Gå till innehåll

Koppla en laptop till en annan datorns skärm


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har installerat TightVNC på en gammal bärbar Fujitsu med Windows 10. Från Linux, med större skärmar, med mus & tgb. kan jag då fjärrstyra den bärbara med endast styrplatta. Jag upplever inte att det går segt, inte mer än att sidor laddas långsammare. Med DFMirage installerat (på den bärbara) kanske aningens snabbare.

Hur blir upplevelsen om du gör uppkopplingen likadant, från AiO-datorn till laptopen men kör med mus & tgb kopplade till laptopen (men tittar på AiO-datorns skärm)?

 

Att ta bort lösenordet är väl onödigt. Du kan väl se till att "Komma ihåg" lösenordet? Åtminstone kan jag det i RealVNC Viewer.

image.png.79b71da499a79966d7bdfce796e0621a.png

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-07-05 at 18:54, ChristerE sade:

Om laptopen har Windows Pro så kan du använda Windows inbyggda Remote Desktop Protocol (RDP) för att fjärrstyra laptopen. I Allt-i-ett-datorn räcker det med Home, och det spelar ingen roll med olika Windowsversioner i de två datorerna. Har inte laptopen Windows Pro så får någon annan programvara för fjärrstyrning användas.

Går det inte att installera "Microsofts RDP-server" i efterhand på en Home? Eller någon annan utvecklares mjukvara som använder RDP? Alltså när det är fråga om Windows på båda datorer?

Tillägg: ser på tuben att det finns RDPWrapper men det verkar fungera för hälften, och inte för andra hälften, av de som kommenterat videoklippen.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
14 timmar sedan, Mikael63 sade:

Går det inte att installera "Microsofts RDP-server" i efterhand på en Home? Eller någon annan utvecklares mjukvara som använder RDP? Alltså när det är fråga om Windows på båda datorer?

Tillägg: ser på tuben att det finns RDPWrapper men det verkar fungera för hälften, och inte för andra hälften, av de som kommenterat videoklippen.

Jag har också hittat RDP Wrapper men blev osäker på om det är okej enligt forumets regler att tipsa om det så jag avstod.

"Without ambiguity, RDP Wrapper is not legal. It violates the End User License Agreement (EULA) of the Microsoft Windows desktop operating systems. The EULA states:"
Is RDP Wrapper safe? | NComputing

Så finns det flera projekt på GitHub om RDP Wrapper och en del har inte uppdaterats på länge vilket kan vara en anledning till att det inte fungerar för en del. Efter att Windows uppdaterats eller att man använde ett projekt som inte uppdaterats. Antar att Remote Desktop Protocol och RDP Wrapper är "mer knuten" till "Windows centrala delar" än vad många andra program är som ofta fungerar även i äldre Windowsversioner.

Skriver detta i ett separat inlägg så kan det enkelt raderas ifall det strider mot forumets regler.

Redigerad av ChristerE
Missade att kursivera det citerade
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-07-08 at 22:27, Mikael63 sade:

Jag har installerat TightVNC på en gammal bärbar Fujitsu med Windows 10. Från Linux, med större skärmar, med mus & tgb. kan jag då fjärrstyra den bärbara med endast styrplatta. Jag upplever inte att det går segt, inte mer än att sidor laddas långsammare. Med DFMirage installerat (på den bärbara) kanske aningens snabbare.

Hur blir upplevelsen om du gör uppkopplingen likadant, från AiO-datorn till laptopen men kör med mus & tgb kopplade till laptopen (men tittar på AiO-datorns skärm)?

 

Att ta bort lösenordet är väl onödigt. Du kan väl se till att "Komma ihåg" lösenordet? Åtminstone kan jag det i RealVNC Viewer.
Att det går trögt i AiE-datorn med att skriva text KAN bero på att denna dator var trög tidigare också och att detta var en stor anledning till att jag köpte en laptop med win 11.
Ditt sista förslag med den alternativa kopplingen har jag inte provat ännu, men i laptopen går att skriva text snabbt.

image.png.79b71da499a79966d7bdfce796e0621a.png

Jag har inte alternativet "Remember password". Möjligen hade jag det när jag installerade TightVNC första gången. Men det är ok att ange lösenord.

Skärmbild 2024-07-09 113723.jpg

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

RealVNC-server, eller RealVNC-Connect som innehåller både server och klient kräver ett abonnemang.

 

(har uppdaterat tråden med fjärrstyrningsmjukvara)

Redigerad av Mikael63
https://www.alltomwindows.se/topic/35664-teamviewer-anydesk-nomachine-rdp-vnc-mfl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

RealVNC-server, eller RealVNC-Connect som innehåller både server och klient kräver ett abonnemang.

 

(har uppdaterat tråden med fjärrstyrningsmjukvara)

Tack för tipset, men jag nöjer mig nog med TightVNC, som är gratis, även om en vis fördröjning är lite irriterande och att jag behöver ange lösenord.
Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-07-05 at 18:54, ChristerE sade:

Ett annat sätt att ordna det kan vara att använda Allt-i-ett-datorn, med dess tangentbord och mus, och fjärrstyra laptopen (för att jobba med program och information i den datorn). Då används "upplösningen" (antal pixlar) i Allt-i-ett-datorns skärm. Om laptopen har Windows Pro så kan du använda Windows inbyggda Remote Desktop Protocol (RDP) för att fjärrstyra laptopen.

Det där stämmer inte alltid, att "upplösningen" för skärmen i datorn man fjärrstyr med används, så jag får rätta mig själv om detta (eftersom ingen annan gjort det 😀).

Testade TightVNC, skärmen på datorn som fjärrstyrde har större "upplösning" (fler pixlar) än skärmen på den fjärrstyrda datorn, men detta utnyttjades inte. Det går att förstora bilden, för att använda skärmens fler antal pixlar, men det blir förstås ingen större "arbetsyta" av det, det blir bara "suddigt".

Letade i inställningar, i både i serverdelen och klienten, om det skulle finnas något alternativ för att använda skärmens alla pixlar men hittade inget. Googlade och det jag hittade verkar bekräfta att det är så här det fungerar.

Inläggen nedan är många år gamla men hur skärmbilden hanteras har knappast ändrats sedan dess.

"Remote Desktop Connection takes advantage of my monitor's full resolution (2560x1440) while TightVNC tops out at a max of 1152x864 on the same client/server machine setup."
Full-screen display resolution? | TightVNC (sourceforge.net)

"If you are using VNC, you are seeing the console's screen. If you are using RDP, you are connecting to a session."
remote desktop - TightVNC while an RDP session is running - Super User

Används TightVNC (och andra fjärrstyrningsprogram med motsvarande teknik) så kan en fysiskt större skärm på den fjärrstyrande datorn vara en fördel även om de båda skärmarna har samma "upplösning", man får större ikoner, m m. Men har den fjärrstyrande datorn en skärm med fler pixlar så använder alltså TightVNC inte fler än de som skärmen på den fjärrstyrda datorn har (vid zoom = 100 %).

Hoppas det blev rätt den här gången. 😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...