Gå till innehåll

Ny bärbar dator


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej!

Jag funderar på köpa en ny bärbar dator till. (PC).

Jag har följande datorer:

Denna dator köpte jag runt 2016, 2017:
Asus F556UQ-DM737T / 15,6" / FHD / i7-7500U / 8GB / 512GB SSD / GF 940MX / Win 10 - Laptop / Bärbar dator | Webhallen

Denna dator köpte jag runt 2020:
ASUS VivoBook S15 M533 - 15,6" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB - Inet.se

Jag har ett eget företag där det bara är jag. Ett AB. Jag håller Excel och Officekurser bland annat.  Mest Excel och Microsoft Project.
En del kurser är online via Teams och en del är på plats på företagen. 

Kan tänka mig fortsätta med Asus och bärbart och samma storlek på skärm. Kan vara så att nya datorn blir den nya förstadatorn.

Gillar snabba datorer och SSD verkar bra och tänker att det är väl lika bra byta upp sig om man köper ny. 
Har kört Windows home tidigare och antar det går fortsätta med det på nästa dator också. Den första datorn ovan har windows10 och den andra Windows11 som installerades efter.
Ni kan nog förstå vad jag vill ha för dator. Diverse uttag för kablar hdmi och liknande behöver ju finnas för jag kopplar upp mot projektorer och tv ibland. Brukar ha iphonelurar med sladd vid Teamsmöten. (Runt uttag bör väl finnas).  Antar det mesta av uttag finns på datorer idag. Fler än en USB port bör nog finnas om  skulle  behöva köra trådat internet med USB. 

Bifogar en bild på hårddisken som är på dator1 längst upp så kan ni se hur mycket jag använder på ett ungefär. 
Som sagt så kan ni nog förstå vad jag vill ha på ett ungefär. Snabb och pigg dator Asus bärbar, ssd disk,samma storlek på skärm, byta upp sig. 

Jag har tidigare köpt dator på webbhallen och Inet. Tycker det känns bra kunna gå till en butik.(Göteborg). Har gångavstånd till Inet. 

Tack på förhand om ni vill tipsa. 🙂

 

 

Bild.jpg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara en hel del nedsatta priser i augusti eftersom många studerande köper en ny bärbar inför det nya läsåret samtidigt som det ska göras plats för höstens nyheter.

Jag är också nöjd med HP, både denna och den förra. Den här (4-5 år gammal) och jag tror även den förra (som var 8 år äldre) var köpta på Dustin i segmentet för billiga företagsdatorer, någon modell som börjar bli gammal och snart ska slutas att säljas.

Inets sortiment känner jag inte till men när jag har kollat på Webhallens datorer så har de oftast varit onödigt kraftfulla för enkel användning som Office och webbläsare eftersom de har varit lämpliga för spelande.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandan i TSs Asus Vivobook är fortfarande så bra att det krävs ett köp på minst 11000 kronor för att överträffa den. Då blir prestandan märkbart bättre men inte mer. Det är svårt att motiverat ett köp med tanke på hur bra TSs Asus Vivobook fortfarande är.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gällande Asus Vivobook så hade de  nån kampanjpris på den då så fick 16 gb i ram istället för 8 gb har jag har för mig. Det är om jag möjligtvis utgår ifrån att det ska vara ett lyft utifrån första Asusen ovan som har Intel i7 processor. Vet ej. 

Hade tidigare under året lite problem med Asus Vivobooken med blå skärmen vid start. Problemen verkar dock slutat för någon blå skärm eller problem vid starten har inte kommit fram sedan i mars. Här är den tråden. Det känns bra ha 2-3 datorer om någon börjar krångla  och att jag funderar på ha den nya som förstadator.  

 

 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 2 datorer har du ju om du övergår till att ha den nyaste datorn som förstadator och den gamla som reserv tills du hinner köpa en ny.

Eller räcker det med en ny dator med samma prestanda som Vivobooken?
Med det som du beskriver att du gör så bör det räcka till med marginal.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Cecilia sade:

Men 2 datorer har du ju om du övergår till att ha den nyaste datorn som förstadator och den gamla som reserv tills du hinner köpa en ny.

Eller räcker det med en ny dator med samma prestanda som Vivobooken?
Med det som du beskriver att du gör så bör det räcka till med marginal.

Ja borde ju funka med samma nivå som Vivobooken. Ja bör räcka med marginal.
Gärna samma storlek skärm och SSD som tidigare och det som jag nämnde. 
Om det är denna du menar: ASUS VivoBook S15 M533 - 15,6" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB - Inet.se

Sedan vet jag inte gällande processorer. Typ Intel kontra Amd. Ni kan ju sådant. Om jag förstår rätt är väl båda bra.
När jag slår på datorerna så kommer själva Asusloggan fram snabbare på gamla datorn än Vivobooken. Totala tiden in i Windows kanske är samma dock. Det är kanske en annan diskussion. Windows 10 på gamla och Windows 11 Vivobooken. 



 

 






 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller AMD kontra Intel så är AMDs processorer bättre i samma prisklass. Intel är på efterkälken.

Om kravet inte är mer än att en ny dator skall ha likvärdig eller något bättre prestanda än Vivobook, det skall vara en Asus och den skall finnas hos Inet, är den här det närmaste man kan komma:

https://www.inet.se/produkt/1975757/asus-vivobook-15-d1502-ryzen-5-16gb-512gb#specifikationer

Det sitter en Ryzen 5-7430u (processor) och den är lite kraftfullare än den Ryzen 7-4700u som sitter i Vivobook. Skillnaden är inte stor. Märkbar blir den först vid jobb med video och andra lite mer krävande jobb men det blir inte mer än knappt märkbar skillnad. Ryzen 5-7430u är jämförbar med Ryzen 7-5700u.

Vid vardagsbruk, som Office, kommer det inte att märkas skillnad.

Pris idag hos Inet är 8990 kronor.

 

Om Inet är ett krav men inte Asus skulle en Acer hos Inet kunna vara ett alternativ.

https://www.inet.se/produkt/1974604/acer-aspire-5-15-ryzen-7-16gb-512gb#specifikationer

Det sitter en Ryzen 7-7730u (processor) och den är lite kraftfullare än den Ryzen 7-4700u som sitter i Vivobook. Den är också lite mer kraftfull än Ryzen 5-7430u. Skillnaden är återigen inte stor och prestandaökningen märks i mer krävande jobb.

Pris idag hos Inet är 7990 kronor.

 

Om vi håller oss hos Inet men väljer den mest prisvärda datorn, enbart ur prestandaperspektiv, är det åter en Acer som ligger bäst till.
Tyvärr har den en skärmstorlek på 14", vilket är mindre än vad TS egentligen önskar.

https://www.inet.se/produkt/1975234/acer-aspire-3-14-ryzen-7-16gb-1tb#specifikationer

Det sitter en Ryzen 7-5700u (processor) och den är lite kraftfullare än den Ryzen 7-4700u som sitter i Vivobook. Återigen är det enbart i lite mer krävande jobb som det kommer att märkas, men inte mycket. 
Disken är stor, större än Vivobook och uppenbarligen mer än vad TS har i behov.

Pris idag hos Inet är 6990 kronor och därmed lägst pris av de ovan nämnda.

 

Jag byter nu till en dator som verkligen gör skillnad. Valet blir på den, hos Inet, lägst prissatta och i dagsläget prissänkt med 3000 kronor.

https://www.inet.se/produkt/1975981/msi-thin-gf63-i7-16gb-512gb-rtx-4050#specifikationer

Det är en MSI-dator med en Intel-processor, Core i7-12650H. Denna processor ger en mycket märkbar skillnad i prestanda på alla sätt. Nackdelen med denna MSI-dator är att den är riktad till spelare. Det sitter ett, för en bärbar dator, kraftfullt nVidiabaserat grafikkort, RTX-4050. 
Det i sin tur betyder att datorn förbrukar energi i massor.

Men det är den som har lägst pris hos Inet och som ger en klart märkbar skillnad i prestanda.


Slutligen en annan dator, utan grafikkort för spel men som också ger ett rejält prestandalyft, från Inet, är denna Lenovodator.

https://www.inet.se/produkt/1975838/lenovo-ideapad-slim-5-oled-16-ryzen-7-16gb-1tb#specifikationer

Processorn är en Ryzen 7-8845HS och den presterar bättre än den Intel som sitter i MSI-speldatorn ovan.

Disken är på 1TB, skärmen är en OLED och storleken är 16". Det är inte mycket mer än de 15,6" som Vivobook har.

Priset idag är hos Inet 12990 kronor.

 

Om Inet inte är ett krav finns det andra alternativ. Se detta som information om hur "landet ligger till". Notera processormodellerna och kika på andra datorer så blir det en bra vägledning till vilket val som skall göras.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för förslag. Nej Inet är inte ett krav alls 🙂.
Jag tänkte främst att det är bra kunna ta sig till en fysisk butik om skulle behövas. Vad det är för butik spelar ingen roll. Finns ju flera  runt om i Göteborg. Jag har trivts bra med Asus då jag har haft två. Tycker det känns som Asus är bra kvalitet. Kan ju kolla Asus i första hand. Fast jag kanske inte ska snöa in mig för mkt på ett märke heller. Ni vet bättre än mig vad gäller märken på datorer och kvalitet och känsla.
 
Bäst än så länge tror jag Asusen på Inet: 

https://www.inet.se/produkt/1975757/asus-vivobook-15-d1502-ryzen-5-16gb-512gb#specifikationer

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som Asus är ditt val.
Istället för den du nu tycker är bäst för dig, har du kikat på helgens erbjudande hos Inet?

Den här har lite bättre processor (7530u) och är prissänkt till 7999 kronor just nu

https://www.inet.se/produkt/1974389/asus-vivobook-15x-oled-d1505-ryzen-5-16gb-512gb#specifikationer

Hur det är med anslutningar har jag inte kikat på.

Kan du tänka dig att köpa en demodator skall du kika på den här:

https://www.inet.se/produkt/x216129/asus-vivobook-15x-oled-d1505-ryzen-7-16gb-1tb#specifikationer

Lite bättre processor (Ryzen 7-7730u) som i den prissänkta men med 1TB disk också. Priset är 8990 kronor.

Slutligen en dator hos Komplett, som äger Webhallen och NetOnNet. Pris just nu är 7999 kronor:

https://www.komplett.se/product/1252453/dator-surfplatta/datorer-barbara-laptop/asus-vivobook-15-d1502ya-156-fhd#

En Ryzen 7-7730u i den också men till priset av 7990 kronor och 512GB disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall gå till Inet och ställ dina krav. Dagens nya datorer duger gott för dina ändamål och har SSD. För spelare som är kräsen duger ej vanliga datorer😅

Ute hos kund skall man ha en slit och släng dator, möjligen med pekskärm som är lite tåligare=Hårt glas.

Hemmavid bör du ha fin datorn som du är rädd om😁

Olle har gångavstånd till Inet och företag, så kostnaden spelar ingen roll skattemässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får du nog ringa och fråga om. När det gäller Netonnet så är det ju en lagershop med lite personal och kanske inte det bästa stället om man vill ha hjälp med sin dator.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars Webbhallen. Kanske får besöka dem fråga. Annars kanske jag köper den hos Komplett om samma dator nu inte finns på annat ställe eller bättre eller om ni har något bättre förslag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En produkt köpt hos Komplett hanteras inte under garantitid av någon annan än Komplett.
En produkt köpt hos NetOnNet hanteras inte under garantitid av någon annan än NetOnNet.
En produkt köpt hos Webhallen hanteras inte under garantitid av någon annan än Webhallen. 

Tillägg: Alla butiker hjälper sannolikt till med saker som man önskar hjälp med men mot en kostnad. Det gäller alla butiker som finns.

NetOnNet och Webhallen agerar som egna bolag trots att de ägs av Komplett.

Efter garantitiden är det en helt annan sak. 

Redigerad av X-Men
Tillägg
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Aha. Vad menar du efter garantitiden är en annan sak?

Om jag förstår rätt har inte Komplett någon fysisk butik i Göteborg iaf!? Och datorn  finns väl inte heller i en annan fysisk butik? 

https://www.komplett.se/product/1252453/dator-surfplatta/datorer-barbara-laptop/asus-vivobook-15-d1502ya-156-fhd#

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantiärenden hanteras av butiken som sålt en produkt då garanti är ett frivilligt åtagande av butiken. Ett garantiärende hanteras inte av någon annan. Om du inte hänvisar ett fel till garantin kan vilken butik som helst, som har möjligheten, åta sig ärendet mot en kostnad för dig.

Reklamationsrätt har man som privatkonsument. Företagsköp regleras på annat sätt. Vilket sätt är det butiken som väljer.

När garantin utgått spelar det ingen roll vem som utför arbeten på en produkt. Kostnaden debiteras alltid den som vill ha en åtgärd utförd. 

Komplett har aldrig haft fysisk butik. I Göteborg hade de under några år ett utlämningsställe där man kunde avhämta produkter samt lämna in retur och garantiärende. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag köper väl som privatkund och spar kvittot och tar kostnaden på mitt företag som jag tidigare gjort. Tror jag tidigare betalt med företagskortet i fysisk butik. Via webben på Komplett kanske jag kör privatkortet och sedan för mitt företag över kostnaden för datorn till mig privat.
 

Kanske  ska satsa på  denna nu då på komplett. Låta det sjunka in lite och göra köpet imorgon kanske.
https://www.komplett.se/product/1252453/dator-surfplatta/datorer-barbara-laptop/asus-vivobook-15-d1502ya-156-fhd#

 


 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-07-17 at 14:17, Olle35 sade:

Diverse uttag för kablar hdmi och liknande behöver ju finnas för jag kopplar upp mot projektorer och tv ibland.

Bra att se upp med portar före ett köp, men tänker du att USB-C skulle kunna användas för "bild" så kolla så porten faktiskt klarar det.

Om USB-C: Vad är USB-C DisplayPort (DP Alt Mode)? | BenQ Sverige

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Brukar använda Vivobooken jag köpte ifrån 2020 när jag kör via Teams och då brukar jag köra trådat internet och då brukar jag ha följande som jag sticker i på vänstersidan på Vivobooken. Tänkte bara informera om detta. 🙂. Det finns även ett runt uttag för hörlurar på vänstersidan den som jag brukar Ja allt finns väl i den nya från komplett antar jag. 

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/natverkskort-for-tradbundet-natverk/plexgear-gigabit-natverkskort-1-gbs-svart-p69087

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...