Gå till innehåll

Ny bärbar dator


Recommended Posts

37 minuter sedan, X-Men sade:

Och då fungerar det inte att ansluta en skärm till, menar du.

Jag ville bara tipsa om just det jag skrev, att om en USB-C-port är tänkt att användas för "bild" så är det bra att kolla att den faktiskt klarar det. Det tipset har inget med HDMI att göra (du citerade mitt inlägg om USB-C).

"Trots alla funktioner som beskrivs ovan är det viktigt att komma ihåg att alla USB-C-produkter inte har stöd för alla USB-C-funktioner. Av de fyra funktioner som nämns är det bara funktionen för reversibel anslutning som är gemensam för alla USB-C-kontakter och -portar."
Om USB-C: Vad är USB-C DisplayPort (DP Alt Mode)? | BenQ Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan, ChristerE sade:

Jag ville bara tipsa om just det jag skrev, att om en USB-C-port är tänkt att användas för "bild" så är det bra att kolla att den faktiskt klarar det. 

Varför är det så viktigt att en USB-C-port skall stöda bild när det finns HDMI?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, X-Men sade:

Varför är det så viktigt att en USB-C-port skall stöda bild när det finns HDMI?

Inget jag kan svara på för varje enskild datoranvändare, men t ex om antal HDMI-portar inte räcker till.

1 timme sedan, ChristerE sade:


Mitt inlägg 20:57 var bara ett tips till Olle, varken mer eller mindre, vad hans behov är eller kan vara/bli vet ju inte jag. Och med detta så är det slut med förklaringar från min sida, det inlägget tycker jag var tydligt som det var.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Uttag och liknande kring ”bild” vet jag inte riktigt vad som menas. Gamla datorn från 2016,2017 i första inlägget jag skrev är den dator jag använt ute på företag och kopplat in mot projektor och tv där..

Köper datorn imorgon troligtvis.  

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Olle35 sade:

Uttag och liknande kring ”bild” vet jag inte riktigt vad som menas.

Att en port kan skicka den typ av signal som behövs för bildskärmar. Som t ex HDMI-portar gör och som USB-C-portar kan göra men inte alltid gör, se inlägget från 23:21.

("Slut med förklaringar ..." avsåg förstås bara dialogen med X-Men, ifall någon skulle haka upp sig på mitt nya inlägg. 😁)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, ChristerE sade:

Inget jag kan svara på för varje enskild datoranvändare, men t ex om antal HDMI-portar inte räcker till.


Mitt inlägg 20:57 var bara ett tips till Olle, varken mer eller mindre, vad hans behov är eller kan vara/bli vet ju inte jag. Och med detta så är det slut med förklaringar från min sida, det inlägget tycker jag var tydligt som det var.

 

Jag tolkade ditt inlägg som att datorn inte går att ansluta till en extern bildkälla om inte en av USB-portarna stöder det.

Utifrån TS beskrivning av användningsområdet som TS ämnar använda datorn till kommer endast en extern bildkälla att anslutas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Olle35 sade:

En fråga från ingenstans: 

Hur vanligt är det egentligen med touchskärm på bärbara datorer? Har jag aldrig haft.,

Det är inte vanligt idag.
När Microsoft lanserade Windows 8 år 2012 var deras avsikt att bärbara datorer skulle övergå till pekskärm. När jag gav förslag på bärbara datorer från det att Windows 8 lanserades och ett par år fram i tiden fick jag svidande kritik för att jag inte tog med datorer med pekskärm. Argumentet var att pekskärm var det som alla datorer i framtiden kommer att ha. Ergonomiskt skulle de vara bättre och många andra argument drogs fram.

Jag svarade med att pekskärm på en bärbar dator inte var mer ergonomiskt än som de redan är. Dessutom blir skärmen kladdig och solkig av allt pekande på skärmen. På en bärbar dator såg jag det inte som en bra lösning med pekskärm.

För detta fick jag ta emot än mer kritik. Idag ser vi inte många bärbara datorer med pekskärm. Skälen är bland annat de jag redan nämnt. Dessutom fick Windows 8 hård kritik för sitt menysystem. Idag ser vi det inte längre i Windows i samband med att 10 och 11 lanserats.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Olle35 sade:

Datorn på komplett är väl bättre prestanda än min nuvarande Vivobook ?

https://www.komplett.se/product/1252453/dator-surfplatta/datorer-barbara-laptop/asus-vivobook-15-d1502ya-156-fhd#

Samtliga av mig nämnda datorer ger bättre prestanda än nuvarande Vivobook. Det gäller även den hos Komplett.
Processorkraften i datorn hos Komplett är den näst kraftfulla av de av mig omnämnda datorerna. Det är bara Lenovodatorn, till priset av 12990 kronor, som har en kraftfullare processor.

Processorn i Komplettdatorn är en AMD Ryzen 7-7730u. Den har en högre prestanda än den AMD Ryzen 7-4700u som sitter i nuvarande Vivobook. Skillnaden kan märkas när datorn får jobba med lite mer krävande jobb, som rendering av video och ljud.

Vissa av de av mig omnämnda datorerna är idag slutsålda. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

Jag tolkade ditt inlägg som att datorn inte går att ansluta till en extern bildkälla om inte en av USB-portarna stöder det.

Du läste kanske mellan raderna, men de raderna ser inte jag, inte ens efter din förklaring. Men det spelar mindre roll, det var i alla fall en förklaring. 😀

Att läsa mellan raderna (larare.at)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Olle35 sade:

Japp och skärmen är i samma storlek som mina tidigare 2 datorer? Jag tänkte jag köper den nu. 

Datorn är likvärdig med din Vivobook beträffande skärmstorlek, minnesstorlek och diskstorlek. Det är möjligt att minnena körs med högre hastighet i Komplettdator. Uppgift om hastighet hittar jag inte för minnena. Processorkraften är bättre i Komplettdatorn. Grafikkretsen i processorn i Komplettdatorn är aningens bättre. Båda datorerna har IPS-skärm. 
Komplettdatorn väger 1,7 kg medan Vivobook väger 1,8 kg. 
Nätverkskorten i båda datorerna stöder samma version för trådlös uppkoppling. 
Båda har blåtand. 
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gjorde köpet nu. Fick fram felmeddelande ”beklagar något gick fel vid betalning” . Prova igen eller välj annat sätt”. 
 

Står Komplett reserverat belopp 7990 i banken. har ej fått någon orderbekräftelse. Mailade komplett. De har stängt nu.  

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, Cecilia sade:

Om du skapade ett konto på Komplett så går det att se status på beställningar på "min sida".

Jag var inne på ”Min sida” och orderöversikt” och ser ingen order där. Pengarna verkar ju dragits men kanske studsar tillbaka? Göra köpet igen ?

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reserverade pengar är inte dragna pengar utan det krävs att Komplett gör något mer för att de ska dras.

Jag skulle nog försöka med en ny order och då gärna med en annan webbläsare (vissa butiker gillar inte min Firefox i alla fall) samt ringa Komplett i morgon för att klara upp eventuella problem.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

De studsa faktiskt tillbaka nu verkar det som. Bytte webbläsare och gjorde beställningen igen och nu fungerade det. 🙂. Vill tacka för fantastisk hjälp.  

Redigerad av Olle35
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Olle35 sade:

En fråga från ingenstans: 

Hur vanligt är det egentligen med touchskärm på bärbara datorer? Har jag aldrig haft.,

Enligt Pricerunner.se:

image.png.8faa02b2ab990c73f76baa0a684a3157.png

 

Enligt Prisjakt.se

image.png.d1479923791573a2b9bbd85196751515.png

 

Lite nyfiken på vilken skärmtyp det är för övriga 2722 produkter?

 

 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Mikael63 sade:

Enligt Pricerunner.se:

image.png.8faa02b2ab990c73f76baa0a684a3157.png

 

Enligt Prisjakt.se

image.png.d1479923791573a2b9bbd85196751515.png

 

Lite nyfiken på vilken skärmtyp det är för övriga 2722 produkter?

 

 

Gissar icke touch 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Mikael63 sade:

Lite nyfiken på vilken skärmtyp det är för övriga 2722 produkter?

De är rimligtvis också med eller utan pekskärm, är bara inte angivet i infon och därmed inte valbart i filtret.
(Har inte kollat alla dessa 2722 stycken, men jag ser ingen annan förklaring. 😁)
 

image.jpeg.2af6a130587f6c6f2c99cca8f3fb21ea.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilken snabb leverans. Den kom precis. Tagit av första kartongskiktet och ligger i Asuskartongen  fortfarande och ska packa upp den i dagarna. Vill tacka er igen. 
 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...