Gå till innehåll

Ta bort nitar eller skruvar


Dag Erlandsson

Recommended Posts

43 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Jo men jag tycker det är kul. Det är en kopia och min tanke är att göra hela underredet i guldfärg högblankt och därefter med svarta nya dynor. Det blir som en designmöbel. Nu har jag ju börjar så då finns det ingen återvändo 🙃

Fair enough, men jag behöver inte tycka om det. 🙂

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, bengt 429 sade:

När du monterar niten (drar ihop den med tången) så kommer den att expandera på insidan av röret.

Och det är den expansionen som gör att niten sitter stadigt och kan hålla fast lädret.

Väggen på röret är nu väldgt tunn pga försänkningen på utsidan, och skulle ev kunna brista vid belastning. Det har ju hållit tidigare, så det går nog bra nu också.

 

Lite överkurs kanske, men om jag skulle göra samma jobb som du, så skulle jag borra nya hål bredvid dom gamla, genom läder och rörvägg, så får du en mycket starkare fastsättning.

 

Om du tycker det blir mycket jobb att borra två nya hål i varje rem, så kan du borra ett nytt hål mellan dom gamla.

Alltså du använder dom två gamla, plus ett nytt hål mellan dom, så är jag säker på att det håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, bengt 429 sade:

Du behöver bara använda en borrstorlek för att borra ur en popnit.

Vet du inte storleken så börja med t.ex. 4  mm borr, och borra i mitten på nitens huvud.

Lossnar inte niten. så gå upp till 5 mm borr. Borde inte vara större diameter på denna popnit.

Vanlig diameter på popnit är 3,2 mm eller 4,8 mm.

Borra rakt igenom så brukar nitens huvud fastna på borren, och skaftet hamnar inuti fyrkantsröret.

Längden på nya nitarna ska vara lädrets tjocklek plus tjockleken på fyrkantsrörets vägg plus några mm.

Om vi förutsätter att lädret är 5 mm och väggtjockleken på röret max 3 mm, så skulle en nit med längden 13 mm kunna bli bra.

Jag skulle satsa på 4,8 mm x 13 mm så kommer det att hålla.

Är det  3,2 mm nu, så får du borra upp hålen i röret till 5 mm före montering. Ev också i lädret.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nitar/nit-48-x-13-mm-50-st-2000053452

Popnittång med sortiment av popnitar

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/nittang-vinklingsbar-2000034050

Enbart tång

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/nittang-2000016803

Nu har det flutit på bra och vissa har följt med ut under borrningen några är kvar…

Men genomgående tycker du att jag ska köra 4 mm borr? Jag hängde inte riktigt med i det du skrev ang. Storleken i mm. Själva ramen är 3 Cm och lädret är ca 0,5 Cm. Jag kan ju dra över allt igen med en större borr om du tycker så? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu har det flutit på bra och vissa har följt med ut under borrningen några är kvar…

Men genomgående tycker du att jag ska köra 4 mm borr? Jag hängde inte riktigt med i det du skrev ang. Storleken i mm. Själva ramen är 3 Cm och lädret är ca 0,5 Cm. Jag kan ju dra över allt igen med en större borr om du tycker så? 

Lossnar nitarna med 4 mm borr, så är det bara att köra på. Är det nån som trilskas kan du vicka lite på borrmaskinen när du borrar, så släpper dom nog.

Vi tar detta med storlekarna. Du skriver att tjockleken på lädret är 0,5 cm=5 mm (som jag skrev).

Jag gissade på att väggtjockleken på ramen kan vara 3 mm, ev 2 mm. Du skriver att ramen är 3 cm bred, men det måttet har ju ingen betydelse.

Niten ska ju bara fästa i ena väggen på ramen, och inte gå rakt igenom ramen.

Ang storlek på nitarna tycker jag du ska använda 4,8x13 mm. Alltså diameter 4,8 mm och längd 13 mm.

Vid monteringen nitar du först i dom gamla hålen, och sedan borrar du ett nytt hål genom läder och ram, mitt emellan dom monterade nitarna, och sätter tredje niten där.

Borra upp alla hålen till 5 mm innan du börjar måla.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, bengt 429 sade:

Lossnar nitarna med 4 mm borr, så är det bara att köra på. Är det nån som trilskas kan du vicka lite på borrmaskinen när du borrar, så släpper dom nog.

Vi tar detta med storlekarna. Du skriver att tjockleken på lädret är 0,5 cm=5 mm (som jag skrev).

Jag gissade på att väggtjockleken på ramen kan vara 3 mm, ev 2 mm. Du skriver att ramen är 3 cm bred, men det måttet har ju ingen betydelse.

Niten ska ju bara fästa i ena väggen på ramen, och inte gå rakt igenom ramen.

Ang storlek på nitarna tycker jag du ska använda 4,8x13 mm. Alltså diameter 4,8 mm och längd 13 mm.

Vid monteringen nitar du först i dom gamla hålen, och sedan borrar du ett nytt hål genom läder och ram, mitt emellan dom monterade nitarna, och sätter tredje niten där.

Borra upp alla hålen till 5 mm innan du börjar måla.

 

 

Men då måste jag fråga, 1,3 Cm ”in” låter ju väldans kort - håller det då? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men då måste jag fråga, 1,3 Cm ”in” låter ju väldans kort - håller det då? 

5 mm för lädret plus 3 mm väggtjocklek = 8 mm.

Niten är 13 mm lång, så 5 mm har vi för niten att expandera på insidan.

Hittade denna bild, så kanske du förstår hur en popnit fungerar.Skrmbild2024-09-09213257.thumb.png.9e7257ce25ef1cb928abcbf588535ed2.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bengt 429 sade:

5 mm för lädret plus 3 mm väggtjocklek = 8 mm.

Niten är 13 mm lång, så 5 mm har vi för niten att expandera på insidan.

Hittade denna bild, så kanske du förstår hur en popnit fungerar.Skrmbild2024-09-09213257.thumb.png.9e7257ce25ef1cb928abcbf588535ed2.png

Tackar! Imorgon skall jag försöka få ut dom nitar som ligger kvar inuti. Sedan skall jag som du säger borra samtliga hål med en 5 Mm borr. Så här långt har jag nu gjort. 
 

IMG_9144.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fullt medveten om att jag kanske tagit vatten över huvudet. Men nu är i princip alla bitar ute förutom på några ställen där själv hylsan av popniten är kvar.
 

Sen hände en sak till, 2 borrar gick av i hålen. Min fundering är, om det i dom hål jag gjort finns kvar hylsa, kan jag få in ny nit där ändå? kanske att jag provar med en 4 mm igen där hylsor finns kvar? 

Sedan hur får jag ut borrdelar ur ett par av hålen.
 

En nödlösning skulle annars kanske vara nått liknande som man då fäster på vardera sida över varje ram? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett hål som är 4 mm och hålet är i resterna av en pop-nit kan du sätta dit en ny pop-nit som är 4 mm.

Det är bara att testa med en lös pop-nit (utan att pressa den med verktyg då)

Når du borren med en flacktång kan det gå att gänga loss den, vänstervarv. Går inte det får du borra nytt hål vid sidan om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:


 

Sen hände en sak till, 2 borrar gick av i hålen. Min fundering är, om det i dom hål jag gjort finns kvar hylsa, kan jag få in ny nit där ändå? kanske att jag provar med en 4 mm igen där hylsor finns kvar? 

Borra igen, kanske med 5 mm borr. Vi kom ju överens om att du ändå skulle borra upp alla hålen till 5 mm, för att kunna använda nit med diameter 4,8 mm.

Sedan hur får jag ut borrdelar ur ett par av hålen.

Går det inte med en tång, kan du ju helt enkelt knacka in dom i ramen. Spelar väl ingen roll om däri liggger några rester av borrar. Troligtvis har du ingen drivdorn, men kanske nån annan lämplig "pinne" med lämplig diameter, som du kan använda att knacka in resterna av borren.
 

En nödlösning skulle annars kanske vara nått liknande som man då fäster på vardera sida över varje ram? 

Tänker du då byta ut remmarna också? Kanske blir svårt att fästa dina remmar på ett nytt fäste. Blir ju ganska dyrt med band och fästen. Nej jag tycker du håller dig till gamla banden och popnit.


Popnit finns med olika storlek (diameter) på huvuden. Du ska ha stora huvuden, annars finns risk att huvudet på niten tränger igenom banden och bandet lossnar.

Dessa nitar blir perfekta för dig

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nitar/nit-48-x-13-mm-50-st-2000053452

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-09-08 at 15:27, bengt 429 sade:

Du behöver bara använda en borrstorlek för att borra ur en popnit.

Vet du inte storleken så börja med t.ex. 4  mm borr, och borra i mitten på nitens huvud.

Lossnar inte niten. så gå upp till 5 mm borr. Borde inte vara större diameter på denna popnit.

Vanlig diameter på popnit är 3,2 mm eller 4,8 mm.

Borra rakt igenom så brukar nitens huvud fastna på borren, och skaftet hamnar inuti fyrkantsröret.

Längden på nya nitarna ska vara lädrets tjocklek plus tjockleken på fyrkantsrörets vägg plus några mm.

Om vi förutsätter att lädret är 5 mm och väggtjockleken på röret max 3 mm, så skulle en nit med längden 13 mm kunna bli bra.

Jag skulle satsa på 4,8 mm x 13 mm så kommer det att hålla.

Är det  3,2 mm nu, så får du borra upp hålen i röret till 5 mm före montering. Ev också i lädret.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nitar/nit-48-x-13-mm-50-st-2000053452

Popnittång med sortiment av popnitar

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/nittang-vinklingsbar-2000034050

Enbart tång

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/nittang-2000016803

Är det detta nit verktyg jag ska köpa? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Är det detta nit verktyg jag ska köpa? 

Ja det kan du göra. Du får med lite nitar i olika storlekar också. Troligen inget du kan använda i det här projektet.

Men kan vara bra att ha liggande hemma, om nåt ska lagas.

 

Du köper dessa nitar samtidigt också. Finns i förpackningar med 50 st.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nitar/nit-48-x-13-mm-50-st-2000053452

 

Har du lyckats borra upp alla hål nu?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, bengt 429 sade:

Ja det kan du göra. Du får med lite nitar i olika storlekar också. Troligen inget du kan använda i det här projektet.

Men kan vara bra att ha liggande hemma, om nåt ska lagas.

 

Du köper dessa nitar samtidigt också. Finns i förpackningar med 50 st.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nitar/nit-48-x-13-mm-50-st-2000053452

 

Har du lyckats borra upp alla hål nu?

Jag tror det🙂 Nu har jag börjat spraya. Imorgon förhoppningsvis åker jag och handlar allt. Lägger upp om vi lyckas 😀

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, bengt 429 sade:

Ja det kan du göra. Du får med lite nitar i olika storlekar också. Troligen inget du kan använda i det här projektet.

Men kan vara bra att ha liggande hemma, om nåt ska lagas.

 

Du köper dessa nitar samtidigt också. Finns i förpackningar med 50 st.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nitar/nit-48-x-13-mm-50-st-2000053452

 

Har du lyckats borra upp alla hål nu?

Nästan klar men på 4 ställen kommer jag inte igenom dvs. Få ut själva höljet. Funkar inte vare sig 4,5 eller 5. Finns det nån annan idé jag skulle kunna ta till? 
 

IMG_9248.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Nästan klar men på 4 ställen kommer jag inte igenom dvs. Få ut själva höljet. Funkar inte vare sig 4,5 eller 5. Finns det nån annan idé jag skulle kunna ta till? Det är ljuset som gör att det ser ut som aluminium upptill men så är det inte 
 

IMG_9248.jpeg

 

IMG_9256.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, bengt 429 sade:

Är det detta hål du menar?

Försök knacka in resterna av niten i ramen.

Annars borra nytt hål genom läder och ram.IMG_9248.jpeg.d249810f58491a54ea61d4ffabcc57e0.thumb.jpeg.9a0d03760a7dec321d3bca37aa23f76a.jpeg

Ja men även den bredvid. Det är ändå nått som inte stämmer. Känns inte som om detta är ihåligt. Det är så hårt. Därför vet jag att det kommer bli svårt att borta som jag gjort hittills. Funderar på om jag borde antingen ha en annan borr? Kobolt? Jag har en annan borrmaskin, en stor med borrar som man skjuter in (räfflor upptill) så den hakar fast. Den är riktigt bra. Skulle det vara ett alternativ? För detta känns inte så håligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 timmar sedan, bengt 429 sade:

Konstigt... men borra nytt hål då istället

Men kan det vara så att jag skall ha en annan borr än metallborr? Finns det nått som kan vara starkare? Har som sagt en större Hitachi Borrmaskin. Men också en Hitachi borr/skruvdragare som jag i detta fall använder. Kanske att den är felinställd av mig? På skruvdragaren har jag ett vred från 1-22. Alternativt skulle jag kunna limma dom som är kvar? Det är ryggdelen - sitsen är färdig. Tänker att ryggdelen kommer inte att bli utsatt för nått tungt. Primärt var ju sitsen. Om det är alternativet, förslag på lim? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men kan det vara så att jag skall ha en annan borr än metallborr? Finns det nått som kan vara starkare? Har som sagt en större Hitachi Borrmaskin. Men också en Hitachi borr/skruvdragare som jag i detta fall använder. Kanske att den är felinställd av mig? På skruvdragaren har jag ett vred från 1-22. Alternativt skulle jag kunna limma dom som är kvar? Det är ryggdelen - sitsen är färdig. Tänker att ryggdelen kommer inte att bli utsatt för nått tungt. Primärt var ju sitsen. Om det är alternativet, förslag på lim? 

Nej du ska naturligtvis använda metallborr. Varför kan du inte helt enkelt borra nya hål där det behövs?

Borr/skruvdragaren är tillräckligt bra för detta jobb.

När du borrar med skruvdragaren använder du läget med en borr på vredet.

Lägena 1-22 används vid skruvdragning. Högre siffra = högre moment.

Jag har också en HitachiIMG_2580.thumb.jpg.2e815459be41e02643246cf88483c4c3.jpg

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, bengt 429 sade:

Nej du ska naturligtvis använda metallborr. Varför kan du inte helt enkelt borra nya hål där det behövs?

Borr/skruvdragaren är tillräckligt bra för detta jobb.

När du borrar med skruvdragaren använder du läget med en borr på vredet.

Jag har också en HitachiIMG_2580.thumb.jpg.2e815459be41e02643246cf88483c4c3.jpg

Ok ska försöka igen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för material i ramen? Det var inte aluminium skrev du, men kan det vara rostfritt material? Kolla med en magnet. Fastnar den inte är det rostfritt.

Kan isf vara lite svårare att borra i, men kör med relativt lågt varvtal, och gärna om du kan kyla med lite vatten.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, bengt 429 sade:

Vad är det för material i ramen? Det var inte aluminium skrev du, men kan det vara rostfritt material? Kolla med en magnet. Fastnar den inte är det rostfritt.

Kan isf vara lite svårare att borra i, men kör med relativt lågt varvtal, och gärna om du kan kyla med lite vatten.

Jag tog lim på 2 ställen - nu färdigt 😀 lägger ut när kuddarna är på imorgon. Tack så jättemycket 😀

 

IMG_9292.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Funderar på om jag borde antingen ha en annan borr? Kobolt? Jag har en annan borrmaskin, en stor med borrar som man skjuter in (räfflor upptill) så den hakar fast. Den är riktigt bra.

 

20 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Finns det nått som kan vara starkare? Har som sagt en större Hitachi Borrmaskin

Nej en borrmaskin med SDS-fäste är inte lämpligt för detta!

7 timmar sedan, bengt 429 sade:

Borr/skruvdragaren är tillräckligt bra för detta jobb.

Man behöver se till att man använder en bra borr. De borrar som säljs i sådana "borr-set" är inte alltid så bra.
Även om man har använt en sådan bra borr kan den fort bli sliten om man borrar i "fel" material, med "fel" varvtal, med "fel" tryck.

Att en borr går av är inte ovanligt, det behöver inte vara en "dålig" borr för det. (En riktigt dålig borr skulle inte gå av utan bli krokig)

BOSCH brukar leverera tillräckligt bra borrar (och bits).

Jo, du har ju löst uppgiften, blev snyggt, men till nästa borr-projekt kan det vara bra att vara förberedd.

**

Vilken pop-nittång köpte du? Hur tyckte du att den fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

 

Nej en borrmaskin med SDS-fäste är inte lämpligt för detta!

Man behöver se till att man använder en bra borr. De borrar som säljs i sådana "borr-set" är inte alltid så bra.
Även om man har använt en sådan bra borr kan den fort bli sliten om man borrar i "fel" material, med "fel" varvtal, med "fel" tryck.

Att en borr går av är inte ovanligt, det behöver inte vara en "dålig" borr för det. (En riktigt dålig borr skulle inte gå av utan bli krokig)

BOSCH brukar leverera tillräckligt bra borrar (och bits).

Jo, du har ju löst uppgiften, blev snyggt, men till nästa borr-projekt kan det vara bra att vara förberedd.

**

Vilken pop-nittång köpte du? Hur tyckte du att den fungerade?

Jag köpte denna popnittång mycket nöjd. Angående borrarna köpte jag enbart Bosch. Jag köpte från järnaffär. Jag tycker att det blev fint. Imorgon lägger jag ut bild med slutresultatet. 😀

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...