Gå till innehåll

Målningsprojekt - behöver tips och råd. Fortsättningen...


MrSimALot

Recommended Posts

Tja, så har det gått en tid... och saker har hänt. Men vi börjar i rätt ände.

Förlåt att jag blev så sur men när saker inte går enligt plan så kan man hålla sig för skratt... och blir man blir presenterad en "kalkyl" strax norr om två tusen kronor så tappar man slutgiltigt sugen... och världen är full av tappade sugar. 🫤

"Men ja en inte bitter". Istället började jag leta runt efter alternativ. Att en vresigt forum inlägg kom emellan är "smällar man får ta". Jag sökte intensivt efter firmor som hade någon liten, smidig maskin och fick napp hos en firma på orten jag arbetar. Exakt vad sluträkningen blir vet jag inte ännu då jag väntar på fakturan men maskinen kostade 200:- i hyra. Slitaget får jag betala för men jag vet inte vad det blir som sagt. Men här har vi maskinen.

Maskin.png.0865f7d72945aa7c20b8952c9fcc80a2.png

Det bliev ett skitigt jobb... *host-host*. Damm göra deluxe trots tillkopplad dammsugare. Och brandlarmet gick till Securitas för detektorn i hallen blev dammig på insidan. Kollegan hjälpte mig, ett stort tack till honom. Har nu borstat av väggarna i hall och tvättstuga, sopat och dammsugit. Hallgolv och trappa är tvättade två gånger och dammtorkat är där också. Vill dock inte tvätta golvet i tvättstugan eller spilla vatten på det nu när betongen är "öppen" så stortstädning får vänta. (Måste också blåsa av baksidan av tvättmaskinen). Men bra blev det. (Den mörka fläcken till höger är fukt från en sko, det fällde ut salter här. Får fixa det).

Slipgolv.png.bfd95c4a1eb6d121ff84a9389719a1fe.png

Nu är nästa steg denna produkt:

38501.jpg

Sedan kan jag äntligen måla! (Hoppas jag).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slipade "gjutskarvar" efter flytspackling använde jag vinkelslipen och en diamantslipskiva från Biltema. Jag hade då en pensel och en hink med vatten. Med penseln blötte jag golvet så att det inte skulle damma. Man lärde sig mängden vatten så att det inte dammade men inte heller blev så mycket att det blev "slask".

(Fukt från en sko? Hur länge har den stått på den platsen då?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så kunde man ju gjort. Nå, efterklok är man ju alltid. Ville bara få det gjort och ingen av oss har erfarenhet. En annan kollega påstod att det finns asbest i gammal betong. Åh så skoj... Inte. 

7 hours ago, Mikael63 said:

(Fukt från en sko? Hur länge har den stått på den platsen då?)

Det var dagg i gräset den morgonen och eftersom det dammade gick vi ut och tog frisk luft emellanåt. Råkade gå ut på gräsmattan. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, MrSimALot sade:

Nå, efterklok är man ju alltid.

Ja det kan jag intyga!

Om jag får knycka din tråd med ett annat målningsprojekt (OT alltså) så kan jag rekommendera att man INTE ska måla ett köksbord med möbelfärg av typen kalkfärg för att sedan lägga på möbelvax! Jag har gjort det misstaget men resultatet blev så uselt att jag slipade trärent igen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Så, då har jag (förhoppningsvis) impregnerat golvet. Enligt etiketten skulle 1 liter räcka till 6-8m2 men jag har halva inehållet kvar... 🤔 Tog kanterna med pensel och resten med liten skumgummi roller. Kanterna ner mot golvbrunnen fick en extra omgång.

Wetfloor.thumb.png.e095f777c7ed52a98a6fe3698f7faddc.png

Efter avslutat arbete. När det torkat blev det matt igen.

Tycker det är ett par ställen där golvet  torkar långsammare, det finns mörka "fläckar". Får hoppas att det torkat i morgon. Vet inte varför det blivit så... 

 

 

 

 

 

Redigerad av MrSimALot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte lägga till den andra bilden så jag får göra så här istället...

Galler1.png.84ab937b0fc815a7984d85e5c5989963.png

Gallret över golvbrunnen fungerar det inte att måla på. Det kräver bläster och pulverlack! Men det ska jag inte göra själv.  😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej, nu är det nästan klart. Golvet är målat två gånger men... det finns ett problem! Den gröna (skrutt) färgen verkar krypa upp från underlaget. Det är som tur är bara på ett par ställen men det lyser ju! "Silikon". Hälsar färg tillverkaren och ber mig tvätta med aceton. Förstår inte var det skulle komma ifrån men kanske. Skulle man kunna putsa med vinkelslip och sedan tvätta med T-sprit och därefter använda dammbindning igen? 

(Lägger in en bild senare, kan inte göra det på telefonen). 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...