Gå till innehåll

Kopiera till USB


Recommended Posts

Av någon okänd anledning så kom du ju inte in när du skrev in användarnamn och lösenord vilket är vad man måste kunna göra för att få direktåtkomst till mapparna. Men vi kanske ska nöja oss med det som du har uppnått nu för det är ju lite smidigare än att flytta USB-minnet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vi kanske ska skippa det låta det vara. Jag provade precis ställa in windows10 Avancerade delningsinställningar och bockade i ”Aktivera löseordsyddad delning” och satte mig vid windiows11 och den fråga då inte efter något lösen. Den bocken har väl inte med det att göra som du nämnde. (Gäller mer klipp och klistra ska tillåtas. )

Ja blir smidigare ändå. Båda datorerna måste vara på om det ska funka och det är väl kanske inte så konstigt. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Av nån anledning nu när jag satte mig vid windows11  och gick in på datorn windows10 kom det fram inloggning och jag logga in. Ser mappen/Dokument. Ser även Skrivbord och det jag har på skrivbordet på windiws10 datorn. 
Testade starta om och gå in på samma sätt och inloggning igen och kom in. 

Kommer inte fram inlogg när sätter mig vid  datorn  windows10 och ska in på windows11. Där finns mapp Delat och mapp Default) Default är lite gråtonad. Det kanske beror på att Windows 10 har ett lokalt konto  och windows11 datorn  inte. Vet ej. 

Om man tänker på mappen som jag så småningom tänkt kopiera över så brukar den ofta ligga direkt på C. Den ligger direkt på C på windows10 datorn. Har blivit så att jag ofta lägger mappen där på datorer jag haft och kanske blir så på windows11 datorn också. Bara blivit så. Du kan ju hojta till om det är bättre lägga den på ett annat ställe på C istället direkt på C. (På windows11 datorn). Exempelvis ” Dokument” eller liknande. Kanske inte spelar någon roll. 

Som sagt. I windows11 datorn begär den inlogg för att komma in in på windows10 datorn i nätverket. I windows10 datorn begär den inte  inlogg för komma in på datorn windows11 i nätverket. 

Det är helt ok kopiera över till Delat och sedan flytta den där ifrån och lägga den där den ska vara. Isåfall blir det i windows10 datorn och kopiera mapp ,in på nätverket och välja datorn windows11 i nätverket in på mappen ”Delat” och klistra in. Sätter mig vid datorn Windows 11 går in på Nätverket väljer datorn Windows10 och mappen Delat och kopierar därifrån och väljer C och klistrar in där.

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest en smaksak var man lägger den typen av mappar och jag brukar göra en mapp påp Skrivbordet så att den är lättillgänglig utan att först dra igång Utforskaren. I ditt fall kan det ju vara praktiskt att välja en mapp som du kommer åt direkt från den andra datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu står det helt still. Hur lägger jag upp det då? Istället för kopiera mappen  till Delat och sedan därifrån till valt ställe på nya datorn. Hur tänkte du istället? 

Vill tacka för din fina  hjälp 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka mappar i Windows 10 kommer du åt när du sitter vid datorn med Windows 11?
Välj att ha en mapp för sånt som ska kopieras i en sån mapp så slipper du att blanda in mappen Delat och kan flytta filerna direkt i Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ser 3 mappar: Default, Users, och en mapp som verkar vara användarnamnet från Windows 10 datorn eller liknande.  I den mappen dyker det upp hel del mappar som undermappar. Mapp skrivbord mm där i. 

Sätter jag mig vid datorn windows 10 och går in på nätverket (begär inget användarnamn och lösen) och datorn windows11 ser jag bara 2 mappar. Mappar Default(gråtonad) och mapp Delat. 

Tänkte så jag lägger upp det på ett smart sätt. 

Det är väl inte så att jag tänkt kopiera över mappen varje vecka direkt. Det är en mapp som har med arbetet att göra. (Håller kurser har eget företag och bara jag.) . Så som det har varit är att den ligger på min Windows 10 dator som just nu är lite mer förstadator. Förr när jag köpt ny dator har jag lagt mappen  på en USB och därifrån lagt den på ny dator. Ibland händer att jag behöver några övningsuppgifter från mappen som jag ska ha på en annan dator och då har jag kopierat över övningsuppgifter exempelvis från mappen till USB och till datorn jag ska hålla kurs med.  Mappen innehåller olika saker. Nu har jag ny dator och tanken är väl att jag tänkte kopiera över mappen till nya datorn framöver är det tänkt.  Har 3 datorer. En Windows 10 som just nu är lite mer förstadator. 2 datorer med windows11. Nya Windows 11 är väl tänkt som förstadator snart och den andra windows11 datorn mer som ”hålla  kursdator” eventuellt.  Det är väl så det ser ut på ett ungefär 🙂. En viktig mapp och 3 datorer. 

Tanken är väl kanske att ”kursdatorn” med windows11 oclså ska ingå i nätverket så småningom kanske. 
 

Lite så jag tänkt 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lägger mappen med sånt som ska kopieras på Skrivbordet eller i Dokument-mappen i Windows 10 så kan du i datorn med Windows 11 kopiera allt som finns i kopieringsmappen direkt till den mapp där du vill ha det på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo och sedan ta bort det ifrån skrivbordet då när jag lagt det där det ska vara .(exempelvis direkt på C om det är hela mappen )

Kommer  åt mindre saker när jag sitter vid Windows10 datorn (kräver ej inlogg för att komma åt windows11 datorn i nätverket).

Känns som oavsett så blir det ändå 2 steg. Kopiera till mapp ”Delat” och från delat till nya datorn och dess plats. Vitsen med ”dokument ” och ”skrivbord” fungerar ju bara åt ena hållet. Nu är det dock bara det hållet som gäller men ska det läggas från windows11 till en annan dator med windows11 kanske innehållet är begränsat och tvungen använda mapp ”delat” 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Olle35 sade:

Jo och sedan ta bort det ifrån skrivbordet då när jag lagt det där det ska vara .(exempelvis direkt på C om det är hela mappen )

Ja

Men jag rekommenderar inte att man har mappar direkt under C:\ eftersom Windows inte är gjort för det utan det är meningen att en användare har sina filer i sin profil alltså under C:\Användare\anv.namn\ där då t ex Dokument och Bilder ligger. Det är där Windows räknar med att de finns om man gör en återställning av Windows eller en ominstallation av Windows där ens egna filer ska behållas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Aha Oki. Bara blivit van vid det.,hade jag ingen aning om. Jag kan ju börja med att lägga det under c/användare /användarnamn när jag för över det framöver på just datorn  med windows11.  
 

Då blir det väl att jag kopierar till ”delat” eller vad jag nu hittar och kopierar därifrån till c/användare/användarnamn på nya datorn. Antar att det inte spelar någon roll om lägger det i ”delat” eller ”dokument” för kopieras ju ändå över därifrån och där det ska ligga?  Nu ser jag Dokument och liknande åt ena hållet men skulle jag nån gäng bara se mapp Default och Delat är jag ju tvungen lägga det i Delat för det är ju det ända jag ser exempelvis när jag sitter vid datorn Windows 10 och ska in på windows11 datorn. .  

Litet sidospår:

När jag  sitter vid datorn Windows11 och går in på c/användare /användarnamn. Mitt användarnamn (som är mitt förnamn) saknar sista bokstaven i namnet. Såg detta i min förra dator med Windows11 (köpt för 4 årsedan) och tror jag hörde det är bökigt om man ska byta namn så låtit bli.  Det har tydligen hängt med till nya datorn nu 🙂 . Fattar ingenting. Jag tänkte jag skulle vara noga på den nya datorn att det inte sker igen och tyckte jag gjorde allt rätt. Ett namn med saknad sista bokstav. Är väl inte hela världen. 

Mappen jag tänkt lägga heter just nu mitt förnamn och har en del undermappar som man brukar ha. Den borde väl kunna ligga som undermapp till själva användarnamnet då? Kanske inte är så noga? Kan även byta namn på mappen som ska läggas över till mina initialer eller liknande också.  

Redigerad av Olle35
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Olle35 sade:

När jag  sitter vid datorn Windows11 och går in på c/användare /användarnamn. Mitt användarnamn (som är mitt förnamn) saknar sista bokstaven i namnet. Såg detta i min förra dator med Windows11 (köpt för 4 årsedan) och tror jag hörde det är bökigt om man ska byta namn på låtit bli.  Det har tydligen hängt med till nya datorn nu 🙂 . Fattar ingenting. Jag tänkte jag skulle vara noga på den nya datorn att det inte sker igen och tyckte jag gjorde allt rätt.

Det kanske är felstavat i ditt Microsoft-konto och då räcker det antagligen med att skriva in mejladressen för Microsoft-kontot så fylls namnet i automatiskt.

1 timme sedan, Olle35 sade:

Mappen jag tänkt lägga heter just nu mitt förnamn och har en del undermappar som man brukar ha. Den borde väl kunna ligga som undermapp till själva användarnamnet då? Kanske inte är så noga? Kan även byta namn på mappen som ska läggas över till mina initialer eller liknande också.

Det är inte noga alls så gör på ett sätt som du tycker är enkelt och enkelt att komma ihåg vad det är för mapp. Jag skulle nog välja ett namn typ Kopierat från Win10 men det är helt upp till dig att välja vad du tycker är bra.

För övrigt är jag glad att du nu kan kopiera filer mellan datorerna :D

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja mkt snällt av dig 😀.

Mailadressen är ju rätt. Jag vet ej vart.  jag får väl kolla runt lite . Vi kan skippa det i denna tråd 😃

Stort tack för du hjälpte! 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...