Gå till innehåll

Ändra användarnamn


Olle35

Recommended Posts

Går det ändra användarnamnet som är under sökvägen i utforskaren: c/användare/olle

Alltså det som är Olle till något annat? Mitt namn saknar sista bokstaven i namnet. Egentligen är det inte hela världen men tänkte om det går att ändra enkelt.

jag hade detta på min ena dator och när jag bytte dator verkar det hänga med likadant Antar det är  ändring i Microsoft kontot? Är inne på profil och konto men hittar det inte. Hittar inte mitt namn någonstans med saknad sistabokstav  🙂
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp. Verkar ej vara lokalt konto på båda datorerna jag har med Windows11. En lösning kanske är att göra ett lokalt konto på båda. Antar man kan göra det utan problem. Kan fundera lite. Vekar ha lokalt konto på min dator med windows10 iaf. När sitter med datorn med Windows10 är det väl inte så att jag tänker ”jag vill verkligen inte ha ett lokalt konto”. 
 

För några årsedan har jag för mig jag läste det var en jätteproccedur vid namnbyte och att man var tvungen flytta över och ha sig och massa mek. Tydligen inte numera eller så var det missförstånd. . 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Det verkar ju som om man gör ett lokalt konto (som tidigare ej var lokalt) och namnger med annat namn så byts inte namnet i c/användare/användarnamn

Provade  detta på en av datorerna för ett tagsedan, (Inte den nyaste). 

Användarnamnet i c/användare  blev fortfarande namnet med saknad sista bokstav. När jag då skapade det lokala hittade jag ingen ”logga ut från Microsoft kontot” inne bland inställningarna. När jag skapade det lokala loggades man ut från Microsoftkontot tolkade jag det som. 

När jag köpte min nya dator i somras och starta den så tänkte  jag att jag skulle vara extra nogrann på nya så det inte blev namn med saknad sistabokstav. Så blev det så ändå med namn med saknad sistabokstav vid c/användare/användarnamn precis som tidigare dator. Min nyaste dator har fortfarande ”icke lokalt”). Gissar att om det görs ett lokalt konto på den är namnet fortfarande namn med saknad sistabokstav vid c/användare/användarnamn .

Att gå in bröta och krångla till det för en saknad sistabokstav och ta risker något sluta fungera är nog dumt. Jag har en mapp på min äldre dator med mitt namn utförligt (som har undermappar och dokument)så får väl lägga den mappen som undermapp till mitt namn utan sistabokstav i nya datorn kanske. Eller hur jag nu lägger upp det när jag känner det är dags lägga över till nya datorn vilket är planen så småningom, 🙂

Har inget minne datorn föreslog om jag istället vill skapa ett lokalt konto när jag startade den första gången heller. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra namn på ett lokalt konto går att göra om man aktiverar Administratörskontot i Windows. Det är dolt och aktiveras via Kommandotolken. Enklast är nog att skapa ett nytt konto med det namn man önskar, flyttar allt från det kontot som egentligen skall bytas namn på och sedan radera det kontot.

Valet att skapa ett Lokalt konto kräver att man kan hoppa över anslutningen till internet när man startar upp en nyinstallerad dator. Det går i Windows 10 men Windows 11 tillåter inte det.
För att kringgå den spärren i Windows 11 måste man öppna Kommandotolken under uppstartsfasen och skriva in ett kommando som gör att kravet på internetanslutningen går att hoppa över. Då kan man skapa ett Lokalt konto i Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tror jag avvaktar med diverse överflyttningar och liknande  😀

Hur fungerar det då om man har ett ”icke lokalt” konto och vill ha ett lokalt istället i efterhand? Är det då bara skapa ett lokalt och namnge till vad man vill utan att det blir knas? Och jag antar det inte är några problem med det omvända om man har ett lokalt och vill tillbaka till ”icke lokalt”. ? 

Det skulle ju vara rätt snyggt om man kunde gå in på Microsofts kontosida (som är icke lokalt) och byta namnet och det slår igenom på ett fint sätt både i användarmapp och liknande. Har varit inne och tittat men kan inte se mitt namn någonstans där sista bokstaven saknas så förstår inte hur den resonerar. Dessutom står mitt  namn i liten förstabokststav plus saknad sistabokstav i c/användare/

Jag överlever nog ha det så 😀

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnar du Inställningar och Konton kan du lägga till ett Lokalt konto och logga ut från Microsoftkontot. Hur du ändrar mappnamn, om det skapas lokala mappar, för ett Microsoftkonto vet jag inte då jag aldrig testat det. Själv använder jag Lokalt konto enbart.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp.  Då tolkar jag det som att om man har ett ”icke lokalt” och efteråt skapar ett lokalt konto och ge det ett namn (vilket man vill) sedan starta om datorn är inga problem och blir inget ”kludd” så att säga. Samma sak om man har ett lokalt och vill logga in på Microsoft konto i kontoinstälningar är det bara logga in efteråt och inget mer behövs och heller där blir inget ”kludd”. Kluddet blir kanske mer när man ger sig på och ska byta namn på användare i c/användare i efterhand . 

jag tror inte det finns någon ”logga ut från Microsoft konto” inne bland kontoinstälningar”. Tror man loggas ut när man skapar ett lokalt. Tror det var så när jag gjorde det förra veckan. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jodå, är du inloggad i ett Microsoftkonto finns utloggningen i Konton under Inställningar. De jag hjälper, som använder växelvis Lokalt konto och Microsoftkonto kan logga ut från Microsoftkontot liksom logga in på detsamma via Konton i Inställningarna. 
Använder du ett Microsoftkonto och skapar ett Lokalt konto behöver du inte starta om datorn för att det kontot skall bli aktivt. Lokalt konto blir aktivt i samma ögonblick du skapat det.

Namnbytet på mappen under Användare skall bara göras om ett namnbyte med hjälp av Adminkontot inte resulterar i ett byte. Eventuellt måste Registret ändras så att kopplingen till mapparna fungerar. Om ett namnbyte görs, där mapparna inte blir adresserade, kommer ett felmeddelande att visas när man öppnar kontot. Där kan man bl.a. välja att loggas ut. Namnbyte på ett Lokalt konto kan innebära lite strul. Lämpligast är nog ändå att skapa ett nytt konto med det önskade namnet, flytta allt från kontot som egentligen skulle namnbytas till det nya kontot, för att därefter radera det konto som har "fel" namn. 

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...