Gå till innehåll

Oförstörbar pipleksak för hund - finns det?


Mikael63

Recommended Posts

Någon som kan tipsa om en sådan pryl, enligt rubrik?

Hos en släkting såg jag att deras hund (Golden/Alaska Malamute) hade en pipleksak som såg ut att vara tålig, en Trixie som ju är ett känt fabrikat. Skaffade då två sådana bollar.
Den ena hundens boll höll väl i ett dygn ungefär och den andra hundens boll höll i 28 minuter. Returnerade/fick pengarna tillbaka.

Nu hade jag skaffat, hos Amazon;

Citat

Hundleksaker Oförstörbara, Pipande Leksaker, Ultrahållbara Hundleksaker för Aggressiva Tuggleksaker för Valpar/Medelstora/Stora Hundar, Särskilt Tufft Naturgummi, Röd

【Långvarigt aggressivt tuggande】- Babezdog hundleksak är en tuggleksak för aggressiva tuggare, tillverkad av säkert, giftfritt, naturligt och slitstarkt gummi som tål starkt tuggande från hundar.
【Lämplig för medelstora och stora hundar】- Den här hundleksaken har testats flitigt av schäfer, labrador, golden retriever, pitbull osv. Den är nästan oförstörbar, perfekt för medelstora och stora hundar.

De höll i uppskattningsvis fyra timmar... eller själva leksaken är hel (bollen ovan var i småbitar) men pipljudet, det roliga som håller dem sysselsatt, fungerar inte. Har begärt retur även av dessa och letar alltså på nytt efter någon tålig pipleksak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har, eller hade samma typ av bekymmer. När vår Nellie levde, 50/50 (Rottis / Berner Sennen) så skaffade vi ett rökt lårben med kula från älg som de sa skulle räcka i 10 år utan att gå sönder. Det tog tre veckor så var det smulor av den. Jag tror inte att det finns någon leksak till dessa större tuggare med vassa tänder som håller. 

Det festligaste var när hon jagade dieseltjuvar, har nog aldrig sett några som hoppade så snabbt in i en bil och lämnade all utrustning efter sig. Men eftersom de inte stannade kvar, försvann bevisen på att de skulle stjäla sa myndigheten och vi fick en skrapa för att hon inte var kopplad.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget kan jag tipsa om två tåliga hundleksaker som inte är en pipleksak:

1. Jolly Soccer ball. https://jollypets.com/collections/signature-jolly-balls/products/jolly-soccer-ball-dog-toy

Har haft den i många år och den ser nu mer ut som två durkslag men den "floppar" alltid ut och fungerar som en boll.

2. 10" Boomer ball https://boomerball.com/en/

Den passar sig nog främst till leklystna unghundar som vill springa och jaga då grejen är att det nästan inte går att få något tag/bett i den. Den är av hårdplast och har några små urgröpningar där det går, med lite tur, att ta tag i den.

**

Inte tålig som tuggleksak (ena hunden) men absoluta favoritleksaken (det är tutte, snutte, mysse & bysse på en gång) för den andra hunden är https://www.starmarkacademy.com/products/easy-glide-durafoam-disc/ som hon har med sig överallt.

Tre st är nog utslitna på mer naturlig väg och jag har köpt på mig några att ha i reserv då hon nog skulle bli olycklig utan.

När hon, Amica, som faktiskt heter det tack vare @mbgtmari (eforum), var i sin krafts dagar kunde hon från samma punkt där man stod och kastade (hårt & långt) springa snabbare än denna "disc", vända sig om och fånga den. Nu är det lite omvänt, nu får jag kasta den dit hon står så hon kan fånga den och sedan får jag gå och hämta den för att börja om. Hon är fortfarande suverän på att fånga den men veterinären har avrått från att göra "brutalräddningar" då ryggen inte mår bra av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...