Gå till innehåll

SysMain (tidigare kallad Superfetch)


ChristerE

Recommended Posts

Inte alltid men lite nu och då när jag startat datorn och loggat in känns den väldigt seg en stund (ca 5-10 sekunder, en grov uppskattning). Inte sällan så varvar fläkten också upp då. Det dröjer t ex en stund innan menyn visas vid klick på Startknappen, om det görs väldigt kort efter inloggningen.

Har inte tagit tag i det tidigare (har inte varit tillräckligt störande) men kollade idag och det ser ut att handla om en tjänst för att förladda ofta använda program till internminnet. Tjänsten är SysMain, kallades tidigare Superfetch (Prefetch är en föregångare som kom med Windows XP, se längre ned).

Har sökt i forumet och det finns ett antal 10-15 år gamla trådar om detta, men sen nästan inget alls (som jag kunnat hitta i alla fall).

Det sägs gå bra att inaktivera tjänsten men rekommenderas att ha den igång ifall man inte tycker att den stör. Har inte testat att stänga av tjänsten än, men skriver några rader ifall någon har något att säga om detta.

"Windows 10 is a definite improvement over previous versions in many ways—but it can also feel slow and sluggish when it isn't configured properly. Of the many ways to improve Windows 10 performance, there's one lesser-known feature you should know about: Superfetch—now referred to as SysMain after the Windows 10 1809 update."
What Is Superfetch (SysMain) on Windows 10? And How to Disable It (makeuseof.com)

Artikeln avser också Windows 11
How to Fix Service Host (SysMain) High Disk Usage in Windows 11/10 (helpdeskgeek.com)

How to Fix the Service Host SysMain High CPU Issue on Windows - MiniTool
How to Disable or Enable SysMain (Superfetch) - MajorGeeks
Sysmain Needed or Not Solved - Windows 10 Forums (tenforums.com)
What is sysmain, and why does it sometimes use a bunch of CPU? Can I - Microsoft Community


Prefetch.
"Note that Superfetch is not the same as Prefetch; the preloading memory manager was introduced back in Windows XP. Superfetch is actually the successor to Prefetch. What's the difference? Prefetch did not analyze usage patterns over time and adjust its preloading parameters accordingly."
What Is Superfetch (SysMain) on Windows 10? And How to Disable It (makeuseof.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Testa att ladda ner "Ccleaner -Slim" och städa bort onödigheter som med tiden samlas i datorn och segar ner användningen. Ccleaner är gratis, jag har använt programmet i flera år. Att stänga ner tjänster hjälper föga, däremot städning av cookisar och annat skräp hjälper. Läs på hemsidan om programmet innan du kör igång!

 

https://www.ccleaner.com/ccleaner/builds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, båda två. 

10 timmar sedan, OlleBull sade:

Att stänga ner tjänster hjälper föga, däremot städning av cookisar och annat skräp hjälper.

Städning av cookies kan ha sina fördelar men menar du att de hanteras (läses in) vid datorstart och att det skulle ta flera sekunder (5-10). Är det något som hanteras vid datorstart så är det väl tjänster. Någon information som styrker ditt påstående?

Can Cookies Slow Down Your Computer (dr-it.co.uk)
Do Internet Cookies Slow Down Your Computer? - AUQ.io
En gammal artikel men tar med den också.
Do cookies have any effect in slowing boot-up, Internet search or crea (datadoctors.com)

Jag har bestämt för mig att jag stängde av SysMain en tid efter att jag postade inlägget, och tycker inte att det beskrivna fenomenet stört mig efter det, men ...

... när jag kollade nu så var tjänsten igång. Förmodligen stängde jag av i fliken Tjänster i Aktivitetshanteraren (om jag alls stängde av) och missade att tjänsten startar om man inte också stänger av Automatisk start, som kan göras i Tjänster som hittas via t ex Datorstart. Lite märkligt att jag tycker datorn betett sig bättre vid starterna om jag missade denna "permanenta avstängning".

Diverse program kan sättas att autostarta vid datorstart men SysMain jobbar alltså annorlunda.
"It sits quietly in the background, constantly analyzing RAM usage patterns and learning what kinds of apps you often run. Over time, Superfetch marks these apps as "frequently used" and preloads them into RAM ahead of time.
Superfetch appears as "Service Host: SysMain" in the Windows Task Manager. The idea is when you want to run the app, it will launch much faster because it's already preloaded in memory."

What Is Superfetch (SysMain) on Windows 10? And How to Disable It (makeuseof.com)


CCleaner hade jag installerad för många år sedan (i tidigare datorer) men använder inte programmet längre. Har inte sett något behov av det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en backup först och prova mitt förslag Wise Disk Cleaner, detta är ett säkert program. Tar bort mycket annat skräp än cookies. Går att välja automatisk vid en omstart eller vid en avstängning av datorn m.m. Kör sen defrag efter en körning. Med åren samlas mycket skräp ungefär som hemma?🫠

Kolla även upp vilka program som ligger i autostart under Appar.

Ta bort program du sällan använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...