Gå till innehåll

Bios kommer fram


Olle35

Recommended Posts

Allt ser bra ut i BIOS. Jag föreslår att du trycker på knappen F10 (se till att aktivera F-funktionen först). Du skall få en fråga om du vill spara ändringarna och lämna (Save & Exit).

Svara Yes (du får sannolikt beskedet att inga ändringar gjorts men det är bara att ignorera).

Datorn startar om. Bekräfta att den startar med Windows.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att F10 fungerar utan att du behöver göra något. Då skall även F8 göra det när du startar datorn.

Stäng av datorn och vänta i 3 minuter. Starta datorn igen. Om den startar i Windows kan det vara en tillfällighet att datorn inte hittade disken.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutade datorn på vanligt sätt också och startade den igen för att se att jag kom i. I Windows. Fläkten är tyst nu också. Verkar fungera som det ska. 

Vet  ej vad du menar med aktivera f-tangenter. . Gällande F-tangenter förekommer väl Fn-tangent ihop med F tangenter också!? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du meddelar Komplett att datorn verkar hitta disken igen. Om problemet är löst kanske man kan säga om felet inte dyker upp igen inom några dagar till en vecka.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag mailade Komplett i onsdags och nämnde datorn hittade hårddisken och att den verkar fungerai nuläget. Fick idag meddelande och ersättningsdator är på väg och vid det utskicket är en faktura med som inte behöver betalas. Den tas bort när datorn jag fått skickats tillbaka. Jag ringde idag nämnde datorn hittade hårdisken i nuläget och att den verkar fungera i nuläget. De sa då att när nya datorn kommer och jag inte hämtar ut den skickas den tebax och har chans om problemet dyker upp igen.  

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja frågan är ju hur jag ska göra. Om den som det verkar i nuläget hittar hårddisken kanske onödigt? Eller ska jag ta den sprillans nya och skicka tillbaka den jag har? Jag mailade även idag komplett sa den verkar hitta hårddisken i nuläget. Det jag sa i telefon 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Var inne på  ”MinaSidor”.

Det står beställd 9 aug.

Oder ändrad 9 aug kl 10.20

och det står Rubrik ”Leverans”” och Avbeställda orderlinjer” och så ser jag datorn.  

Jag mailade nämligen tidigare idag också att jag inte förstod riktigt  och  jag nämnde datorn hittade hårddisken osv.

Det kanske stoppat leveransen då kanske.  

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Idag så kom det fram en ruta att Norton inte kunde uppdatera för drivrutiner och liknande (något sådant) och jag tryckte Starta om i Nortonrutan och sedan kom jag in i bios . Jag slog av datorn utan att göra något och den startades om och jag kom in i Windows igen.

Ska jag kontakta komplett igen?

IMG_2738.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du, genom att klicka på något i Norton, får upp BIOS-inställningarna är det inte fel på datorn. Då är det en funktion i Norton som tar dig dit.
Att använda Norton för uppdatering av drivrutiner är inget jag skulle rekommendera. Det är inte så vanligt att sådana program fixar det smärtfritt.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag gjorde inget aktivt i Norton på det sättet. Har Notton 360 delux och jag har inte lagt till några specialfunktioner i Norton vad jag vet. NortonRutan kom fram kring att någon form av uppdatering inte kunde utföras och jag tryckte ”starta  om” i Nortonmeddelandet bara. Jag har för mig Bios kom fram vid samma situation förra gången. Ej hundra men tror det. Hur vet man då om det är fel på datorn eller  ej?  Jag har ju andra datorer med Norton. Jag kontaktade komplett igen nämnde problemen verkar dykt upp igen och att de nog får skicka mig en ny dator. Hur gör jag? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Cecilia sade:

Om enda gången du kommer till BIOS är när du har tryckt på "starta om" i Norton så beror det inte på datorn eller Windows utan på Norton.

Aha japp. Som X-men även nämnde då, Då mailar jag Komplett igen säger avvakta med datorbyte 🙂  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig jag tryckt ”starta om” i andra datorer med Norton utan kommit in i Bios. Kanske inte just det meddelandet dock. Jag gör så att nästa gång om meddelandet kommer trycker ignorerar jag det bara då. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testade nu igen att ” Starta om” Windows på vanligt sätt som man brukar och Bios kom fram igen. Alltså utan att jag tryckt på något i Norton denna gång. Var förvisso inne i Norton och tittade men tryckte ”Starta om i Windows på vanligt sätt. (Inte starta om via Nortonrutor). Jag slog av den igen. Slog på den och kom in som vanligt i Windows. Jag tror det enbart skett att Bios kommit fram vid ”starta om” ( i Windows eller via Norton) och aldrig när jag slagit på datorn. 

Ska jag kontakta komplett åter igen? 

IMG_2739.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...