Gå till innehåll

Mellanslagstangenten LibreOffice Writer (v24)?


Mikael63

Recommended Posts

Udda fråga men varför fungerar inte mellanlag likadant som i MS Office Word?

I Word kan man hålla nere mellanslagstangenten och få markören att förflytta sig, som det verkar, hur långt som helst.

I Writer behöver man trycka upprepade gånger på mellanslag för att markören ska förflytta sig men det fungerar bara tills det sker ett radbyte? Jag sitter just nu med Linux men det tycks fungera likadant i Windowsmiljö.

Finns inställning eller är det "as is"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde varit där men det tycks inte spela någon roll vilka inställningar man gör. Testade även i Abiword (Linux) och där kan man hålla ner mellanslag för att förflytta markören men även där bara tills ny rad.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mikael63 sade:

I Word kan man hålla nere mellanslagstangenten och få markören att förflytta sig

"markören att förflytta sig" - det är väl mellanslag som  "skrivs" där och markören "förflyttar sig" väl på samma vis som när bokstäver och andra tecken skrivs? Vad är det i frågan som jag inte förstår?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man i Word skriver AB och sedan flyttar markören mellan A och B kan man med ms.tgt. få B att förflytta sig, långt, genom att hålla ner ms.tgt.

Det fungerar inte i Writer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-07-18 at 09:48, Mikael63 sade:

Om man i Word skriver AB och sedan flyttar markören mellan A och B kan man med ms.tgt. få B att förflytta sig, långt, genom att hålla ner ms.tgt.

Ser inte att beskrivningen tillför något som inte beskrivits tidigare i tråden. Det är klart att markören "förflyttar sig" när man inför/skriver tecken, inkluderat mellanslag. Men jag fördjupade mig lite i tråden och det hela verkar kunna handla om att program inte tillåter flera mellanslag i följd (eventuellt någon inställning). Och införs inga ytterligare mellanslag, trots klick på mellanslagstangenten, så "förflyttar" sig förstås inte heller markören. Problemet verkar alltså handla om flera mellanslag i följd, inte om hur markören "förflyttar sig".

I Word finns korta och långa blanksteg, finns motsvarande i Writer borde det gå att kombinera sådana tillsammans med ordinarie blanksteg, för att skapa något större mellanrum. Men handlar det om att t ex linjera text över/under varandra så är det väl bättre att använda tabbar eller göra en tabell.

image.png.324eb16e561471e03d901fb5d24e4759.png

Lite nu och då ser jag text där mellanslag används för att skapa en tabelluppställning och det blir sällan rakt, och dessutom behöver antal mellanslag justeras när texter i kolumnerna ändras.

När texter av olika slag skrivs så är det förstås intressant hur resultatet blir. Men i alla fall för lite längre texter är det bra att också tänka på "hur" texten arrangeras och organiseras. Använder man en hård radbrytning (Shift+Enter i Word) för att snygga till vid ett radbyte ställer man till det för sig om texten sen behöver justeras tidigare i stycket (såvida det inte ska vara en radbrytning utan att det är ett nytt stycke). Vill man hålla ihop namn (som t ex Atlas Copco) så använder man ett hårt blanksteg mellan i stället för ett vanligt blanksteg.

När jag hanterar dokument som andra skrivit ser jag ofta att flera mellanslag i följd används för att placera texten där man vill ha den, t o m för att flytta text till ny rad, i stället för att använda hård radbrytning (när man faktiskt vill ha en ny rad oavsett mängden text före). Jag visar för det mesta formateringssymbolerna när jag skriver i Word, detta för att ha koll på flödet/logiken i texten. Sen kan man dölja dem när man vill kolla hur en sida kommer att se ut.

Det blev kanske lite OT, men triggad av att markören "flyttar sig" så kom också detta med. 😁

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...