Gå till innehåll

Lokalt konto vid ny dator


Olle35

Recommended Posts

6 minuter sedan, Cecilia sade:

Leo har gett väldigt bra råd sen XP-tiden tror jag så han brukar veta vad han skriver. Jag kan inte förklara varför han och du har olika erfarenheter. Kanske Microsoft har ändrat tillbaks.

Men om du får problem med att göra ett lokalt konto framöver kan du ju pröva med Leos instruktion.

Det kan ske inom ett par dagar. Jag har fått en dator idag från ett dödsbo där de vill att jag raderar allt på ett säkert sätt innan den skall säljas. Jag installerar Windows 11 på nytt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, Cecilia sade:

Hur många bokstäver (tecken) är mappnamnet?
Jag funderade på om det är 8 eftersom 8 var den maximala längden på mappar och filer för väldigt länge sen (oj vad gammal man är) och att Microsoft därför återanvänder det.

6 stycken bokstäver är mitt namn men mappen 5.  Det e inte så viktigt att jag måste koda om hela Windows.🙂 Mailen är väl förnamn_efternamn@  

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Olle35 sade:

6 stycken bokstäver är mitt namn men mappen 5.  Det e inte så viktigt att jag måste koda om hela Windows.🙂 Mailen är väl förnamn_efternamn@  

 

Då har jag ingen förklaring till varför mejladressen trunkeras efter just 5 tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, X-Men sade:

Det kan ske inom ett par dagar. Jag har fått en dator idag från ett dödsbo där de vill att jag raderar allt på ett säkert sätt innan den skall säljas. Jag installerar Windows 11 på nytt. 

Jag håller tummarna för att det fortsätter att fungera som du är van 👍

6 minuter sedan, X-Men sade:

Jo, jag har aldrig varit inne på Leos sida tidigare. Kände inte ens till den!

Jag har nog använt mig av informationen där många gånger under alla åren med Eforum. Där ser man hur olika det kan bli när man söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Cecilia sade:

Då har jag ingen förklaring till varför mejladressen trunkeras efter just 5 tecken.

Om det nu är den. Mappnamnet är i gemener och vad därför jag tänkte dem gick efter det men vet ej. Får skippa det då.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejladressen är väl det enda Windows känner till om dig i det läget så det lär den använda sig av för att kunna skapa unika konton. Alternativet hade ju varit att kalla första kontot för Konto1 eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När man startar en dator första gången ska man även ange ett datornamn

Anges ett datornamn automatiskt när man installerar en dator och anger ett lokalt konto? Tror en av mina andra datorer har ett datornamn jag själv ej angett datornamn. Den farten har lokalr konto. 

Om datoter råkar ha samma namn är det inga problem ändra namnet på en dator?  Datorer bör väl ha olika datornamn vid nätverk lokalt? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller märkesdatorer så brukar installationen av Windows vara nästan klar och det innebär nog att tillverkaren redan har angett ett datornamn. I mitt fall var det HP + modellnummer.

Det är lämpligt att datorerna har olika namn så att man kan skilja på dem när man ser dem i Utforskaren och i routern mm. Det går att ändra datornamn när som helst och man hittar nog rätt ställe genom att sök i Inställningar.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
28 minuter sedan, Cecilia sade:

När det gäller märkesdatorer så brukar installationen av Windows vara nästan klar och det innebär nog att tillverkaren redan har angett ett datornamn. I mitt fall var det HP + modellnummer.

Det är lämpligt att datorerna har olika namn så att man kan skilja på dem när man ser dem i Utforskaren och i routern mm. Det går att ändra datornamn när som helst och man hittar nog rätt ställe genom att sök i Inställningar.

Jag hade ju en likadan dator från Asus som jag reklamera och där har jag för mig att jag skulle ange ”datornamn” i själva guiden när man startar den första gången. Såg på mina andra datorer som har lokala konton att namnet är satt med något jag ej angett själv.  Man  ser väl datornamnet i ”systeminfo”. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datornamnet som datorn fått hittar du i Inställningar/System/Om.

Som Cecilia skriver kan en märkesdator fått ett namn av tillverkaren. Dödsbodatorn jag precis startat har ett huvudnamn men också ett tilläggsnamn med företaget Acers modellnamn Aspire som underrubrik.

Precis som Cecilia skriver kan du ändra namnet på datorn i Inställningar. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-09-19 at 16:53, Cecilia sade:

Jag håller tummarna för att det fortsätter att fungera som du är van 👍

Jag har nog använt mig av informationen där många gånger under alla åren med Eforum. Där ser man hur olika det kan bli när man söker.

Idag har jag installerat om dödbodatorn med Windows 11. Liksom den bärbara datorn jag installerade om i juli, de två bärbara datorerna som jag installerade om i augusti och nu två stationära datorer i september, använder jag enbart ett kommando:

oobe\bypassnro

för att kunna skapa lokalt konto i Windows 11 och hoppa över kravet på internetuppkoppling. 
Uppgiften som Leo anger, att ytterligare ett kommando krävs sedan juli, stämmer således inte. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...