Gå till innehåll

Start dator och namnge


Olle35

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har köpt följande dator och fick den i tisdags. Den ligger fortfarande i Asuskartongen och jag tänkte eventuellt packa upp den starta den och fixa den nästa vecka nån dag  🙂.

Hur är det när man startar datorn första gången? Det är väl datorns namn man anger och användarnamn. 

Jag har ju gjort detta på tidigare på mina tidigare datorer och det är väl rätt beskrivande och tydligt egentligen kanske. Min gamla dator med Windows10 har typ 2 två bokstäver som användarnamn vid inloggningen och min vivobook från 2020 med Windows11 mitt förnamn och efternamn som användarnamn vid inloggningen. Tänkte så jag vet vad jag namnger för jag har för mig det är något som är knöligare byta namn på i efterhand. . Rotmapp? C/användare? Rotmapp samma som användarnamn?Kör Office 365. 

https://www.komplett.se/product/1252453/dator-surfplatta/datorer-barbara-laptop/asus-vivobook-15-d1502ya-156-fhd#

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar datorn första gången kommer du att behöva ange ett kontonamn. Du måste koppla datorn till internet (om du inte trixar till det så datorn startar om utan krav på internet) samt logga in med ett Microsoftkonto (e-postadress).

Du kommer också att behöva besvara en hel del sekretessteg. När det är klart kommer Skrivbordet att visas.

Datorn får ett namn av Windows redan från början. Namnet kan du ändra på i Inställningar när Skrivbordet är klart.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp. På min tidigare vivobook så är mitt förnamn och efternamn vid inloggningen. (Där lösenord skrivs)Är det kontonamnet då? Jag har annars ett konto hos Microsoft som är epostadress.. Det ger nog med sig kanske. Fick för mig det var något som var krångligare byta namn på i efterhand men det kanske inte är så mer. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du ditt konto hos Microsoft kommer du att vara inloggad i datorn med koppling till allt som Microsoft kopplar till kontot. Dit hör bland annat en enklare version av Office i "molnet".

Under Inställningar kan du lägga till ett Lokalt Konto om du vill. Därefter kan du välja att logga ut från Microsoftkontot och använda det lokala kontot istället. Vissa föredrar lokalt konto medan andra föredrar Microsoftkonto.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...