Gå till innehåll

Batteriet snart slut på min surfplatta/tablett


Recommended Posts

Min surfplatta har på senare tid betett sig konstigt, att markera likes i Instagram fungerar inte alltid, ett meddelande jag skickar iväg vill inte skickas eller bara försvinner. I mobilen kan jag sedan se att meddelandet är levererat men syns inte i plattan. Ofta har det hjälpt med omstart.

De senaste två veckorna har jag märkt att batteriet tar tid att ladda upp, laddas inte full men laddas ur desto snabbare. Vid ett tillfälle tycktes det som att uppladdningen var effektivare när jag stoppade den i ett annat grenuttag så jag hoppades på att byte av uttag kanske var lösningen, men det är tveksamt. Minns inte hur mycket/lite batteri jag hade i morse, det har stått på laddning sedan dess och har nu segat sig upp till 67%.

Det är ju inte vanligt att byta batteri i en tablett vad jag vet, men när jag sökte häromdagen så hittade jag ett företag som menade sig ha batterier till alla plattor, det var bara att beställa eller komma in. Jag överväger inte ens att göra det själv, det är definitivt över min kompetens. De är placerade i en annan landsända.

Har tittat lite på nya plattor, vissa av dem kostar hiskeligt mycket så jag försöker hitta en prisklass som passar mig.

Elgiganten har en  Samsung Galaxy Tab A9+ 5G surfplatta 8/128GB (grafit) som kostar 4490:­- , mer än så vill jag ytterst ogärna betala. Hos Kjell&Co hittade jag en Samsung Galaxy Tab A9+ Surfplatta Wi-fi 64 GB

Den jag har är en Samsung A10 inköpt 2017, den är på 10”, den på El-Gigantens är mindre att döma av de angivna måtten, den på Kjell är 11”

Jag har alltid trott att 10 i namnet anger just storleken men det verkar ju inte stämma.
Och vad menas egentligen med att plattorna nu återigen visas i horisontellt läge (som min allra första) och inte stående som den jag har idag. Både storleken och formen passar mig utmärkt.
Wifi måste jag så klart ha och  5G  men ingen telefon.

Jag är så tacksam om någon/några förbarmar sig över mig och kommer med råd och synpunkter.

Jag har privilegiet att ha sovmorgon nästan varje morgon, men vad gör jag när jag oftast vaknar 6.15? Jag vill läsa nyhetssidorna och lösa ett par sudokun, ett absolut måste.  

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När man letar surfplattor är det logiska att man kollar hos "elektronikföretag" som elgiganten, komplett, webhallen, Dustin, Kjell m.fl.

Det man kanske INTE tänker på är att även ICA säljer sådana:

https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1003423/products/surfplatta-10-32-gb-sv-tcl/2125081

TCL är ett Kinesiskt företag och har man betänkligheter bör man avstå. Kina torde dock vara det land där alla surfplattor, eller delar till dessa, tillverkas oavsett märke.

(TCL har förvärvat Alcatel, Blackberry (mobiler), Pioneer (TV), RCA, Thomson )

Jag har själv INTE testat den. Jag frågade i butik om man kunde få se den när den "lever" men de sa att de inte hade någon laddmöjlighet (!?)
När/om behov uppstår skulle jag ta mig en funderare eftersom det skiljer så pass i pris jämfört med en Samsung.

Tillägg: Knapphändig information hos ICA, framgår inte om den har 4G/5G eller ej.

Redigerad av Mikael63
spec.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak. Hur kan jag rädda ev material som vill spara, om nu plattan skulle lägga av. Eller behövs det kanske ens, allt material finns ju i appar, om jag installerar samma appar i en annan platta kommer väl materialet tillbaka efter ev inloggning. Diverse skärmbilder behöver jag inte spara. Tänker jag helt fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de flesta säkerhetskopieras materialet till någon fildelningstjänst automatiskt. När det är en Samsung-platta är det nog vanligast att det är till Samsungs eller Googles servrar. Du bör kolla upp hur säkerhetskopiering är inställd i plattan (Inställningar). När det gäller Samsungs servrar är det nog bara lätt att få ner informationen om man köper en ny platta från Samsung och om du inte vill det så kan du börja säkerhetskopiera till något annat ställe.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket att tänka på och beslutsångesten är redan här.
Kineserna har väl redan invaderat Sverige och håller på som bäst att ta över marknaden i Afrika, något som Ryssarna inte lyckades med. 
Kanske är de mer välkomna  än västländerna (och Sverige med sina välmenade moraliska krav), de saknar ju belastningen av att vara kolonialmakt. 

I morse kl 6 stod batteriet på 81%, och det räcker ju så, det behöver ju inte vara 100%. Men då hade det ju förstås laddat mer än 12 timmar.
Jag tror att jag kan skaffa mig lite tidsfrist genom att begränsa användningen till det som känns nödvändig på morgonen, ca 1 timme. Laddningen gick ner rejält under denna timme men är nu återigen uppe i 83%

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det någon betydelse för överföringskapaciteten om man sticker laddningskabelns kontakt längst bort i lång slingrande grenkabel eller sätter den  direkt i en väggkontakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det är en och samma laddkabel jag använt hela tiden oavsett uttag, en ganska nyköpt men inte supersnabb då anslutningen på dessa inte  passar min platta. 
Men jag tycker mig märka skillnad när jag nu stoppar den "direkt i väggen". Då laddas batteriet upp till 100%, visserligen tar det tid men går inte alls med vissa andra grenuttag. 

Nåja, ville bara kolla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Mikael63 sade:

Nej!

Men det är stor skillnad på laddkablar.

Jag fattar ju att det är skillnad på laddkablar men jag måste ju välja en som kan anslutas till min relativt gamla platta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...