Gå till innehåll

SDXC-kort direkt till stationär PC?


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Har bara lyckats hitta artiklar om detta för Apples datorer. Är det bara deras bärbara som har inbyggd läsare för SDXC m. fl. kort? Märkligt i så fall eftersom dessa kort ju inte är någon nyhet precis. Finns det verkligen inga kort man kan installera på en stationär Windows-dator så att man slipper gå via en långsammare USB-anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 minuter sedan, X-Men sade:

Den kopplas till USB, vilket TS uppgivit att TS inte vill.

Fast det står att överföringshastigheten är upp till 5000 Mbit/s vilket ska motsvara 625 MB/s. Det är lika snabbt som jag får när jag överför från extern M.2 via "USB10" som den USB 3 anslutningen kallas*. Går det att få ännu snabbare om man har en separat kontakt som i MacBook Pro?

Kollade mitt SDCX-kort och det står 200 MB/s på det så däri ligger väl också en begränsning i och för sig. Dock kommer jag inte upp i mer än ca 90 Mb/s via minneskortläsaren så jag skulle teoretiskt i alla fall kunna få det dubbla.

*Eller jag menar från datorns M.2 till den externa, kommer inte ihåg hur det blir andra vägen.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Tomas E sade:

Fast det står att överföringshastigheten är upp till 5000 Mbit/s vilket ska motsvara 625 MB/s. Det är lika snabbt som jag får när jag överför från extern M.2 via "USB10" som den USB 3 anslutningen kallas*

Förklara gärna varför du anser att hastigheten på en USB3.0-enhet som ansluts internt ger en högre hastighet än en externt ansluten enhet via USB3.0-uttag på datorn.

Redigerad av X-Men
Korrigerat surfplattans autokorrigering av ordet "internt".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, X-Men sade:

Förklara gärna varför du anser att hastigheten på en USB3.0-enhet som ansluts internt ger en högre hastighet än en externt ansluten enhet via USB3.0-uttag på datorn.

Ingen skillnad när det gäller M.2. Det skrev jag också.

Min fråga gällde ju SDXC-kort. Om jag sätter ett sånt i USB-uttaget på den där enheten, via samma minneskort-läsare som jag använder nu, så får jag antagligen inte mer än 90 MB/s som tidigare. Men om jag sätter SDXC-kortet direkt i det för ändamålet avsedda uttaget borde jag komma upp i 200 Mb/s, vilket jag också skrev ovan.

Vet inte hur snabba minneskort det finns men om maxgränsen för läsaren är 625 Mb/s så borde ett kort som klarar den hastigheten också ge det den hastigheten via Startecs modell. Sätter jag i ett kort som klarar 625 Mb/s i samma läsare som jag nu använder får jag troligen inte mer än 90 Mb/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att överföra en rätt stor mapp båda vägarna och då var det långsammare ut än in faktiskt.

Ut (från intern M.2 till extern M.2) varierade det mellan 400 och 630 Mb/s ungefär.

In (från extern M.2 till intern M.2) låg hastigheten nästan konstant på runt 700 Mb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
22 minuter sedan, Tomas E sade:

Ingen skillnad när det gäller M.2. Det skrev jag också.

Min fråga gällde ju SDXC-kort. Om jag sätter ett sånt i USB-uttaget på den där enheten, via samma minneskort-läsare som jag använder nu, så får jag antagligen inte mer än 90 MB/s som tidigare. Men om jag sätter SDXC-kortet direkt i det för ändamålet avsedda uttaget borde jag komma upp i 200 Mb/s, vilket jag också skrev ovan.

Vet inte hur snabba minneskort det finns men om maxgränsen för läsaren är 625 Mb/s så borde ett kort som klarar den hastigheten också ge det den hastigheten via Startecs modell. Sätter jag i ett kort som klarar 625 Mb/s i samma läsare som jag nu använder får jag troligen inte mer än 90 Mb/s.

 

SDXC-kort har inget med hastigheten för läs- och skrivning. SDXC har med lagringsstorleken på kortet att göra. Hastigheten för läs- och skrivning till SD-kort avgörs av vilka kretsar som de är byggda med. 

Jag förstår fortfarande inte varför du antar att du får olika hastigheter beroende på om du använder ett internt USB-uttag mot ett externt uttag. Om du idag använder en minneskortsläsare som ansluts via USB-uttag och får en låg hastighet ligger begränsningen i just den minneskortsläsaren.
Om du istället använder en extern minneskortsläsare som stöder minst USB3.0 får du inte den begränsningen som du antar att du får med alla externa läsare.

Redigerad av X-Men
Korrigerat surfplattans autokorrigering av ordet begränsningen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Tomas E sade:

Vet inte hur snabba minneskort det finns

Minneskort med hastigheter upp till 1800MB/sek finns. Lexar har minneskort som klarar upp till 1750MB/sek men då gäller det ett annat format än SD. För sådana hastigheter får du gå tillbaka till CF och den moderna varianten av det formatet. 
Skandinavian Foto har några i sin butik:

https://www.scandinavianphoto.se/foto-videotillbehor/minneskort/cfexpress

Amazon har ett kort av fabrikatet Sabrent som klarar 1800MB/sek. Återigen, de är CF-kort och inte SD-kort.

https://www.amazon.se/SABRENT-expresshastigheter-DSLR-kameror-professionella-CF-XXIT-2TB/dp/B0BZWLCM4R

Sådana hastigheter kommer SD-kort i dagsläget inte upp i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, X-Men sade:

SDXC-kort har inget med hastigheten för läs- och skrivning. SDXC har med lagringsstorleken på kortet att göra. Hastigheten för läs- och skrivning till SD-kort avgörs av vilka kretsar som de är byggda med. 

Jag förstår fortfarande inte varför du antar att du får olika hastigheter beroende på om du använder ett internt USB-uttag mot ett externt uttag. Om du idag använder en minneskortsläsare som ansluts via USB-uttag och får en låg hastighet ligger begränsningen i just den minneskortsläsaren.
Om du istället använder en extern minneskortsläsare som stöder minst USB3.0 får du inte den begränsningen som du antar att du får med alla externa läsare.

Nu har jag provat ansluta min externa minneskortläsare som ska ha stöd för upp till 5 Gb/s via USB-A

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/minneskort/minneskortlasare/plexgear-minneskortlasare-for-sd-och-micro-sd-p62938

till USB10 porten som ska klara 9,6 Gb/s. Samma port som jag ansluter min externa M.2 SSD till. Jag kommer upp inte upp i mer än knappt 90 Mb/s, dvs samma hastighet som när jag ansluter till den port jag normalt använder som har 3.1 gen 1. (SuperSpeed).

Det skiljer alltså otroligt mycket mellan överföringshastigheten på min externa M.2 SSD och minneskortläsaren. Därav har jag dragit slutsatsen att man måste ha en direktanslutning till datorn och inte gå via en extern läsare. Men om det stämmer som du säger - vilket låter logiskt - så är det väl fel på minneskortläsaren då eller att de specifikationer som angetts inte stämmer? Alternativt att de 200 Mb/s som angetts på minneskortet inte stämmer. Får väl bege mig till Kjell&Co och låta dem testa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Tomas E sade:

Det minneskortet är klassat med en hastighet av 30MB/sek (klassningen för video är V30 och UHS-klassen är 3, vilket innebär en hastighet om 30MB). Generella hastighetsklassningen är 10 (siffran i ringen) vilket motsvarar 10MB/sek. Du skall inte förvänta dig hastigheter på 200MB/sek för det minneskortet.

Kortet anges dessutom att kunna komma upp i maximalt 90MB/sek, vilket sannolikt inte kommer att fungera i verkliga livet. Jag kan inte se att det finns något fel på någonting av dina enheter.

image.thumb.jpeg.ffb5cff8ece23205f5e7a1150561e598.jpeg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, X-Men sade:

1. Det minneskortet är klassat med en hastighet av 30MB/sek (klassningen för video är V30 och UHS-klassen är 3, vilket innebär en hastighet om 30MB). Generella hastighetsklassningen är 10 (siffran i ringen) vilket motsvarar 10MB/sek. Du skall inte förvänta dig hastigheter på 200MB/sek för det minneskortet.

2. Kortet anges dessutom att kunna komma upp i maximalt 90MB/sek, vilket sannolikt inte kommer att fungera i verkliga livet. Jag kan inte se att det finns något fel på någonting av dina enheter.

1. Varför står det 200 MB/s i så fall?

2. När jag skickar data från kortet till datorn så ligger hastigheten i Windows info-fönster strax under 90, eller på 90 MB/s. Eller är det det som är skrivhastigheten?  Jag trodde att skrivhastigheten avser den hastighet med vilket kortet kan lagra data på sig själv, och att läshastigheten är den hastighet som enheten skickar data till andra enheter med, dvs den hastighet som är angiven till 200 MB/s.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

1. Varför står det 200 MB/s i så fall?

2. När jag skickar data från kortet till datorn så ligger hastigheten i Windows info-fönster strax under 90, eller på 90 MB/s. Eller är det det som är skrivhastigheten?  Jag trodde att skrivhastigheten avser den hastighet med vilket kortet kan lagra data på sig själv, och att läshastigheten är den hastighet som enheten skickar data till andra enheter med, dvs den hastighet som är angiven till 200 MB/s.

 

 

200MB/sek är den högsta möjliga läshastigheten från minnet, teoretisk. I praktiken blir den lägre. 
När du skickar data till kortet skriver du till kortet. Du kan inte skicka en högre hastighet till kortet än vad kortet klarar av. 
Jag vet inte vad du menar med "avser den hastighet med vilket kortet kan lagra data på sig själv". 
Min tolkning är att du menar att hastigheten från datorn till kortet kan vara högre än den hastighet som kortet lagrar internt. Om så är fallet har du missförstått det hela.

Se det som en väg. Högsta tillåtna hastigheten på vägen är 90km/tim. Trafiken på vägen är så tät att den rullar med 70km/tim. 
En bilist kommer på en påfart till vägen. Denna billist kan inte köra på vägen i en hastighet av 90km/tim då trafiken på vägen inte håller högre hastighet än 70km/tim. 

Med andra ord, hastigheten mellan dator till kort kan inte bli högre än hastigheten som kortet klarar av att lagra med. Det finns ingen "mellanstation" i kortet som fungerar som buffert.

En systemkamera har ett eget minne som kameran använder sig av som buffert när bilder/video skall in på ett minneskort. Buffertminnet är mycket snabbt (i alla fall i min systemkamera) men inte särskilt stor. Buffertminnet gör att jag kan ta upp till 10 bilder per sekund och som mest 31 bilder i bufferten innan den är full. Under tiden skyfflas bilderna till minneskortet. Minneskortet måste vara högpresterande för att inte buffertminnet i kameran skall bli fullt, vilket inträffar med RAW-formatet då filstorleken är för stor. 
 

När Buffertminnet är fullt är det minneskortet som bestämmer hur snabbt kameran kan ta bilder. Det är en betydande skillnad trots att jag använder högpresterande minneskort.

Hastigheten för ditt kort avgörs av de kretsar som sitter i kortet. Tillverkaren märker kortet med de symboler som avser hastigheten. I ditt fall kan kortet klarar en maximal skrivhastighet vid video på 30MB/sek. För stora bilder gäller samma hastighet. Det är symbolen V30 för video och U3 för bilder. Cirkeln med 10 i anger den  generella klassen, som innebär 10MB/sek.

Vill du ha högre hastigheter får du införskaffa snabbare kort. Kommer du upp i 90MB/sek vid skrivning till kortet skall du vara glad. Det är den teoretiskt högsta hastigheten.

Du kan med fördel testa kortet med programmet Crystal DiskMark. Programmet visar dig skriv- och läshastighet vid olika stora val av filer. Kostar inget och kan hämtas här:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskmark/

Med dina uppgifter kan jag inte se att det är fel på någon av dina produkter. Allt fungerar som det skall och dina "problem" med att du inte uppnår hastigheter du önskar beror helt enkelt på att minneskortet inte är bättre. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-07-11 at 14:19, X-Men sade:

200MB/sek är den högsta möjliga läshastigheten från minnet, teoretisk. I praktiken blir den lägre. 
När du skickar data till kortet skriver du till kortet. Du kan inte skicka en högre hastighet till kortet än vad kortet klarar av. 
Jag vet inte vad du menar med "avser den hastighet med vilket kortet kan lagra data på sig själv". 

Du kan med fördel testa kortet med programmet Crystal DiskMark. Programmet visar dig skriv- och läshastighet vid olika stora val av filer. Kostar inget och kan hämtas här:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskmark/

Med dina uppgifter kan jag inte se att det är fel på någon av dina produkter. Allt fungerar som det skall och dina "problem" med att du inte uppnår hastigheter du önskar beror helt enkelt på att minneskortet inte är bättre. 

 

Kanske borde ha skrivit "den hastighet som kortet klarar av att ta emot data i när det skrivs till det".

Min tanke var sen att om man skickar data från kortet till datorn så är det väl så att datorn "läser" vad som finns på kortet, och att när datan då skickas till datorn så kan man uppnå en högre hastighet jämfört med när data skrivs till SDXC-kortet, och att detta alltså blir läshastigheten. Om 200 MB/s är den teoretiska maxgränsen borde man i alla fall stundtals kunna komma upp i 150 eller nåt sånt. Men i och med att nedanstående film visar ungefär samma hastighet som kortets skrivhastighet så blev jag lite förvirrad. Är det läs- eller skrivhastighet jag ser? Låt vara att den ibland kan gå upp lite högre men den ligger väldigt nära 90 MB/s vilket är skrivhastigheten och inte läshastigheten. Nu förstår du varför jag inte har fått ihop det.

 

 

Tack för tipset! Jag har det programmet installerat sen tidigare. För min videokamera räcker hastigheten men det kan ändå vara intressant att analysera.

Tror inte jag bryr mig om att skaffa ett snabbare minneskort med tanke på priset.

Här är ett SDXC-kort-test. Sämre värden än vad jag får ut i praktiken dock men olika saker påverkar väl som vanligt.

image.png.b15ca7ccf958cfb423c22cb2c9bbef62.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är läs- eller skrivhastigheten som din film visar är omöjligt för mig att säga. Det är bara du som kan besvara den frågan. Jag har ingen aning om var "235_0711" och "Media" finns. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om 235_0711 är den interna disken och Media är SDXC-kortet är det skrivhastigheten du ser.

Tänk SD**-kortet som ett vykort. När du skriver en hälsning på det tar det en viss tid - skrivhastighet. När mottagaren får kortet går det oftast fortare att läsa vad du skrivit - läshastighet.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att läshastigheten från minnet påverkas av disken som du kopierar filer till. En mekanisk disk kan begränsa hastigheten från minnet då skrivhastigheten till disken kan vara lägre än vad minnet klarar. 
Högsta hastigheten åt båda hållen begränsas av den svagaste länken i kedjan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, X-Men sade:

Om det är läs- eller skrivhastigheten som din film visar är omöjligt för mig att säga. Det är bara du som kan besvara den frågan. Jag har ingen aning om var "235_0711" och "Media" finns. 

Jag tycker det borde framgått i styckets början att "om man skickar data från kortet till datorn" innebär att 235_0711 är kortet och att mappen Media ligger på datorn. Men nu vet du och kan kanske svara på min fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Tomas E sade:

Jag tycker det borde framgått i styckets början att "om man skickar data från kortet till datorn" innebär att 235_0711 är kortet och att mappen Media ligger på datorn. Men nu vet du och kan kanske svara på min fråga?

Med den förklaringen har du givit dig själv svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell skriver

Citat

Exakt hur mycket snabbare USB 3.0 blir beror mycket på vilket material som överförs, framförallt om det rör sig om stora eller små filer. 

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/externa-anslutningar/usb

Men om man då avser skillnad mellan USB 2 & USB 3 eller om det är skillnad för respektive vet jag inte.

I  CrystalDiskMark ser det ut som att den simulerar 5 filer á 1 GiB. Hur blir det om du ändrar till fler filer med mindre storlek?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...