Gå till innehåll

Betala via mobilen


Recommended Posts

Nu för tiden kan man ju betala via mobilen och genom att blippa den så görs det en kreditkortsbetalning i butik. Jag har fått höra sedan tidigare att i det fallet så är det inte ens kortnummer som används utan något annat nummer. Nu fick jag höra att det som händer när man blippar telefonen är att det genereras ett låtsaskreditkortsnummer som används för bara den transaktionen. Vilket gör att om någon försöker avlyssna kommunikationen så kommer det inte hjälpa om dom får fatt på nummer, det är inte giltigt när dom försöker använda det.

Men kan detta verkligen stämma? Till exempel har jag gjort så att kortet i min lur är kopplat till mitt ica-kort så jag behöver bara blippa en gång så får jag digitalt-kvitto, bonusar och rabatter och sånt. Vilket tyder på att det är samma nummer som ges ut vid varje betalning?

Någon som vet hur det där fungerar egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har iPhone och i den finns det en app som heter Plånbok/Wallet. I den appen har jag lagt in kortuppgifter. När kortuppgifterna är inlagda visas en bild som liknar kortet.

När jag betalar öppnar jag appen Plånbok/Wallet, väljer vilket kort jag vill använda, dubbeltrycker på knappen på höger sida om telefonen och får fram tangentbordet för att ange koden för kortet.

När betalningen sker ser jag den i appen för kortet. Något nytt kreditkortsnummer eller liknande visas inte.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte att man måste ha blipp aktiverat på originalkortet för att blipp ska fungera med mobilen. Vanligen har man numera sitt betalkort i ett fack i mobilskalet. Om man har aktiverat blippen så går det att skimma originalkortet när man har öppnat skalet och fingrar på mobilen i samband med betalning, även om man har skimningsskydd . Därför har jag inte blipp aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Tomas E sade:

Vanligen har man numera sitt betalkort i ett fack i mobilskalet.

Har man?

Det känns alldeles för riskfyllt. Då ger man bort både ett konto och ett verktyg att tömma det med på en och samma gång om olyckan skulle vara framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Thirteen sade:

Har man?

Det känns alldeles för riskfyllt. Då ger man bort både ett konto och ett verktyg att tömma det med på en och samma gång om olyckan skulle vara framme.

Såvida man har blippen aktiverad, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Tomas E sade:

Om man har aktiverat blippen så går det att skimma originalkortet när man har öppnat skalet och fingrar på mobilen i samband med betalning, även om man har skimningsskydd .

Blippfunktionens aktivering och inaktivering ligger inte i kortet! Funktionen ligger i betalstationen. Det går således utmärkt att skimma ett kort, oavsett om blipp är aktiverat eller inaktiverat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, X-Men said:

När betalningen sker ser jag den i appen för kortet. Något nytt kreditkortsnummer eller liknande visas inte.

Fast vilket kortnummer som används mellan lur och kortläsare är väl irrelevant för dig som kund egentligen. Det viktigaste är att du kan välja vilket kort du vill använda och sen bekräfta med din bank att det var det kortet som användes så är du nöjd.

Så det kan ju mycket väl vara så att något annat nummer i självaverket användes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, _.M sade:

Fast vilket kortnummer som används mellan lur och kortläsare är väl irrelevant för dig som kund egentligen. Det viktigaste är att du kan välja vilket kort du vill använda och sen bekräfta med din bank att det var det kortet som användes så är du nöjd.

Så det kan ju mycket väl vara så att något annat nummer i självaverket användes.

Jag omnämnde att jag inte ser något kortnumret eftersom det i tråden anges att någon ser ett annat kortnummer i sin telefon än det som finns på det fysiska kortet. I mina konton hos banken har jag inte något separat elektroniskt kortnummer som används vid betalning genom app.

Således skiljer det sig mellan olika elektroniska enheter och banker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Således skiljer det sig mellan olika elektroniska enheter och banker. 

Ser likadant ut för Handelsbanken, Ziklo bank och Klarna. (när man klickar på bilden av kortet)

För just Klarna var det så att jag inte fick ett nytt fysiskt kort innan det förra hade slutat vara giltigt. Jag hänvisades då till att använda det "virtuella" kortets nummer. En av anledningarna till att jag numera bojkottar Klarna, så långt det är praktiskt möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, X-Men sade:

Blippfunktionens aktivering och inaktivering ligger inte i kortet! Funktionen ligger i betalstationen. Det går således utmärkt att skimma ett kort, oavsett om blipp är aktiverat eller inaktiverat!

Blippfunktionen måste man ringa till sin bank för att stänga av. När man har stängt av den så måste man beställa ett nytt kort och i samband med det begära att blippen blir aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Tomas E sade:

Blippfunktionen måste man ringa till sin bank för att stänga av. När man har stängt av den så måste man beställa ett nytt kort och i samband med det begära att blippen blir aktiverad.

Kortet behåller blippfunktionen men går inte att använda i en betalstation/kassa när det avaktiverats. Att avaktivera blippfunktionen innebär inte att kortet är skyddat mot skimmning. Kortet går att skimma trots det och användas för betalning, t.ex. via internet. 

Skälet till att du måste beställa nytt kort om du vill aktivera blipp beror på att banken inte gör det åt dig. Du måste aktivera blipp och det gör du samtidigt som du aktiverar kortet. Ett nytt kort aktiveras vanligtvis i en bankomat, vid första köpet eller via bankens hemsida. Banken aktiverar inte blipp för ett kort som blivit inaktiverat av säkerhetsskäl. 

Redigerad av X-Men
Rättstavning och korrigering av text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

https://www.nordea.se/privat/liv/sakerhet/skimming.html#:~:text=Olika typer av,det här sättet.

Olika typer av skimming

  • Skimming via kortläsare går ut på att bedragarna monterar en utrustning ovanpå en bankomat eller en betalterminal, till exempel vid en bensinstation. Den falska terminalen läser då av både ditt kortnummer och din PIN-kod när du betalar med kortet.
  • Trådlös skimming innebär att någon läser av ditt kort med hjälp av en så kallad NFC-läsare (Near Field Communication). Bedragaren kan då stjäla informationen på ditt bankkort genom att vara inom en meters avstånd. Trådlös skimming kan ske på trånga platser som i kön i matbutiken eller på bussen. Moderna kort med chip kan dock inte bli skimmade på det här sättet.
Redigerad av Tomas E
Svårt att få vettigt utseende på det här inlägget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-09-07 at 15:54, X-Men sade:

På vilket sätt har jag fel?

Du säger att kortet går att skimma oavsett om man har aktiverat blippfunktionen eller ej. Men moderna kort med chip går inte att skimma trådlöst står det ju i informationen.

Redigerad av Tomas E
Stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Tomas E sade:

Du säger att kortet går att skimma oavsett om man har aktiverat blickfunktionen eller ej. Men moderna kort med chip går inte att skimma trådlöst står det ju i informationen.

Precis! Det är det jag skrivit och inte ett ord om trådlös skimning har jag nämnt!
Jag har skrivit att borttagandet av blippfunktionen skyddar inte korten mot skimning, vilket stämmer!

Så, på vilket sätt har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

Precis! Det är det jag skrivit och inte ett ord om trådlös skimning har jag nämnt!
Jag har skrivit att borttagandet av blippfunktionen skyddar inte korten mot skimning, vilket stämmer!

Så, på vilket sätt har jag fel?

Tack för klargörandet! Du var bara lite otydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...