Gå till innehåll

Någon som använder Philips OneBlade? (Löst)


MrSimALot

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej.

Jag vet inte hur fördelningen ser ut på detta i hänseende av kön och ålder men jag ställer frågan ändå. 🙂

Jag är en man och jag tycker inte om hårväxt i ansiktet. För att bekämpa detta har jag under flera år använt en Philips PT925 men den är inte så bra på att raka nu för tiden. Och gissa vilken del Philips valt inte sälja år 2024... just det, rakhuvudet! 🫤

Jag känner inte marknaden för rakapparater men jag har hört talas om den här Philips OneBlande 360. Denna ska, i vart fall enligt det jag läst, kunna raka flera ställen på kroppen men jag behöver den bara till ansiktet. Någon som har erfarenhet av denna produkt? Eller ska jag satsa på något annat i samma prisklass? (Mitt enda krav är att det är sladdlöst). 🧔

Länk: https://www.philips.se/c-p/QP6541_15/oneblade-pro-face-plus-body

Redigerad av MrSimALot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har en sådan, nyligen införskaffad. Det där 360 tror jag att jag klarar mig utan, har det nu men har inte märkt att den gör nytta. Jag antar att den ska vara följsammare men det krävs en del kraft för att bladet ska "svänga", om det nu är det som är vitsen(?)

Jag upplever att det är ett mellanting mellan rakhyvel och rakapparat, mer åt rakapparat då. Lite annan teknik då man så att säga kan raka åt båda hållen. Den ligger bra i handen. Med nuvarande erfarenhet skulle jag nog köpa en OneBlade som alternativ till att köpa en ny rakapparat men inte som ett alternativ till att använda rakhyvel. (Jag använder båda)

 

Tillägg, helt OT:

Lasse O'Månsson hade i tidningen Svenska MAD en sådan Fråga-doktorn-spalt. Där ställdes en fråga, till doktorn, som löd så här om jag minns rätt:

"Jag har en kraftig skäggväxt, mest som sällskap åt mina krukväxter. Skägget har en benägenhet att följa med när jag rakar mig. Kan det vara allergiskt?" 

Redigerad av Mikael63
OT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det låter ju bra. Har läst på lite och det som stör mig lite är att man tydligen måste byta bladen var 4:e månad. Prisexempel från Clas O är ett tre pack för 450:- . 🤔 Men apparaten är fortfarande intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade en förfrågan till Philips om vidare information. Det verkar finnas hur många modeller som helst att välja på av samma rakapparat... 👎 Att försöka  hitta priser eller tester då är omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med 4-månader kan du se som "snälla stäm oss inte". Jag tror att du förväntas (förväntades) byta huvudet på din gamla maskin ganska ofta också. 

Jag har använt en äldre modell i flera år och har slutat med både hyvlar och klassisk apparat.  Om du har väldigt snabb skäggväxt kanske du inte gillar one-blade. De offrar lite djup/närhet eller vad det nu kallas och satsar på att vara väldigt behagliga istället (tänk halsrakning när du har skägg). 

 

Den enda nackdelen är att de verkar ha slutat med fasta "distans-plastgrunkor". De var perfekta om du ville klippa hela skägget till en viss längd. När plastgrunkan jag använde gick sönder var jag tvungen att köpa en ny modell där man kunde ställa in längden i steg och den funkar inte inte alls bra för mig.

********************************

Hmmm, det kanske var distanskammar jag borde ha köpt men inte hittade då:

https://www.clasohlson.com/se/Distanskammar,-1-3-5-mm-till-Philips-OneBlade/p/51-3749

Ha! det lönar sig att engagera sig i andras problem :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, så ofta skulle man nu inte byta ut delar. Men efter två år tyckte man att man skulle byta ut rakhuvudet. Och det gjorde man ju...inte. Daremot skulle man droppa i lite olja efter ett par månader. Vilket man inte gjorde. 😉 Men den höll bra i hur många år som helst. Fungerade allt sämre dock. Batteriet håller fantastiskt bra.

Idag besökte jag dock kedjan med säte i Insjön och inhandlade denna apparat.

68451850715166.png.22e14fa1f9494b6d5de5de023c59e29d.png

Höll inte på att hitta dem men det visade sig att "Hylla 9971" men det visade sig vara vid kassan. Vissa med larm och vissa inte. Ironin ligger i att jag faktiskt var ganska orakad denna dag. 🤗 Eftersom batteriet var uppladdat kunde jag testa den direkt när jag kom hem. Smidig pryl. Rakade mig "torrt" och visst skräpade det ner men det fungerade bra. Till och med de där länga stråna på halsen (de som inte ens skäggtrimmern tar) försvann lekande lätt. Får öva lite så jag får in rätt teknik men jag är nöjd. 😀

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...