Gå till innehåll

Skinnhandskar?


Mikael63

Recommended Posts

Söker snygga skinnhandskar för vardagsbruk, något som borde vara enkelt men som inte är det med mina krav:

1. Insidan måste vara av bomull eller bambu. Eller annat "naturmaterial"
(1b. Nej inte en bomullsvante inuti en annan handske)
2. Det är fördel om det inte är äkta skinn/läder. (Ståndpunkt, del av familjen, inte jag)
3. Inte tjockt foder. (gör sig kanske själv med tanke på 1.) De ska kunna användas på vintern men inte mer än mellan ytterdörren och bilen, skrapa bilrutan osv. Inte fem mil på skidor i snöstorm.
4. Vardagsbruk, inte något flashigt exklusivt märke. Dock inte typ Jula á 149 kr som fått kritik för att de inte är hållbara.

 

Har för mig att jag ställde liknande fråga på eforum men då var det sk. montörshandskar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhléns har snygga skinnhandskar av bra kvalitet och oftast är det nog ett tunt ullfoder. Beklagar att punkt 2 inte är uppfylld men om man i alla fall dödar kor så är det ju bra om så mycket av djuret som möjligt används, sen kan man ju fråga sig vad alternativet är eftersom konstläder brukar vara en syntetisk produkt som nog vanligen är baserad på olja.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Thirteen sade:

Kan du göra avkall på fingertoppar?

Nä..

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

användas på vintern men inte mer än mellan ytterdörren och bilen, skrapa bilrutan osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa finns inte i lager i "Mitt" varuhus och med den pengen skulle jag vilja pröva passformen först.
Dock skulle jag kunna testa storlek på annan handske men av samma fabrikat och sedan beställa.
Varierar mellan 9-10 för arbetshandskar.

Men! Jag inser att det torde räcka med 80% ull. Jag kan ha strumpor med 80% bomull utan att få hudbesvär.
Får kolla vad som finns i butik vid tillfälle,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske lite för tidigt på säsongen än för fullt sortiment?
Eller att en annan butik har konkurrerat ut Åhléns handsksortiment i den stan.

Jag skulle ju också vilja prova handskar så att de verkligen passar och känns sköna innan jag köper dem.

Jag vet ju inte hur du har det med känslighet men kanske det går bättre med handskar än med strumpor eftersom det inte var aktuellt med att ha på handskarna hela dagen.

För mig är det tvärtom, jag kan inte ha ull närmast huden :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej det är ju riktigt att det blir kortare stunder med dessa handskar. För arbetshandskar av fel typ uppstår problem efter någon timmes användning. Eller inte en enskild timme men flera sådana tillfällen på en vecka. 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhlens hade endast dessa:

https://www.ahlens.se/produkter/herr/fodrade-skinnhandskar-adam-1ec6df32-8843-443a-a33a-8e89b7a398a8

Kunde se att för dessa är det storlek 9 jag ska ha. Tyvärr fel foder.

Dessutom, om jag kan välja, vill jag inte ha handskar där fingrarna är sydd så här, sett om någon pekar:

image.png.ba40b299e6a06594f418838613225928.png

 

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...