Gå till innehåll

Bios kommer fram


Olle35

Recommended Posts

Postad (redigerade)
1 minut sedan, Cecilia sade:

Du har väl varit inne en del i BIOS med den där datorn om jag inte minns fel. Har du ändrat några inställningar i någon meny som skulle kunna påverka det?

Nej jag har inte gjort något vad jag vet. Tittade runt lite som jag fick hjälp med så allt såg bra ut (i tråden) den visar ingen ”Storage” som den gjorde när meddelandet kom fram första gången. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt att du kommer in i BIOS när du väljer att starta om datorn. Jag har svårt att tro att det är något fel på datorn i nuläget. Det verkar mer vara kopplat till något annat, kanske Norton trots allt. 
Skulle du kunna tänka dig att avinstallera Norton och under en kortare period nöja dig med Defender? Detta för att utesluta att Norton har någon inställning som orsakar att du hamnar i BIOS vid omstart.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, X-Men sade:

Det är märkligt att du kommer in i BIOS när du väljer att starta om datorn. Jag har svårt att tro att det är något fel på datorn i nuläget. Det verkar mer vara kopplat till något annat, kanske Norton trots allt. 
Skulle du kunna tänka dig att avinstallera Norton och under en kortare period nöja dig med Defender? Detta för att utesluta att Norton har någon inställning som orsakar att du hamnar i BIOS vid omstart.

Det är inte vid varje omstart men sporadiskt. Kanske berodde det på att jag gick in i Norton(dubbelklicka på Norton nere i aktivitetsfältet så kom in och klickade runt) och sedan starta om Windows på vanligt sätt?

Jag har ju Norton på andra datorer och där kommer det inte fram BIOS. 

Eller ska avinstallera  Norton  på vanligt sätt i kontrollpanelen och sedan in i Windows och aktivera Defender i Windows?

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har Norton på andra datorer, skriver du, och där kommer det inte fram. "Pillar" du lika mycket i de dator som du gör i den aktuell?

Det vore ändå bra om du kan avinstallera Norton. För att göra en felsökning och med den hitta eventuell orsak behöver du göra viss saker för att utesluta det som kan vara misstänkt. Görs det inget är det omöjligt att hitta fel och verkan. 
Således är det bra om du avinstallerar Norton eftersom du har uppgivit en koppling till BIOS och "pillandet" i Norton.

Du skall inte behöva aktivera Defender när Norton är avinstallerat. Defender skall aktiveras automatiskt. Om så inte sker kan du aktivera Defender. När Norton är avinstallerat behöver du starta om datorn för att slutföra avinstallationen. 
Nortons avinstallationsprogram brukar be användaren att starta om datorn men ibland sker inte det. 
Lämpligast att avinstallera Norton är att använda Symantecs (företaget bakom Norton) egna avinstallationsprogram som du hämtar här:

https://buy-download.norton.com/downloads/RnR/NLOK/NRnR.exe

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Räcker det att jag går direkt in på länken och avinstallersr Norton eller ska jag först gå in i kontrollpanelen och avinstallera? 

När jag kör länken och ska installera står det ”Norton Renove and Reinstall” och texten ”Tar bort Norton 360 och installerar den senaste versionen av produkten”. Ska jag då trycka ”renove and Reinstall”? 
 

Edit

Använder faktiskt de andra datorerna mer för har inte lagt över allt till nya ännu. . Dock inte använt blåskärmsdatorm på ett tag. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder enbart programmet du hämtar via länken. 
När du startar avinstallationsprogrammet får du upp ett val som heter "Advanced options". Du klickar på det valet och där markerar du "Remove only".  Med det alternativet avinstallerar du Norton utan att återinstallera det igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp. Om nu Bios inte kommer fram på några dagar ska jag då installera Norton på datorn igen?

Nu antar jag att Defender är på. Inne i Windowssäkerhet och under Skyddsområden är det en del gröna bockar. 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn beter sig normalt under några dagar utan Norton kan man utgå från att du gör något med Norton som innebär att datorn startas i BIOS. 
Du kan installera Norton igen och i så fall lära dig Norton och vad du inte skall göra med Norton så datorn inte startar i BIOS.

Finns det ett gäng bockar i Windows Defender som är gröna är skyddet aktiverat. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det jag gjort tidigare är att jag tryckt starta om i Nortonrutan som kom fram och sedan vid annat tillfälle igår inne i Norton och klickade runt lite innan omstart på vanligt sätt och kom in i Bios. Har för mig de gångerna jag inte var inne i Norton och startade om vanligt kom jag in i Windows som vanligt. Japp ge det några dagar och se. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det inte går stänga ner , Jag fick trycka Nästa och den började och istället för installera tryckte jag ”Avbryt” (eller liknande) och sedan kom jag till baka till liknande skärm som bild och tryckte Avbryt installation.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du upp en sådan ruta betyder det att du fortfarande har Norton installerat. Norton skulle aldrig upplysa dig om att din nuvarande version inte är kompatibel med din Windowsversion om Norton verkligen var avinstallerad.

Jag föreslår att du på nytt kör avinstallationsprogrammet!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok jag har kört avinstallationsprogramnet igen och valde ”Endast ta bort” som beskrevs tidigare. Startade sedan om.  Hoppas det är borta nu då,  

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Var inne i kontrollpanelen under Program och funktioner men ser inget som heter Norton där. Däremot har jag en gul mapp som en genväg på skrivbordet som heter NortonInstallationFiles men den ska väl inte spela någon roll ha där. 

Har startat om datorn några gånger nu och inga Nortonrutor har kommit fram nu iaf. Heller inte Bios. 🙂. Hoppas på det bästa. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Haft på datorn idag. När man lämnar datorn blir skärmen svart  och det är ju inget konstigt då den pausar. Då brukar man ju trycka på tangenter så den vaknar. Hände ingenting efter antal försök och fick trycka in påslagningsknapp ett bra tag och hände inget och efter några sekunder startade den.  Loggade in. Lämnade datorn igen kort efter för att få pausskärm och kort efter vakna den inte med tangenter. Fick trycka på påslagningsknapp för väcka den och Asusloggan kom fram kort och in i Windows.

Lampan till vänster lyste hela tiden iaf.

Har efter det lämnat datorn antal gånger nu och nu funkar det igen som vanligt att aktivera med tangenter. 

Kan bli så ibland att den hamnar i djupsömn? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kolla vad du har valt i Kontrollpanelen - Energialternativ - Ändra schemainställningar - Ändra avancerade inställningar
Expandera Strömsparläge
Se vad det står under Viloläge efter.

Det är den tiden som bestämmer när datorn går in i viloläge vilket innebär att datorn stängs av och inte förbrukar någon ström alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Windows 11. Jag har inte vad jag vet gjort några ändringar. Se bild.  Jag tror kabeln var utdragen när ej fick igång  den första gången  iaf. Då är det nog lugnt. 

 

IMG_2760.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...