inte uppfyller kraven.

 

Redigerad av Mikael63
Hela felmeddelandet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Okej, ja jag ska testa med den Betaversionen av Rufus.

Tillägg: Nää.. samma sak. Startar bara om efter att loggan varit synlig ett tag.

 

3 timmar sedan, Turbopump sade:

Vilken typ av installation, ny eller uppgradering av gammal installation? 

Uppgradering.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Mikael63 sade:

Okej, ja jag ska testa med den Betaversionen av Rufus

Jag hade likadana problem som du när jag använde den färdiga ISO-filen på windows update-sidan. Jag använde då Mediacreation tool och laddade hem ISO-filen med det.

ISO-filen blev mindre på det viset, 4,7 GB med Mediacreation tool mot  5,5 GB utan. Nu borde det inte ha någon betydelse men det hade det för mej.

Jag monterade ISO-filen i utforskaren. Jag vet inte varför du behöver Rufus?? 

Jag öppnade kommandotolken CMD (som administratör) och klistrade in följande kommando: ?:\sources\setupprep.exe /product server

Byt ut ? mot den bokstav som ISO-filen får i utforskaren, exempelvis D eller E o.s.v. Tryck enter och installationen startar från skrivbordet.

Nu flöt det på utan problem och jag kunde slutföra uppgraderingen och behålla personliga filer och appar. 

Installationen hävdar att den installerar en serverversion av windows 11 men det kan man strunta i för den finns inte med på ISO-filen överhuvudtaget.

Datorn jag använde var en gammal sak från 2011 som inte uppfyllde kraven för att köra windows 11.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Turbopump sade:

Jag monterade ISO-filen i utforskaren. Jag vet inte varför du behöver Rufus?? 

Enbart eftersom jag följde guiden som det länkas till i denna tråd.

54 minuter sedan, Turbopump sade:

Jag öppnade kommandotolken CMD (som administratör) och klistrade in följande kommando: ?:\sources\setupprep.exe /product server

Byt ut ? mot den bokstav som ISO-filen får i utforskaren, exempelvis D eller E o.s.v. Tryck enter och installationen startar från skrivbordet.

Nu flöt det på utan problem och jag kunde slutföra uppgraderingen och behålla personliga filer och appar. 

Installationen hävdar att den installerar en serverversion av windows 11 men det kan man strunta i för den finns inte med på ISO-filen överhuvudtaget.

Ja, det är det som beskrivs i guiden som det länkas till i denna tråd. Det är det förfarandet som ger felmeddelande enligt tidigare inlägg.
Tillägg: fast kommandot ges via PowerShell

Redigerad av Mikael63
PowerShell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vilka datorer som kommer att klara Windows 11 24H2?

Kanske bara riktigt nya datorer kommer att klara Windows 11 24H2?

Windows 11 24H2 i min HP EliteDesk 800 G2 SFF klarar kanske inte nästa uppdatering från Windows Update?

Jag gick in i mitt Windows 10 22H2 på denna dator och laddade ner och körde programmet WindowsPCHealthCheckSetup som när det är installerat heter Datorhälsokontroll.

Visar en bild på detta.

Kontroll-1(Anpassat).thumb.jpg.47e01b5f6772e73dff3dedd4fb7a83e0.jpg

Vänta: Jag glömde säga att efter jag hade uppdaterat min HP EliteDesk 800 G2 SFF från Windows 11 23H2 till Windows 11 24 H2 och kopplat in Internet igen med bredbandskabeln så kom det väldigt snabbt en drivrutinsuppdatering från Intel via Windows Update.

Drivrutin: Intel - Net – 12.18.9.11, Installationen slutfördes ‎2024-‎10-‎08.

Redigerad av Vinterfiskaren
Vänta: Jag glömde säga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Turbopump sade:

ISO-filen blev mindre på det viset, 4,7 GB med Mediacreation tool mot  5,5 GB utan

Ja men det tog också betydligt längre tid innan den var på plats.

2 timmar sedan, Turbopump sade:

Nu borde det inte ha någon betydelse

Nej det stämmer, det fungerade inte med den heller. Samma felmeddelande.

 

2 timmar sedan, Turbopump sade:

kommandotolken

Ja denna gång testade jag utan att gå via Powershell

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Jag undrar vilka datorer som kommer att klara Windows 11 24H2?

Kanske bara riktigt nya datorer kommer att klara Windows 11 24H2?

Windows 11 24H2 i min HP EliteDesk 800 G2 SFF klarar kanske inte nästa uppdatering från Windows Update?

Jag gick in i mitt Windows 10 22H2 på denna dator och laddade ner och körde programmet WindowsPCHealthCheckSetup som när det är installerat heter Datorhälsokontroll.

Visar en bild på detta.

Kontroll-1(Anpassat).thumb.jpg.47e01b5f6772e73dff3dedd4fb7a83e0.jpg

Den gula och den röda punkten är de krav som gällt hela tiden för Windows 11.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja men det tog också betydligt längre tid innan den var på plats.

Nej det stämmer, det fungerade inte med den heller. Samma felmeddelande.

 

Ja denna gång testade jag utan att gå via Powershell

Jag kände mej tvingad att testa och nu på en dator som gott och väl uppfyller kraven. Jag kom till samma resultat som du, med samma felmeddelande.

Det är något som är galet med version 24H2. Om man kör SFC Scanning så hittar den fel som den inte kan reparera, m.m..........

Om man läser Windows 11 forum så är det massor med problem uppradade kring uppgradering till 24H2. 

(4) Installation error 0xD000000D - 0x50010 two new machines from 23H2 to 24H2 | Windows 11 Forum (elevenforum.com)

Först släppte Microsoft version 1742 på nedladdningssidan. Nu har man förhållandevis snabbt ändrat till version 2033.

Jag hoppas dom fixar till 24H2 snabbt annars blir det 23H2 som gäller för min del.😡 

Tillägg: Jag körde in en backup på version 1742 och den verkar inte ha samma problem som version 2033.

                Stoppade uppdateringar i 5 veckor och hoppas att dom löser PROBLEMET.

Redigerad av Turbopump
Gick tillbaka till version 1742
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det alltför vanligt förekommande idag att vi konsumenter gör den slutgiltiga testen. Samtidigt är det nog också så att det är omöjligt för Microsoft att testa Windows på alla förekommande system. De är oändliga och uppgiften blir omöjlig för Microsoft.

Som jag redan nämnt har jag uppdaterat en dator nyligen till 24H2 utan problem. Datorn är 6 år gammal och kör en Intel i5-9400-processor. Inget trix med installationen utan en uppgradering som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu startar upp med Windows 10 får jag tre alternativ, mot blå bakgrund:

Starta Windows 10

Starta Windows 11 på volymen 1

Starta Windows 11 på volymen 1

De båda alternativen med 11 ger bara omstart.

***

Nu behöver jag inte ha Windows 11, eller ens så att jag vill ha den. Jag ville bara se om det gick att få in 11,an på den datorn och nu vet jag det, att det inte går.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

När jag nu startar upp med Windows 10 får jag tre alternativ, mot blå bakgrund:

Starta Windows 10

Starta Windows 11 på volymen 1

Starta Windows 11 på volymen 1

De båda alternativen med 11 ger bara omstart.

***

Nu behöver jag inte ha Windows 11, eller ens så att jag vill ha den. Jag ville bara se om det gick att få in 11,an på den datorn och nu vet jag det, att det inte går.

 

För att få bort flera startalternativ (som inte funkar), testa detta. Skriv "sys" i sökrutan. Välj "systemkonfiguration" och fliken "systemstart". Där borde du ha ditt fungerande operativsystem windows 10. Om det finns något mera där markera det och välj "ta bort".

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Lasse B sade:

Samma här, min dator är  ca 5 år gammal, lite mer kanske,

Har denna.

Intel® Core™ i5-10210U (1,6 GHz basfrekvens, upp till 4,2 GHz basfrekvens med Intel® Turbo Boost Technology, 6 MB cache, 4 kärnor)

Lasse

Din dator verkar vara lite mer än 4 år gammal eftersom du hade en tråd om datorköp april 2020 och jag skulle tro att det var då som du köpte datorn.
https://www.alltomwindows.se/topic/31000-funderar-på-att-köpa-denna-dator-kan-man-få-tips-på-om-den-är-okej-på-min-nuvarande-dator-har-jag-grafikkort-nvidia-är-det-som-sitter-i-denna-dator-bra/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 24H2 har vissa minimikrav för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att kunna installeras. Dessa krav har sitt ursprung i processorn på datorn.

Uppfyller processorns kärnor inte dessa krav kan man helt glömma allt e.v. fixande och trixande för att kunna installera 24H2. Det finns ett litet verktyg för att ta reda

på om datorns processor uppfyller dom kraven. Verktyget heter Coreinfo och ingår i Sysinternals verktygssvit för windows.

Coreinfo - Sysinternals | Microsoft Learn

direktlänk: https://download.sysinternals.com/files/Coreinfo.zip

Det är en zip-fil som man packar upp till en mapp med namnet Coreinfo. För enkelhetens skull kan man placera mappen på skrivbordet. Klickar man upp mappen

hittar man nedan filer men hur använder man dom?

Skrmbild1.jpg.9595d916fc4d294e379fb1700faf6b17.jpg

1. Öppna Kommandotolken CMD som administratör.

2. Återvänd till innehållet i mappen Coreinfo och välj Coreinfo64.exe (64bit processor) som är vanligast idag, eller Coreinfo.exe (32bit processor) om man har en sådan.

3.  1. Vänsterklicka först en gång på ex. Coreinfo64.exe så den blir markerad. Högerklicka sedan på den och välj att  2.Kopiera

Skrmbild2.jpg.08f501bc5fd2ba646c30577eb6c87a6c.jpg

 

Gå tillbaka till den öppna Kommandolken CMD och klicka höger två gånger. Tryck enter och det öppnas en ruta som ser ut ungefär så här.

Skrmbild3.jpg.379b1491f12b589e502381587a5646c7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rulla i listan och leta efter begreppen SSE4.2 och POPCNT

Vid dessa ska det stå att de supports det de är avsedda för. Se nedan. 

Skrmbild4.jpg.6e439009c946de25063a0ee7a2ef14c8.jpg

Skrmbild5.jpg.92530204a52a44dc3c6c8bbd7a137bba.jpg

Om det inte finns med eller står att de inte supports detta så kan man totalt glömma att det ska funka att installera windows 24H2. 

Om det står som ovan är det möjligt att installera 24H2 men ändå inte säkert att det lyckas p.g.a. kraven som framgår i inlägget av Vinterfiskaren ovan TPM m.m. 

m.m

 

Redigerad av Turbopump
Redigerat vänster resp. högerklick på musen
  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Turbopump sade:

Uppfyller processorns kärnor inte dessa krav kan man helt glömma allt e.v. fixande och trixande för att kunna installera 24H2. Det finns ett litet verktyg för att ta reda

på om datorns processor uppfyller dom kraven. Verktyget heter Coreinfo och ingår i Sysinternals verktygssvit för windows.

Tack för informationen om Coreinfo.

Jag fick inte Coreinfo att fungera i Kommandotolken först.

Därför så sökte jag på Internet och hittade en annan guide om Coreinfo.

När jag följde denna guide så fick jag Coreinfo att fungera.

Getting Intel Processors information using Coreinfo 64bit application - Microsoft Community

Jag lägger till:    Jag gör också som Turbopump stoppar Windows Update tills i slutet eller början av nästa månad efter att Windows Update har gjort sina månadsuppdateringar. Tyvärr så glömmer jag detta ibland.

Angående Kommandotolken så vill jag länka till tråden, ämnet hur man får större Text i Kommandotolken.

https://www.alltomwindows.se/topic/34189-guide-för-större-text-i-windows-kommandotolken/

 

Redigerad av Vinterfiskaren
Jag lägger till: Jag gör också som Turbopump stoppar Windows Update
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...