Gå till innehåll

Går inte öppna upp luckan till CD


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Troligen så finns det ett litet hål på mindre än 3mm diameter på på CD- luckan.

När jag inte har fått upp CD, DVD facket på mina brännare så har jag rätat ut ett metall gem och tryckt in i hålet, litet borr bör också gå bra. Baksidan av borret

Då har CD, DVD-luckan öppnats på mina brännare.

DSC00009.thumb.JPG.9927f1650b9a11bcbcafbbc7e366a0a1.JPG

Jag glömde skriva att det lilla hålet kan också vara placerat under skivfacket.

DSC00012.thumb.JPG.5246fef11d932a8498e5149af097ab55.JPG

 

Redigerad av Vinterfiskaren
La till baksidan av borret. Jag glömde skriva att det lilla hålet kan också vara placerat under skivfacket.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Jag hittade hålet använde gemet men öppnas inte.

Man kan få leta lite för att få träff på den punkt där den här rent mekaniska öppningen fungerar.
 

54 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Sedan gick jag in på ”den här datorn” men där finns inte DVD alternativet?

Den mekaniska öppningen fungerar oavsett möjligheterna via Windows, men det kan förstås ha blivit något fel med den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Fick loss själva skyddshöljet. Här är jag inne och petar utan framgång. 

Vad är det du tänkt du ska hitta, ha framgång med? Det du gjort är att mata ut släden "manuellt" när det inte fungerade med den ordinarie knappen eller inifrån Windows. I bästa fall är det inget mer fel än så. Om släden känns okej att dra ut och skjuta in (på samma sätt som om den ordinarie utmatningen fungerat) så får du stoppa i en skiva och se om den läses, om den visas i Windows. Snurra lite på skivan efter att du tryckt fast den, innan du skjuter in släden, för att se att den kan snurra utan problem.

 

RÄTTELSE

Det är nog faktiskt ett "skyddshölje" du petat bort, tycker jag mig se nu, och där tror jag inte du hittar så mycket. Det du ska göra med gemet är att träffa rätt på mekanismen som matar ut släden. Tryck "lagom hårt" så du inte har sönder något, och vicka lite på gemet så änden förflyttar sig någon millimeter mellan "trycken", så borde släden matas ut. Sen kan du testa med det ovan beskrivna.

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Jag hittade hålet använde gemet men öppnas inte. Sedan gick jag in på ”den här datorn” men där finns inte DVD alternativet?

 

13 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Fick loss själva skyddshöljet. Här är jag inne och petar utan framgång.

Tråkigt att det inte fungerade. Det var tydligen ett dåligt råd jag gav dig.

Jag har slipat och har gradat gemen med smärgelduk innan jag har tryckt in dem i hålet. Så att allt som är vasst och kantigt försvinner från metall gemet och torkat av gemet.

Jag skrev inte om detta, trodde inte det var så viktigt, trodde bara att jag är överdrivet noggrann ibland.

Jag hoppas du löser det hela eller att någon här på forumet kan ge dig ett bättre råd än vad jag gav dig.

Redigerad av Vinterfiskaren
Skrev till: Så att allt som är vasst och kantigt försvinner från metall gemet och torkat av gemet.
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...