Gå till innehåll

Bios kommer fram


Olle35

Recommended Posts

Det är samma ställe och vad finns det längre ner?

Har du några mekaniska diskar, alltså inte SSD?
För i så fall kan datorn kännas trög när ska igång igen efter att ha varit avstängd så att ha disken ska stängas av efter 1 minut när datorn går på nätdrift kan vara lite onödigt kort tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte till den inställning för viloläge som jag har. Det brukar vara så att när datorn har varit i strömsparläge en viss tid så går den in i viloläge för att spara ändå mer på strömmen (batteriet). Strömsparläge är energisnålt men drar lite medan viloläge inte drar någon energi alls och därmed måste man använda strömbrytarknappen.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Reklamerade datorn på grund av att Bios kom fram vid omstart plus dålig musplatta. Fick en helt ny dator likadan för någon veckasedan. 

Windows ville idag göra en omstart så jag högerklickade där man avslutar datorn och valde ”uppdatera och starta om”. Kom in i Bios igen. Det står ingen hårddisk kan hittas igen. Suck. Då kan vi ju utesluta Norton för det är ingen omstart via Norton. Ingen Norton finns på datorn. Jag har nog bara haft datorn runt en vecka. Vad gör jag?  Den har vid 2-3 tillfällen velat installera uppdateringar men kort därefter velat göra det igen. 

IMG_2854.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tryckte Default i Bios och sedan Save and exit och kom liksom inte ur Bios. Jag slog av den och slog på den och sedan kom det fram ruta den ville uppdatera sig och lät den fortsätta uppdatera och sedan kom jag in i Windows.

Förra veckan ville datorn uppdatera sig och lät den göra det och startade om och återigen ville den uppdatera sig. Detta skedde som sagt 2-3 ggr. 
Jag provade nu att ”starta om” igen och kom in i Windows som vanligt.  Testade detta en gång till och det verkar vara som det ska. Kanske var något att den ville uppdatera sig och att därför Bios kom fram. Kontaktade där jag köpte datorn och de sa jag ska höra av mig om det sker igen. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att se vilka uppdateringar som Windows har gjort i Windows Update följt av något med historik.

Det finns en senare BIOS-version (305) som du kan hämta på sidan https://www.asus.com/se/laptops/for-home/vivobook/vivobook-15-d1502-amd-ryzen-4000-series/helpdesk_bios/?model2Name=D1502YA och där finns också en länk till en sida som berättar hur man uppdaterar BIOS (tryck på Visa mer).

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Aha. Snällt. Jag gick in på länken. Valde den längst upp. Körde igång. Tryckte yes i de 2 första rutorna. Körde igenom, 

i min förra dator som var likadan så var jag inne i my asus och där ville den uppdatera Bios. 

Nu har den startat om och är inne i Windows. 🙂. Tack så jättemkt. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tänker på är att du nu har haft två identiska datorer där du lyckas få fram BIOS på något sätt som du inte vet. 
Att två identiska datorer skulle vara behäftade med ett fel som gör att de, utan anledning, startar upp i BIOS verkar något märkligt. 
Mina tankar går åter till, kan det vara som så att du framkallar detta på något sätt via musplattan? Asus funktioner för musplattan är lite speciellt då de har en del egna funktioner via drivrutinen som inte är standard för musplatta. 
Kan det vara så att du, genom ditt användande av musplattan, får fram en funktion som gör att datorn startar om och upp i BIOS-läget?

Skulle det vara fel på datorn borde Komplett känna till det, liksom Asus själva. Kan du få fram information från Komplett och/eller Asus om de känner till att datorn har ett fel som orsakar BIOS-läget? 
Jag har aldrig varit med om att en dator startar om och upp i BiOS-läget bara för att man uppdaterar Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag upplever att använder musplattan precis på samma sätt som på tidigare Asusdatorer. Dvs 2 fingrar och på ”vanligt enkelt sätt”. På förra datorn som är identisk  var jag inne i ”my Asus” och där låg Bios som en rekomrnderad uppdatering har jag för mig. 

Jag hade kontakt med Konplett idag om problemet och de nämnde inget.  

Får hoppas att uppdatering av Bios var det som behövdes. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok det var en del där. Är osäker  i Bios och liknande. 🙂. Ni kanske kan  säga till om jag behöver göra något mer än det jag gjort i tråden  🙂. Dvs uppdaterat Bios via denna länken:

https://www.asus.com/se/laptops/for-home/vivobook/vivobook-15-d1502-amd-ryzen-4000-series/helpdesk_bios/?model2Name=D1502YA

 

 

 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första de börjar med är att de tycker att du ska koppla bort onödig utrustning. Du kan ju t ex kolla om du har mer (och vad i så fall) anslutet till datorn när du kommer till BIOS är när du kommer direkt till Windows.

Uppdaterat BIOS har du gjort.

Sen får du själv avgöra om du gjorde så som det står under rubriken UEFI mode tidigare idag. Jag tror att du i alla fall inte gjorde punkt 4.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hade hörlurar med sladd i förrut men drog ur innan jag var inne nu ikväll.

För att komma in i Bios höll jag ner Shift och valde ”starta om” så blå skärm kom fram. Höll ner shift rättt länge så det blinka till lite. Var inne nånstans och valde ”Avancerade alternativ” eller liknande och valde ”Uefi någonting” och kom sedan in i Bios.  
Gick  igenom stegen och antar jag gjort rätt. När man skulle välja lagring säg det ut som bild . 
Gjorde punkt 4 men inte det som är under själva bilden på sidan för det är väl mer om det inte fungerade. Jag kom in i Windows efteråt. 

 

 

IMG_2855.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att BIOS-uppdateringen gör skillnad. Skälet är att BIOS-uppdateringen är för att åtgärda AMD-processorns sårbarhet, SinkClose, som upptäcktes i juli i år.

Bärbara datorers BIOS är begränsade i förhållande till moderkort för stationära datorer. Moderkorten det gäller för stationära är de som t.ex. Asus, MSI, AsRock och Gigabyte säljer som är ämnade för eget bygge. 
Fabrikstillverkade stationära datorer, t.ex Acer, HP, Dell med flera, kan mycket väl ha Asus, MSI och de andra som leverantörer av moderkort men de är av enklare modeller och specialtillverkade enligt märkesfabrikerna önskemål.

Bilden TS publicerat visar BIOS där BIOS inte hittar disken. Således kan datorn inte starta upp operativsystemet. Varför moderkortet förlorar kontakten med disken är en svår fråga. Vanligtvis beror det på, av egen erfarenhet, att datorn inte startas upp korrekt eller startas om/stängs av på ett "okontrollerat" sätt. 

"Windows Boot Manager" efterföljt av diskens modellnummer är något som skall vara då Windows 10/11 i ett system med UEFI-BIOS och det läget aktiverat (inte Legacy mode/Legacy compatible mode) och med disken formaterad som GPT för högsta säkerhet. 

Om Windows är installerat i "Legacy mode" är disken sannolikt inte formaterad som GPT och då visas inte heller Windows Boot Manager" som förstaval. 
 

Det skulle vara intressant att se vad som finns under menyn "Advanced" när BIOS är aktiverat i läget Advanced Mode (F7). 
För ett moderkort i en stationär dator finns det i de moderna modellerna rätt mycket att välja mellan i Advanced. En bärbar är begränsad men det skulle ändå vara av intresse att se vad som finns där, om möjligheten finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gällande ”Advanced mode” har jag för mig det  finns tidigare i tråden hur det ser ut i ”Advanced  mode” fast i den andra datorn som är identisk. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tror jag klickade på själva ordet Nvme utan att det hände något. 

Nu är väl detta en nyare version av Bios än det var i förra datorn som är identisk. Uppdaterade Bios på den förra vid ett senare tillfälle. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...