Gå till innehåll

Backup/Restore av Windows 11 Pro


Klas Jonsson

Recommended Posts

Jag har tidigare kört XP/W7 i min PC. Efter att ha fått till resp. OS som jag vill ha det så har jag ghostat resp partition med en tidig variant
av Norton Ghost (från en HIREN skiva). Succesivt om man tycker det har hänt något viktigt så har man kunnat ta en ny ghost o.s.v.
Jag har också provat att lägga tillbaka ghostar och det har alltid fungerat lätt o smidigt. Jag har då lagt systemen XP/W7 på egna partitioner och användardata på en egen partition. För daglig backup på den datan har jag använt Cobian backup.

Nu har jag gått över till W11 Pro och försöker sätta mig in i det. Just nu håller jag på med Backup o restore.

Jag tycker det fungerar bra med att ha det som jag hade tidigare men mitt nuv. Ghost-program är för gammalt, det fungerar inte på W11.

Är det någon som har förslag på ett backup-program som kan göra som jag gjorde tidigare? Alltså boota på USB/DVD och ta en avbildning
av önskade partitioner och också kunna lägga tillbaka dem?

Jag kollade på W11 och där finns ju ett inbyggt verktyg på detta men det var själva återläsningen som jag tvekar inför, jag tycker det var enkelt och smidigt med Ghost. 

För mitt egna data tänkte jag fortsätta med Cobian Backup, om det går. Jag tycker det fungerar bra och är lätt att använda.

Programmet som ska ersätta Ghost får gärna vara bra , enkelt och fritt givetvis. Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är jättenöjd med Rescuezilla version 2.4.2-64bit.jammy, att använda till att göra backupper, systemavbildningar av datorers Operativsystem.

Detta syns nog att jag gillar Rescuezilla, om man läser länken som Mikael63 hänvisar till.

Jag ser nu på nedladdningssidan för Rescuezilla att det där är version 2.5.1 av Rescuezilla.

https://rescuezilla.com/download

Jag använder version 2.4.2-64bit.jammy så därför har jag ingen erfarenhet av den nya versionen av Rescuezilla.

Till att fixa till ett startbart usb minne med Rescuezilla av den nedladdade iso filen tycker jag programmet AnyBurn är bra och lätt att använda. Jag använder Anyburn version 6.0 (64bit) Gratisversion, på hemsidan finns en nyare version av AnyBurn.

https://www.anyburn.com/

En betalversion av AnyBurn kan hämtas från Microsoft, för 38 kr nu när jag läser detta.

https://apps.microsoft.com/detail/9ntjs10dlr9l?hl=sv-se&gl=SE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program jag börjat använda för Windows 11 är Paragon Backup & Recovery™ 17 CE

Programmet fungerar perfekt och är gratis och går att återställa från Windows och via ett USB-minne.

Info här https://www.pcworld.com/article/825717/paragon-backup-and-recovery-review.html

Direktlänk från Paragon https://www.paragon-software.com/free/br-free/#

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har sitt egna inbyggda program, som trots allt fungerar riktigt bra fortfarande. Det är bara ett år sedan som jag återställde en dator efter en diskkrasch med hjälp av Windows egna funktion.
Så här ser det ut, visserligen i min dator, där det är inaktiverat då jag manuellt gör mina backuper till en NAS.

1.jpg.8de948737340ac36ecd891544c6067af.jpg

 

2.jpg.d265eef1699e5f658f142c69e792fdc3.jpg

 

Såväl filhistoriken somsäkerhetskopieringen av systemet fungerar fint i Windows 11, trots notisen om Windows 7 i Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort några lyckade återställningar av Systemavbilder som har varit gjorda med Windows egna Systemavbildningsprogram.

Tyvärr så har jag en gång misslyckats med att återställa datorn från en systemavbild som var gjord med Windows egna Systemavbildningsprogram.

Om jag kommer ihåg rätt så behövde jag då bara installera om ett av datorns Operativsystem för att få allt och fungera igen.

Detta misslyckande med att återställa en systemavbild är en av orsakerna till att jag slutade använda Windows egna Systemavbildningsprogram.

Den andra orsaken till att jag slutade använda Windows Systemavbildningsprogram är att det i mina datorer finns både Windows och Linux Operativsystem.

Jag provade efter detta under en kort period Systemavbildningsprogrammet Aomei Backupper Standard, gratisversionen, men blev inte 100% nöjd med detta program, som troligen är bra.

Med Systemavbildningsprogrammet Rescuezilla är jag mycket nöjd. Jag ogillar att ordet Rescuezilla är så svårt att stava till och att när man gör systemavbildningen så blir skärmen svart efter cirka 10 minuter, programmets skärmsläckare startar, men då är det bara att röra musen så har man skärmbild av förloppet igen.

Jag har aldrig återställt någon dator för att hårddisken har gått sönder utan det har varit andra orsaker till varför jag har återställt mina datorer, kommer inte ihåg vilka orsaker det varit.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...