Gå till innehåll

Åtgärd krävs: Du kan förlora åtkomsten till vissa av dina e-post- och kalenderappar från tredje part


Mikael63

Recommended Posts

Jag använder Thunderbird. Svärfar använder Thunderbird.
Jag har en e-postadress som xx@hotmail.com. Svärfar har en e-postadress som xx@hotmail.com.

Svärfar har fått e-post från outlook@communication.microsoft.com med ärende enligt rubrik.

Citat

Den 16 september 2024 kommer appar som använder mindre säker inloggningsteknik inte längre att kunna komma åt din e-post.

Att skydda din information är högsta prioritet för Microsoft. För att skydda ditt konto kommer Microsoft inte längre att stödja användningen av e-post- och kalenderappar från tredje part där du loggar in enbart genom användarnamn och lösenord för ditt Microsoft-konto. Genom att använda en e-post- eller kalenderapp som stöder Microsofts moderna autentiseringsmetoder får du ett bättre skydd. Om du inte ordnar detta kommer dina e-postappar från tredje part från den 16 september 2024 inte längre att kunna komma åt din e-postadress i Outlook.com, Hotmail eller Live.com.

Det här måste du göra

Om du får det här e-postmeddelandet använder du för närvarande en e-post- eller kalenderapp som ansluter till ditt Outlook.com-e-postkonto genom en mindre säker autentiseringsmetod. Du måste uppgradera din e-post- och kalenderapp från tredje part till en version som stöder moderna autentiseringsmetoder. 

Microsoft erbjuder gratisversioner av Outlook för din PC, Mac, iOS och Android-enheter som enkelt kan laddas ner och anslutas till ditt e-postkonto. Genom att använda en uppdaterad version av en Outlook-app säkerställer du anslutning på det säkraste sättet.

Så här ställer du in din Gmail, Apple Mail eller annan e-postapplikation från tredje part

Icke-Microsoft-appar har sina egna steg för att ansluta till ditt Outlook.com-e-postkonto genom moderna autentiseringsmetoder. Se vår hjälpartikel – Moderna autentiseringsmetoder behövs för att fortsätta synkronisera Outlook-e-post i e-postappar som inte är från Microsoft. Du kan dock behöva kontakta tillverkarna av dessa program för att få instruktioner. I många fall är det bara att ta bort och lägga till ditt konto igen med den senaste versionen av programmet för att konfigurera det att använda moderna autentiseringsmetoder. 

Sekretesspolicy

Microsoft Corporation, One Microsoft Way, Redmond, WA 98052 USA

Så.. kommer det då inte att fungera med Thunderbird fortsättningsvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en fråga jag också ställer mig. Även jag har fått meddelandet.
Min uppfattning är att Microsoft vill tvinga oss att använda Outlook, som lanserats i senaste versionen av W11, "Nya Outlook". 

Hur jag skall kontrollera att Thunderbird stöder det nya, som Microsoft kräver, vet jag inte i dagsläget. Har kikat på det idag men inte hittat något. Kanske det är för tidigt ännu då meddelandet är så nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag fick nu också ett sådant meddelande. Jag hade redan OAuth2 på inkommande men inte på utgående. Hur vet man att denna åtgärd räcker?

Testa att skicka e-post till sig själv den 17/9 kanske?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Anitsirk sade:

Hur är det med e-post appen i iphone, kommer den att kunna användas eller kommer det att krävas åtgärd?

Tänker du på den inbyggda appen i iOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare information angående Thunderbird. 

Det är inte alltid som det fungerar att ändra lösenordshanteringen till OAuth2 i Thunderbird. Om ändringen ger resultatet (Thunderbird måste startas om för att det skall "slå igenom") att inloggningen inte längre fungerar måste kontot tas bort från Thunderbird.
Därefter lägger man till kontot igen och när det läggs till ser man till att välja OAuth2 från början.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-07-19 at 21:53, Mikael63 sade:

Så.. kommer det då inte att fungera med Thunderbird fortsättningsvis?

En konkret fråga i tråden men rubriken anger tredje part så tråden intresserar säkert också användare av andra e-postprogram, t ex nämns app i iPhone i ett inlägg.

I ebrevet står om e-post- och kalenderappar från tredje part men detta gäller rimligtvis även appar (e-postprogram) från Microsoft. Stöder inte lite äldre versioner eller om man inte konfigurerat "moderna autentiseringsmetoder" så bör ju samma gälla då, d v s problem från den 16 september. Och samma borde gälla användning av webbmejl, att något förutom användarnamn och lösenord (grundläggande autentisering) behöver användas.

Diverse information ges i tråden, men den verkar inte komma från hjälpartikeln som nämns i ebrevet. Här finns i alla fall den (senast uppdaterad 2024-06-10):
Moderna autentiseringsmetoder behövs nu för att fortsätta synkronisera Outlook-e-post i e-postappar som inte är från Microsoft - Microsoft Support

Tycker ebrevet är lite luddigt med t ex "moderna autentiseringsmetoder" men det kan väl heller inte vara för detaljerat i ett sådant "varningsmeddelande". I hjälpartikeln de hänvisar till står om t ex OAuth2, som bl a X-Men nämner. OAuth2 är inte en app utan ett protokoll som används vid inloggning, i t ex Microsofts app Authenticator.

Se också:
What is OAuth 2.0 and what does it do for you? - Auth0
An Introduction to OAuth2 Authentication | Linode Docs

 

On 2024-07-19 at 22:19, X-Men sade:

Min uppfattning är att Microsoft vill tvinga oss att använda Outlook, som lanserats i senaste versionen av W11, "Nya Outlook". 

Givetvis vill de få så många som möjligt att välja "Nya Outlook". Men "tvinga" vet jag inte, varför tipsar de i så fall om hur man kan göra för appar från tredje part.

Så förvirrar Microsoft genom att använda benämningen Outlook för flera program/appar och tjänster. Tar med några artiklar om det, igen, ifall någon har nytta av dem.
Navigating the Maze of Microsoft Outlook Versions - Office Watch (office-watch.com)

Följande är alltså något annat än den traditionella Skrivbordsversionen.
Nu ersätts E-post och Kalender av nya Outlook i Windows 11 - PCforAlla

Outlook i den här artikeln handlar alltså om "Nya Outlook".
Microsofts bästa program för Windows – som är helt gratis - PCforAlla

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-07-22 at 23:54, ChristerE sade:

OAuth2 är inte en app utan ett protokoll som används vid inloggning, i t ex Microsofts app Authenticator.

Det om protokoll stämmer, det om Microsofts app Authenticator är jag inte helt säker på. Men t ex en av artiklarna från Mozilla, som X-Men länkar till, har rubriken "Microsoft OAuth Authentication and Thunderbird in 2024", så det verkar ju rimligt att protokollet används av den appen från Microsoft. Det här är en reservation ifall tidigare påstående kanske inte stämmer. 😀

Men det slår mig att det mesta (allt?) i tråden, inklusive i länkade artiklar, handlar om att se till att e-postprogram uppdateras till att kunna hantera "moderna autentiseringsmetoder". Det är förstås viktigt men används inget mer än lösenord för att bekräfta sin identitet vid inloggning så lär väl inte t ex OAuth2 hjälpa.

Så för att få en säkrare inloggning så lägger man till något "man har" (t ex mobilen) eller något "man är" (t ex fingeravtryck) - tvåfaktorautentisering (2FA) eller multifaktorautentisering (MFA). 

Har du inte redan koll på detta så läs följande artiklar som i alla fall jag tycker förklarar detta på ett begripligt sätt.

Vad är: Multifaktorautentisering - Microsoft Support
Skydda dina konton med tvåstegsverifiering – så gör du steg för steg - PCforAlla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...