Gå till innehåll

BankID på datorn fungerar inte


Recommended Posts

Om någon (Cecilia) tycker att det olämpligt att nämna namnen på vissa banker så vg maska över dem.

Jag brukar hålla mig informerad om det mesta men idag var jag helt oförberedd.
Mitt BankID i min Windowsdator fungerar inte. Vid inloggning brukar det alltid komma en varning om att sista giltighetsdatumet är XX XX när det börjar närma sig.
Jag loggade in flera gånger för bara 2 dagar sedan och såg ingen varning.

Idag kommer jag inte in någonstans.
För mig som sitter hemma vid en dator är det betydligt mera behändigt att logga in på detta sätt i stället för att alltid ha en mobil i näven. Jag tittar ofta in ex på 1177, beställer apoteksvaror från apotek, samt behöver logga in på många sajter som har med pengar att göra som exempelvis mitt ”matkonto”.

Skandia har varit min ”reservbank ” med ett pyttelitet sparande, och jag har alltid hämtat mitt BankID därifrån. Att logga in där måste man numera använda mobilt bankID.
Men hitta en person att prata med var extremt krångligt, när jag till slut fick tag på en var beskedet att de endast utfärdar certifikat, och det gäller endast vid inloggning hos dem.
Jag frågade var jag kunde skaffa ett nytt som gäller överallt men det fick de inte informera om.
SEB är den bank jag anlitar numera. De utfärdar visserligen BankID på dator men då måste man använda kortläsare som givetvis fungerar bara hos dem.
Jag loggar behändigt in med en liten dosa.

Visst har det skrivits om att just BankID på dator är den minst säkra lösningen men har inte uppfattat att utfasningen skulle vara aktuell. Eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde bankid med Handelsbankens lösning med särskilt kort med kortläsare igår utan problem. Det finns två olika sätt att ha bankid på datorn antingen med kort eller på fil.

Med bankid på datorn har man väl ett BankId-program och om du startar det gissar jag att du kan få reda på om ditt bankid har gått ut eller om det är något annat problem.

Skandiabanken skriver att de inte längre utfärdar Bankid på fil utan endast MobiltBanikd av säkerhetsskäl däremot att om man har Bankid på fil går det att fortsätta använda det (tills det går ut antar jag), se sidan https://www.skandia.se/kontakta-skandia/kundservice/bankid-logga-in/hamta-bankid och där står det även att om man inte kan använda MobiltBankid så kan man få ett certifikat att installera i webbläsaren.

SEB utfärdar Bankid på kort förutom Mobilt Bankid och för att få Bankid på kort och tillhörande kortläsare får man ringa dem se  https://seb.se/privat/digitala-tjanster-och-sakerhet/bankid-pa-kort . Bankid på kort fungerar på många ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte starta programmet ens. På Skandias sida kunde jag läsa att jag använt  mitt bankid för två dagar sedan och att det var utfärdat av Skandia men inget mera. 
Jag känner till deras information om mobilt bank id men jag har ju ett fullt fungerande, det är ju nödvändigt att ett sådant då det finns många frekventa webbsidor som kräver just mobilt id. Som jag skrev, för mig skulle det vara mycket mer praktiskt och bekvämt att använda ett i installerat i datorn för alla de femtielva andra webbsidor som jag behöver ha tillgång till regelbundet och som fortfarande erbjuder möjligheten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver kanske ominstallera Bankid-programmet i så fall.

Beställ Bankid på kort med kortläsare från SEB då.

Sen tycker jag att det är bra att de skrotar lösningar som har dålig säkerhet i förhållande till andra lösningar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Idag på morgonen fungerar mitt BankID  igen på både Google Chrome och Edge. Mitt ID ska vara giltigt knappt ett år till
Jag hatar sådana här onödiga, obegripliga  och obehagliga incidenter som stället allt på ända
och förstör en hel dag.

Jag testkörde på BankID org hemsida, svaret därifrån var ”du tycks inte ha bankID” så dem hade jag ingen nytta av. Jag sökte på nyhetssidorna efter ev information utan att hitta någon.

PS. Såvitt jag vet gäller SEB:s kortläsare endast på SEB.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, kiwi01 said:

Visst har det skrivits om att just BankID på dator är den minst säkra lösningen men har inte uppfattat att utfasningen skulle vara aktuell. Eller???

Bankid är lite krångligt för det finns flera varianter och alla kallas typ bankid. Men jag tror det du refererar till är vad som i branschen kallas för "Bankid på fil". Då finns det en fil på din dator som är själva legitimationen. Om någon lyckas komma över filen så kan dom identifiera sig som dig från vilken dator som helst. Osäker på om det finns några andra säkerhetsmekanismer kring filen, jag jobbar inte så pass nära bankid att jag har sådana detaljer. Bankid på kort anses nog säkrare då det kräver att någon nallar kortet från dig, svårt att göra på distans via internet.

Någon observant person märker kanske nu att Mobilt bankid och Bankid på fil antagligen är praktiskt taget samma sak. För vart lagras själva legitimationen i mobilen? Antagligen i en fil, osäker på varför mobilt bankid anses säkrare. Kanske har moderna telefoner andra mekanismer för att lagra filer som gör att dom är svårare att stjäla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Instämmer

 

Samt att det är satt i system att ringa och skrämma upp en gammal pensionär som av ren panik uppger sin pinkod, 
de låter ju så "hjälpsamma". 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...