Gå till innehåll

Kopiera till USB


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har en mapp på runt 6 gb. När jag kopierar över den från dator till USB sticka så kommer det fram en ruta efter runt 92 % med texten ” Vill du kopiera den här filen utan egenskaper?” ”Filen har egenskaper som inte går att kopiera till den nya platsen. ”

Då brukar jag bocka i ”gör detta för alla aktuella objekt” och trycka ”Ja” . 

Ej tidigare brytt mig direkt om det men tänkte höra om nån vet varför? 
 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vet ej. Ska man behöva gå in bröta med sådant? Samma meddelande på 2 olika USB. Det gäller fil/filer när den  kommit till runt 92 %. Då borde den väl sagt till i början direkt!?  Tror jag läst sådant meddelande kan komma fram ibland på USB men att det inte påverkar något. Dock osäker och tänkte fråga. 

Jag öppnande en av filerna de gällde som meddelandet kom fram för och kunde se egenskaper via Arkiv /egenskaper i ett Worddokument exempelvis. Det var inte blankt iaf. 

Brukar lägga över på USB som backup. Ska jag byta till min nya datorl lägger jag ju på sticka från gamla datorn  och kopierar över till nya datorn.  Då är det bra allt hänger med.  Jag har alltid tryckt i ”Gör detta för alla aktuella objekt”och tryckt ”Ja” och inte brytt mig för jag har tänkt  det är lugnt så att säga. 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Olle35 sade:

Ska jag byta till min nya datorl lägger jag ju på sticka från gamla datorn  och kopierar över till nya datorn.  Då är det bra allt hänger med. 🙂

Går det inte att kopiera filer via det lokala nätverket?
Det är ju bra mycket enklare.

Angående felmeddelandet se t ex tråden https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-10-message-the-file-has-properties-that/fde0243f-451e-4f3e-940e-4bd1de95e1f5 där det föreslås bero på att USB-minnet inte är formaterat i NTFS, samma förslag återkommer i flera trådar och omformatering till NTFS verkar hjälpa. NTFS kan lagra fler filegenskaper än andra format men alla filer utnyttjar inte den möjligheten.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag högerklickar på USB enheten och väljer Egenskaper. Där står det FAT32. Under fliken allmänt. Högerklickade sedan på  USB enheten valde Formatera. I rutan valde jag Ntfs. Sedan Quick Format. 
Därefter kopierade jag på nytt mappen till USB och den håller på nu. 🙂. Hoppas jag gjorde rätt 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det fungerade kopiera till USB utan meddelande nu 🙂. Som beskrevs ovan på svenska. Jag trodee först man var tvungen ge sig in och ”bröta” i Dos. 

Gissar att allt hängt  med på tidigare stickor som ej var konverterade  (iallafall mappar och filer osv. ). trots felmeddelande. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske så att det i tidigare kopieringar har det varit andra filer.

1 timme sedan, Cecilia sade:

men alla filer utnyttjar inte den möjligheten.

Det är inte heller säkert att det är något som märkts men i vissa fall kan man råka ut för att man inte har behörighet att redigera en fil eftersom den skapats av användaren olle men användaren som försöker redigera är olle35. Det går dock att råda bot på i efterhand om det skulle inträffa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Exakt samma filer är det inte för filer läggs ju till och kanske tas bort i mappen. Det mesta är lika.. Det  kan ju vara bra filerna finns på USB stickor (jag tidigare lagt över på om nu trots felmeddelandet kom fram förr) och om strul öppna nån går det lösa om jag förstår rätt. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag går in på Nätverk säger den ”Nätverksidentifiering har inaktiverats. Datorer och enheter i nätverket är ej synliga .Aktivera i Nätverksidentifiering i Nätverk och delningscenter. ”

Så blir det en gul rand där uppe där det står liknande och ”Ändra genom klicka här”

Ska jag trycka på ”Ändra genom klicka här”?  Den jag är inne på nu har Windows 10. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp. 
Båda datorerna är på och kopplade till samma router Wi-Fi vilket de blir automatiskt.

Ser ingenting vid Nätverk i utforskaren mer än gul rand jag beskrev. 

Att kolla så de är i samma arbetsgrupp ser jag ej heller. Borde heta Systemegenskaper.

Att man ska välja private istället för offentligt nätverk hittar jag men har inte klickat i ännu 🙂 (Skriver Nätverkstatus i sökrutan där nere/ Status/Egenskaper)

Skrivardelning hittar jag ej. Båda skrivarna skriver iaf ut från samma skrivare.  

Behöver jag klicka på den gula randen när man går in på Nätverk i utforskaren? . Står inaktiverat på det gula. Det är helt tomt under ”Nätverk” i utforskaren. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste absolut börja med att välja privat nätverk eftersom det bara är i privata nätverk som man ska kunna komma åt andra datorer. Det är nog först därefter som t ex fil- och skrivardelning dyker upp och kanske den gula randen försvinner.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Cecilia sade:

Var dök ikonen med skärmen upp och vad står det för text om den?

Under Nätverk i utforskaren. Nu när jag gick in kollade igen ser jag en bild som ser ut som en stationär  dator (utan skärm). Sedan är det en ikon med en blå skärm med ett tangentbord som det står ”desktop” och några bokstäver och nummer efter.  Ser även en skrivare där nu. Nu andra gången är den gula randen tillbaka. Ska jag trycka på gula randen? 

Datorn utan tangentbord ligger under Nätverk i utforskaren och under rubriken Andra enheter” och skärmen med tangentbord ligger under rubriken ”dator” (också under Nätverk) 
 

Gör jag då samma sak på den andra datorn som det ska läggas till på?

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag gjorde till privat på andra datorn nu och nu det jag 2 stationära datorer med 2 olika namn. Jag förstår inte riktigt det där med Arbetsgrupp. Behöver jag trycka på gula randen att den ska komma fram? Det ska väl skapas en grupp automatiskt? 
 

Punkt 4 och 5 är väl typ samma ? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar den gula randen i andra bilden under punkt 2 så är det bara ett sätt att visa var det står vilken arbetsgrupp det är. Ändra gör man genom att klicka på knappen Change. Om det står samma arbetsgrupp i de två datorerna så är det avklarat och du behöver inte trycka på Change.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Menar gul rand när jag går in på Nätverk i utforskaren. Jag ser liksom ingen arbetsgrupp under Nätverk i utforskaren. Jag uppfatta det som att det ska skapas en arbetsgrupp under ”Nätverk” i utforskaren automatiskt. Eller så missförstår jag.  På ena datorn vid Nätverk i utforskaren ser jag en stationär dator utan skärm längst upp (ser ut så) och nedanför 2 blåa skärmar med tangentbord. 
På min andra dator vid Nätverk  ser jag samma sak . Jag ska väl inte behöva gå in på ”Avancerade inställningar” byta namn på dator och ange grupp och liknande? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker du inte följa anvisningarna på sidan jag har länkat till?
Om datorerna av någon anledning tillhör olika arbetsgrupper så måste du ändra i den ena datorn så att det blir samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...