Gå till innehåll

Kopiera till USB


Recommended Posts

Postad (redigerade)

När jag i min ena dator trycker på den andra datorn under ”nätverk”  i utforskaren säger den att den inte kommer åt och säger något om diagnostik och kontrollera stavning, Jag tryckte  ”diagnostisera”. Säger något om att den ej kan kommunicera. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Säger något  om att den ej kan kommunicera. Det är väl någonting jag missat antagligen. Antar att det inte är något måste lägga in beskrivning på varje dator. Datorerna har olika namn vad jag kan se och gruppen har samma namn på båda. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motsvarande för Windows 10 finns på sidan https://www.tenforums.com/tutorials/111783-share-files-folders-over-network-windows-10-a.html .

Punkt 3 är att välja Privat nätverk.

Punkt 4 är att aktivera Network Discovery (vad det nu blir på svenska).

Punkt 5 är att välja Fil- och skrivardelning.

Varje punkt innehåller en länk till en mer detaljerad beskrivning om du behöver det. Exempel

image.png.1f5a516be4897ea86d15a5451cdc63d1.png

Raden som börjar med Turn On or Off är en länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Verkade som jag missade det där med ”skrivardelning”. 
När jag nu går in på en av datorerna så frågar den efter användarnamn och lösen för att ansluta. 
 

Gjort till Private network via Network och internet /properties och där private.

Även inne på avancerade delningsinställningar  och satt nätverksidenifiering till ”på”. Och även Skrivardelning till ”på”.

Tycker jag gjort detta på båda datorerna.

 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag testade det men kommer ju inte in 🙂. Har ju användarnamn och liknande för komma in i datorn eller är det något speciellt jag behöver göra?  Nu kom det fram igen fram ruta som förrut den inte hittar. Namnet på datorns syns ju att de är olika i Nätverk i utforskaren och gruppnamnet ska skapas automatiskt med ett namn. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har jag missat något?  Jag har gjort följande:

Windows 11:

Till privat nätverk:
Nätverk och internet /egenskaper/privat

Delningsinställning privat:

Nätverk och internet/ avanc nätverksinställningar /avanc delningsinställningar/ Delningsinställningar ska vara ”på” och där även aktivera ”fil och skrivardelning” genom ”på”.

i Windows 10:

För privat nätverk:

Går in på Nätverstatus/status/ /egenskaper bockar i privat.

Delningsinställningen:

Samma väg fast väljer kategori Wifi/ väljer Ändra avanc delningsalternativ och klickar i ”aktivera nätverksidentifiering och bockat i ”aktivera skrivardelning”. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Olle35 sade:

Jag testade det men kommer ju inte in 🙂. Har ju användarnamn och liknande för komma in i datorn eller är det något speciellt jag behöver göra?  Nu kom det fram igen fram ruta som förrut den inte hittar. Namnet på datorns syns ju att de är olika i Nätverk i utforskaren och gruppnamnet ska skapas automatiskt med ett namn. 
 

Det ska vara samma namn och lösenord som används för att komma in i datorn.

Resten om någon ruta och något namn förstår jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Den här tråden har rubrik som handlar om USB men har senare utvecklats till att handla om fildelning via nätverk. Jag har inget emot detta men tänkte komplettera med alternativa lösningar. Det är alltså frågan om ett sidospår, ett alternativ, eller komplement till det @Cecilia bistår med här i tråden.

Det finns flera (er)kända mjukvaror för att fjärrstyra en annan dator. Gemensamt för dessa är att det även finns en filöverförings.."sektion" i dessa.
Se https://www.alltomwindows.se/topic/35664-teamviewer-anydesk-nomachine-rdp-vnc-mfl/

Det kan vara enklare att använda någon av dessa för filöverföring (även om man inte avser fjärrstyra).

Ytterligare alternativ, som kanske får ses som ett sidospår från sidospåret:

Linux Mint har *) utvecklat en mjukvara som heter Warpinator. Med den går det extremt snabbt att dela filer. Mellan Linuxdatorer.
För Windows har det då knoppats av (minst) två alternativ; Winpinator (senaste release 2022-02-18) och warpinator-windows (senaste release 2023-11-25).

Tanken var nog att enkelt fildela mellan Linux och Windows men det fungerar ju fint Windows - Windows.

Om du @Olle35 är intresserad av något av dessa sidospår (kanske mer av nyfikenhet?) föreslår jag att du skapar en ny tråd kring det så kan jag försöka hjälpa till så gott jag kan där. 

https://winpinator.swisz.cz/download.html

https://github.com/slowscript/warpinator-windows/releases

 

*) Mint-teamet har tagit över ett påbörjat projekt där man behållit arbetsnamnet Warpinator

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu kom ruta fram igen kring användarnamn och lösenord. Kommer inte in. Behöver jag ha lokalt konto? Begriper ej . 
Provade på datorn som  har Windows 11 och kom in på den med Windows 10 och det fungerade. Däremot tvärtom går ej.

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det verkar vara något som felar. Jag har gjort följande och är det något jag missat?

I Windows 11 datorn:

Till privat nätverk:
Nätverk och internet /egenskaper/privat

Delningsinställning privat:

Nätverk och internet/ avanc nätverksinställningar /avanc delningsinställningar/ Nätverksidentifiering ska vara ”på” och där även aktivera ”fil och skrivardelning” genom ”på”.

i Windows 10 datorn: 

För privat nätverk:

Går in på Nätverstatus/status/ /egenskaper bockar i privat.

Delningsinställningen:

Samma väg fast väljer kategori Wifi/ väljer Ändra avanc delningsalternativ och klickar i ”aktivera nätverksidentifiering och bockat i ”aktivera skrivardelning”. 
 

Gick även in på båda och kollade datornamn och att de har samma gruppnamn. Har inte ändrat något där och kör det som dem föreslagit. 

Vill tacka för tålamodet. .🙂
 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Olle35 sade:

Samma väg fast väljer kategori Wifi/ väljer Ändra avanc delningsalternativ och klickar i ”aktivera nätverksidentifiering och bockat i ”aktivera skrivardelning”.

Det borde stå fil- och skrivardelning och inte bara skrivardelning.

På samma ställe kan du expandera Alla nätverk och välja:

Aktivera delning så att alla med ...
Inaktivera lösenordsskyddad delning

12 timmar sedan, Olle35 sade:

Verkar  inte funka från Windows 11 datirn heller. Testade klipp och klistrade ett dokument.

Kopiera ett dokument som finns på datorn med Windows 10 och klistra in det i en mapp/skrivbordet i datorn med Windows 11. Vad händer, något felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja precis. Står fil och skrivardelning. Ja avaktiverade skrivskyddad du nämnde i Windows 10 och gjorde även detta i Windows 11 datorn via Nätverk och Internet och drog reglaget vid ”Lösenordskyddad delning” till ”Av”. Nu när jag i  Windows 10 datorn går in på windows11 datorn under Nätverk kom det fram gul mapp och klickar vidare och undermappar och där finns Desktop. Testade kopiera ett dokument till Desktop och kom fram meddelande ”måste ha behörighet för att göra denna åtgärd” och försök igen och går ej. Kommer fram då och då en ruta ”Går inte komma åt och datorns namn och nån liten sökväg. Längst upp i rutan stär det ”nätverksfel”. Sätter jag mig vid farten med Windows 11 ser jag inga gula mappar under ”nätverk” vid datorn windows10.

i datorn med windows11 Har jag även kollat via rutan Systemegenskaper och flik Datornamn, namnet på datorn och arbetsgruppen.  Även gjort detta i datorn Windows 10 via kontrollpanelen/system och knapp ändra namn för att se namn på dator och grupp. Ej gjort några ändringar på namn och grupp. Arbetsgruppens namn är samma på båda datorerna (det föreslagna namnet) och datornamn olika.  
 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det om du gör samma sak i datorn med Windows 11?

I Windows 10 finns det en felsökare för detta och den hittar man på följande sätt.

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Felsök
Till höger Ytterligare felsökare
Välj Delade mappar

Även i Windows 11 ska det finnas felsökare och det borde finnas en för samma funktion även om den kan ha ett annat namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om går till datorn med windows11 och går in på Nätverk ser jag datorn med windows10 men ser inga gula mappar i den som jag kan kopiera till. 

I Windows11 under nätverk ser jag bara datorn med windows10. Heller inga gula mappar.

i Windows 10 under nätverk ser jag både dess egna dator plus datorn med windows11.

kanske har det skett något framsteg iaf för det finns gula mappar i datorn Windows10 (under nätverk /windows11 datorn). 
 

i Windows 11 under Nätverk och internet och ”Alla nätverk” finns det något där det står ” Delning av mappen Genensamma filer” och den är ”Av”. Kanske inte har med det att göra. 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Olle35 sade:

i Windows 11 under Nätverk och internet och ”Alla nätverk” finns det något där det står ” Delning av mappen Genensamma filer” och den är ”Av”. Kanske inte har med det att göra. 

Ändra till På.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu dök det även upp mapp ”Delat” och direkt under den massa undermappar. Nu kopierade jag en fil och la direkt i mapp ”Delat” och fungerade. Satte mig vid datorn Windows 11 och in på c/Delat och ser dokumentet 🙂Funkar från båda hållen. Fick ställa in samma i Windows10 datorn också. 

la det direkt i mappen ”delat” och lägger väl där sedan också då när jag ska lägga över saker. Jättesmidigt.

Tänkte prova lägga in skrivskydd via Avancerade delningsinställningar i windows10 Så aktiverade det för valet på båda datorerna igen.  Går jag in på datorn Windows11 och nätverk och loggar in på windows10 datorn fungerar det men inte tvärtom. Datorn med Windows 10 tror jag har ett lokalt konto om det nu har med det att göra. Annars kanske jag kan skippa det där med skrivskydd!? Ruta kommer fram den inte kan hitta osv sä kanske lika bra skippa?

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint :)
Men tråkigt att du inte kommer åt alla dina egna mappar direkt.

Skrivskydd innebär väl troligen att det inte går att kopiera in en fil på den datorn och det är väl vad du vill göra så det bör ju vara avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja var inne på ”alla nätverk” och bocka av det där med skrivskydd. 
Det går kanske inte fixa så man behöver logga in när man går in på en dator i ett nätverk!? Fast det behövs nog inte. 

Vad menar du ”kommer inte åt egna mappar direkt” ? Går jag in på en dator i nätverket finns mapp  Delat . Finns även mapp Delat skrivbord  men kanske inte är något. Finns fler maopar under Delat. Tänker du att jag behöver göra 2 steg? Kopiera till Delat och sedan därifrån till valt ställe på datorn? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det fungerar optimalt så kan man från dator 1 komma åt ens egna mappar och filer i dator 2, alltså man kan se och läsa alla filer i den vanliga Dokument-mappen t ex. I stället för att att flytta alla filer två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 minuter sedan, Cecilia sade:

När det fungerar optimalt så kan man från dator 1 komma åt ens egna mappar och filer i dator 2, alltså man kan se och läsa alla filer i den vanliga Dokument-mappen t ex. I stället för att att flytta alla filer två gånger.

Japp. Som det är nu får jag lägga en fil  i Delat och sedan sätta mig vid den andra datorn och lägga den där den ska vara. Tror inte det går iaf!? Fast kanske så det är i detta fall? Sätter jag mig exempelvis vid datorn som har windows10 och går in på Nätverk och datorn windows11 så finns mapparna Default och Delat och varje har undermappar. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...