Gå till innehåll

Koppla en laptop till en annan datorns skärm


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej. Jag vill visa min laptops skärm (med win 11) på en annan datorns skärm (med win 10), som är mycket större (24 tum). Jag har dragit en HDMI-kabel mellan dessa och hittade dessa instruktionen, som inte ger mig tillräckligt med info:

HDMI

  • Kontrollera att både din laptop och skärm har en HDMI-port.
  • Anslut en HDMI-kabel från laptopen till skärmen.
  • Ställ in skärmen på rätt HDMI-ingång (detta görs vanligtvis med hjälp av skärmens menyknappar).
  • På din laptop, tryck på tangenterna Windows + P (för Windows) eller gå till "Systeminställningar" -> "Bildskärmar" (för Mac) för att konfigurera skärmen.
Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för punkt 4 föreslår jag att du högerklickar på skrivbordet och väljer Bildskärmsinställningar för där går det att se om datorn har märkt att den har fått en till skärm och det går att välja upplösning samt om skärmarna ska visa samma sak (duplicera) eller om skrivbordet ska utvidgas till den nya skärmen.

Om du har frågor om inställningarna där ladda upp en skärmbild på hur det ser ut i din dator.

Ovanstående är hur det fungerar i Windows 10 så jag hoppas att det inte är så annorlunda i Windows 11.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Dimos sade:

Jag vill visa min laptops skärm (med win 11) på en annan datorns skärm (med win 10), som är mycket större (24 tum).

Är informationen om den andra datorn och dess Windowsversion bara för att beskriva var den större skärmen vanligtvis används till, eller har du tänkt att bildinformationen ska skickas via den andra datorn?

5 timmar sedan, Dimos sade:

Jag har dragit en HDMI-kabel mellan dessa och hittade dessa instruktionen, som inte ger mig tillräckligt med info:

Har du möjligtvis anslutit HDMI-kabeln mellan de två datorerna - "mellan dessa" (lika kontakter i båda ändar så det går att koppla ihop datorerna), eller har du anslutit enligt punkt 2 i instruktionen du hittade?


Frågorna behöver inte besvaras, men ansluts den större bildskärmen till den bärbara enligt instruktionen så blir det som du önskar.

Sen kan du hantera de två skärmarna på flera sätt, "Windows + P" i instruktionen.
Duplicera ger samma bild på båda skärmarna, men då utnyttjar du inte den extra skärmens större antal pixlar ("större upplösning"), som den väl har. Det är då bildskärmen med minst antal pixlar som styr bilderna på båda skärmarna.
Utvidga ger olika bilder och du kan använda den extra skärmens antal pixlar ("upplösning") fullt ut.
Vill du slippa se bild på laptopens skärm så finns det ett val för det också.
Vill du kunna stänga datorns lock så ställer du in i energiinställningarna att inget ska hända, annars går datorn ner i strömsparläge (tror jag det är som standard).

 

5 timmar sedan, Cecilia sade:

I stället för punkt 4 föreslår jag att du högerklickar på skrivbordet och väljer Bildskärmsinställningar för där går det att se om datorn har märkt att den har fått en till skärm och det går att välja upplösning samt om skärmarna ska visa samma sak (duplicera) eller om skrivbordet ska utvidgas till den nya skärmen.

Tipset är inte helt fel men bilskärmsupplösning bör man använda den som bildskärmen är gjord för. Har skärmen så många pixlar i förhållande till fysisk storlek så ikoner och t ex innehåll i Utforskaren blir smått (= hög upplösning, dess rätta betydelse) så går det att ändra genom att ändra skalan.

Skärmdumpar från ett par datorer.

Laptop - Windows 11, 14 tums skärm med 3840 x 2160 pixlar, skalan satt till 225 %.
image.png.8456c7edc5137d18d904b44850a8f4b8.png


Laptop - Windows 10, två extra bildskärmar, bilder nedan visar 25 tums skärm med 2560 x1440 pixlar satt som primär bildskärm, skalan 100 %.
image.png.ab23579b48e4583e4bafbee3b1980b61.png

image.png.68cc3b629eda15d5146386879228de89.png

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Cecilia sade:

I stället för punkt 4 föreslår jag att du högerklickar på skrivbordet och väljer Bildskärmsinställningar för där går det att se om datorn har märkt att den har fått en till skärm och det går att välja upplösning samt om skärmarna ska visa samma sak (duplicera) eller om skrivbordet ska utvidgas till den nya skärmen.

Om du har frågor om inställningarna där ladda upp en skärmbild på hur det ser ut i din dator.

Ovanstående är hur det fungerar i Windows 10 så jag hoppas att det inte är så annorlunda i Windows 11.

Hej igen. Laptopen hittar inga andra bildskärmar, se bifogad bild.
Jag förstår inte heller detta i pkt 3:

  • Ställ in skärmen på rätt HDMI-ingång (detta görs vanligtvis med hjälp av skärmens menyknappar)
    Menar man i laptopen eller PC:n? Var ligger dessa menyknappar?

 

Bildskärmsinställningar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Dimos sade:

Ställ in skärmen på rätt HDMI-ingång (detta görs vanligtvis med hjälp av skärmens menyknappar)
Menar man i laptopen eller PC:n? Var ligger dessa menyknappar?

Man menar på skärmen.

Då kommer vi till det som Christer undrade över:

11 timmar sedan, ChristerE sade:

Har du möjligtvis anslutit HDMI-kabeln mellan de två datorerna - "mellan dessa" (lika kontakter i båda ändar så det går att koppla ihop datorerna), eller har du anslutit enligt punkt 2 i instruktionen du hittade?

Den bärbara datorn ska ha en HDMI-kabel till en skärm och inte till en annan dator. Datorer har HDMI-utgångar som är avsedda för att skicka bildinformation ut till en skärm medan skärmar har HDMI-ingångar som är avsedda att ta mot bildinformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Svar till Christer om denna fråga han ställde:

Har du möjligtvis anslutit HDMI-kabeln mellan de två datorerna - "mellan dessa" (lika kontakter i båda ändar så det går att koppla ihop datorerna), eller har du anslutit enligt punkt 2 i instruktionen du hittade?

Min PC (vars stora skärm jag vill använda) är en Allt-i-ett med dator inbyggd i skärmen. Denna skärms HDMI har jag kopplat med en kabel till laptopens HDMI-ingång.
Med  "Windows + P" i laptopen får jag fram de 4 alternativen för projicering, men sedan händer inget oavsett vad jag väljer.
Det jag vill göra är alltså att jobba med laptopens tangentbord och skärm, samtidigt som jag visar laptopens skärm till PC:ns skärm (duplicera).

Vad behöver jag göra för inställningar i PC:n? 

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Då tror jag att den HDMI-kontakten är avsedd för att kunna ansluta ytterligare en skärm till den datorn och inte för att en annan dator ska kunna använda skärmen. Det går alltså inte att göra det du vill.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Cecilia sade:

Då tror jag att den HDMI-kontakten är avsedd för att kunna ansluta ytterligare en skärm till den datorn och inte för att en annan dator ska kunna använda skärmen. Det går alltså inte att göra det du vill.

Då antar jag att det inte hjälper heller med en USB-C från laptop till USB i PC:n.
Tack i så fall för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en teve så har de däremot ofta HDMI-ingångar så att de går att använda som en extraskärm till datorn. Både teve och skärm finns på begagnatmarknaden till en låg kostnad om du vill ha en skärm till den bärbara datorn utan att kosta på så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Cecilia sade:

Om du har en teve så har de däremot ofta HDMI-ingångar så att de går att använda som en extraskärm till datorn. Både teve och skärm finns på begagnatmarknaden till en låg kostnad om du vill ha en skärm till den bärbara datorn utan att kosta på så mycket.

Tack Cecilia, bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-07-05 at 12:57, Dimos sade:

Min PC (vars stora skärm jag vill använda) är en Allt-i-ett med dator inbyggd i skärmen.

Började fundera på om det kunde vara så, men då kom du med svaret innan jag hann fråga. 😀 Och Cecilia har kommit med en förklaring (lösning) och redan tidigare i tråden med info om datorer med HDMI-ut vs skärmar med HDMI-in.

Så tipsade Cecilia om t ex billig teve som extra skärm, men en fråga är vad syftet med en extra skärm är.

On 2024-07-05 at 12:57, Dimos sade:

Det jag vill göra är alltså att jobba med laptopens tangentbord och skärm, samtidigt som jag visar laptopens skärm till PC:ns skärm (duplicera).

Kan vara att visa andra det du själv ser på laptopens skärm, och då med förstorad bild (på en större skärm) eftersom det blir samma "bildinformation" med duplicera.

Men handlar det om att själv få en större skärm, med större ikoner och större innehåll i Utforskaren, m m (se tidigare inlägg), så kan du använda en extra skärm som primär skärm (och inte duplicera). Och då med separat tangentbord och mus till laptopen för att kunna sitta framför den extra skärmen.

Ett annat sätt att ordna det kan vara att använda Allt-i-ett-datorn, med dess tangentbord och mus, och fjärrstyra laptopen (för att jobba med program och information i den datorn). Då används "upplösningen" (antal pixlar) i Allt-i-ett-datorns skärm. Om laptopen har Windows Pro så kan du använda Windows inbyggda Remote Desktop Protocol (RDP) för att fjärrstyra laptopen. I Allt-i-ett-datorn räcker det med Home, och det spelar ingen roll med olika Windowsversioner i de två datorerna. Har inte laptopen Windows Pro så får någon annan programvara för fjärrstyrning användas.

Kanske var det bara att visa andra på en extra skärm som var behovet. Men har du själv ingen nytta av de andra tipsen så kanske någon annan kan ha det. 😀


TILLÄGG:
"Då används "upplösningen" (antal pixlar) i Allt-i-ett-datorns skärm."

Se rättelse i ett senare inlägg.
Koppla en laptop till en annan datorns skärm - Sida 2 - Hårdvara och kringutrustning - alltomwindows.se

 

Redigerad av ChristerE
  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Christer för ett mycket utförligt och bra svar.
Min avsikt var just "att använda Allt-i-ett-datorn, med dess tangentbord och mus, och fjärrstyra laptopen (för att jobba med program och information i den datorn)."  Jag skulle nog har sagt det från början: Min Allt-i-ett dator med win 10 är väldigt trög och går inte att uppgradera till win 11. Men skärmen är stor (24 tum) och bra och tänkte använda den i stället för laptoppens mindre skärm och sämre tangentbord.
Båda datorer har Windows Home, så jag ska kolla om hur jag kan göra med fjärrstyrningen (någon bra programvara att rekommendera)?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Dimos sade:

Min avsikt var just "att använda Allt-i-ett-datorn, med dess tangentbord och mus, och fjärrstyra laptopen (för att jobba med program och information i den datorn)." 

Det går att använda en bärbar dator som extra skärm, men då med trådlös överföring. Kan väl också gå med en stationär dator och dess bildskärm förutsatt att den kan ansluta trådlöst. Vet inte om Allt-i-ett-datorer brukar vara utrustade för trådlös anslutning, men i alla fall värt att tipsa om tekniken.

En nackdel är att det blir lite fördröjning i bilden så att jobba i laptopen och ha Allt-i ett-datorn som huvudsaklig bildskärm blir nog inte så lyckat. Men kan gå att ha den som en extra skärm med diverse fönster öppna medan man i huvudsak använder laptopens skärm.

Då tror jag mer på att fjärrstyra laptopen från Allt-i-ett-datorn. Att den senare blivit trög tror jag inte spelar så stor roll för bildöverföringen, jämfört med det ovan beskrivna i alla fall, allt övrigt händer i laptopen.

Se också Mikaels tips om fjärrstyrning som hanteras inom det egna lokala nätverket, som inte behöver ansluta via externa servrar.
Teamviewer - Anydesk - nomachine - RDP - VNC m.fl. - Program - alltomwindows.se

Ett par artiklar från PC för Alla om bärbara som extraskärmar (från 2022 och 2020), men du får förstås tänka tvärtom ifall Allt-i-ett-datorn ska fungera som extraskärm.
Så blir din bärbara dator en extraskärm - PCforAlla
Så använder du din bärbara dator som en extra bildskärm - PCforAlla

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.
Nu har jag installerat TightVNC Server och Viewer i båda datorer (Allt-i-ett/PC och laptop), enligt tråden ovan.
Båda datorer hittar varandra med bluetooth (men jag vet inte om det är detta programs förtjänst).
Jag startar TightVNC Viewer-programmet i båda datorer, och väljer "Endast datorskärm" för projicering med Windows+P knapparna.
Det funkar ok i den stora skärmen, men det blir en viss fördröjning vid klickning och skrivandet, som Christer nämnde ovan.
Hur kan jag "fjärrstyra laptopen från Allt-i-ett-datorn" så att det blir snabbare respons? Hjälper det med en HDMI-koppling? Vilket program behöver jag?
Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dimos sade:

Nu har jag installerat TightVNC Server och Viewer i båda datorer (Allt-i-ett/PC och laptop), enligt tråden ovan.
Båda datorer hittar varandra med bluetooth (men jag vet inte om det är detta programs förtjänst).
Jag startar TightVNC Viewer-programmet i båda datorer, och väljer "Endast datorskärm" för projicering med Windows+P knapparna.
Det funkar ok i den stora skärmen, men det blir en viss fördröjning vid klickning och skrivandet, som Christer nämnde ovan.
Hur kan jag "fjärrstyra laptopen från Allt-i-ett-datorn" så att det blir snabbare respons? Hjälper det med en HDMI-koppling? Vilket program behöver jag?

Du verkar ha fått någon form fjärrstyrning att fungera, men jag förstår inte hur. Det är okej att ha installerat både TightVNC Server och Viewer i båda datorerna (om det är det du menar) men servern behöver du endast i laptopen och viewern i Allt-i-ett-datorn. Kanske är det okej om servrarna är igång i båda datorerna, men den i Allt-i-ett-datorn gör ingen nytta för ditt behov.

Bluetooth kan du ha nytta av men inte för fjärrstyrningen (tror i alla fall att den tekniken inte är något alternativ till det lokala nätverket).

Windows+P och "Endast datorskärm" handlar om hantering av skärmar direkt kopplade till samma dator, det du vill göra är att fjärrstyra vilket är något annat.

Fördröjningen jag skrev om avser när en skärm ansluts till en dator trådlöst, som PC för Alla skrev om. Du borde inte märka av någon fördröjning om det är fjärrstyrning du använder.

"HDMI-koppling" avser att t ex koppla skärmar till datorer, eller en chromecast till en tv, m m ("ren bildöverföring" + ljud). Fjärrstyrning handlar också om bildöverföring, men då samtidigt som man styr en annan dator (för att kunna se vad man gör).

Det du behöver är TightVNC Server i laptopen, och den ska förstås vara igång. Med TightVNC Viewer i Allt-i-ett-datorn ansluter du till servern i laptopen. Sen kan du välja att låta laptopen uppta hela skärmen i Allt-i-ett-datorn eller i ett fönster där du samtidigt ser delar av Skrivbordet i Allt-i-ett-datorn (borde i alla fall vara möjligt tycker jag).
 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag "fjärrkör" min Pi märker jag ingen fördröjning, inte ens nu när jag ansträngde mig för att kolla just det.

Tillägg: Jo kanske när man skrollar på en webbsida med mycket bilder, då laggar det lite grann, som om man liksom skrollat förbi ett "hack" som sedan kommer ikapp. Dock inte lådan fördröjning att man känner att man behöver vänta.

Om jag använder min surfplatta för att fjärrstyra upplever jag det som aningens seg men det tror jag beror på att en rörelse på godtycklig plats på plattan styr musmarkören.

Gissningsvis skulle inte känslan vara så om jag till surfplattan anslöt en datormus.

1 timme sedan, ChristerE sade:

Det du behöver är TightVNC Server i laptopen, och den ska förstås vara igång. Med TightVNC Viewer

Precis! Tänk webbserver vs. webbläsare.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mikael63 sade:

När jag "fjärrkör" min Pi märker jag ingen fördröjning, inte ens nu när jag ansträngde mig för att kolla just det.

Tillägg: Jo kanske när man skrollar på en webbsida med mycket bilder, då laggar det lite grann, som om man liksom skrollat förbi ett "hack" som sedan kommer ikapp. Dock inte lådan fördröjning att man känner att man behöver vänta.

Om jag använder min surfplatta för att fjärrstyra upplever jag det som aningens seg men det tror jag beror på att en rörelse på godtycklig plats på plattan styr musmarkören.

Gissningsvis skulle inte känslan vara så om jag till surfplattan anslöt en datormus.

Precis! Tänk webbserver vs. webbläsare.

Jag märker absolut en fördröjning i markörförflytning eller när jag skriver text i ett excel- eller word-dokument när jag "fjärrstyr". Inte när jag skriver i själva laptopen.
Just nu har jag valt "Endast datorskärm" på båda datorer, men jag ska prova att ändra till de andra alternativen. Men vilka val är egentligen bäst för PC resp laptop?
Kan bluetooth:en vara boven? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mikael63 sade:

Om båda datorerna har stöd för Thunderbolt TROR jag att det går att göra så som du vill. Om jag minns rätt alltså.

Det är bara laptopen som har Thunderbolt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Dimos sade:

Just nu har jag valt "Endast datorskärm" på båda datorer, men jag ska prova att ändra till de andra alternativen. Men vilka val är egentligen bäst för PC resp laptop?

Det valet borde sakna betydelse eftersom du inte har två skärmar anslutna till någon dator.

16 timmar sedan, ChristerE sade:

Det du behöver är TightVNC Server i laptopen, och den ska förstås vara igång. Med TightVNC Viewer i Allt-i-ett-datorn ansluter du till servern i laptopen. Sen kan du välja att låta laptopen uppta hela skärmen i Allt-i-ett-datorn eller i ett fönster där du samtidigt ser delar av Skrivbordet i Allt-i-ett-datorn (borde i alla fall vara möjligt tycker jag).

Är det så du har gjort?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, ChristerE sade:

Du verkar ha fått någon form fjärrstyrning att fungera, men jag förstår inte hur. Det är okej att ha installerat både TightVNC Server och Viewer i båda datorerna (om det är det du menar) men servern behöver du endast i laptopen och viewern i Allt-i-ett-datorn. Kanske är det okej om servrarna är igång i båda datorerna, men den i Allt-i-ett-datorn gör ingen nytta för ditt behov.

Bluetooth kan du ha nytta av men inte för fjärrstyrningen (tror i alla fall att den tekniken inte är något alternativ till det lokala nätverket).

Windows+P och "Endast datorskärm" handlar om hantering av skärmar direkt kopplade till samma dator, det du vill göra är att fjärrstyra vilket är något annat.

Fördröjningen jag skrev om avser när en skärm ansluts till en dator trådlöst, som PC för Alla skrev om. Du borde inte märka av någon fördröjning om det är fjärrstyrning du använder.

"HDMI-koppling" avser att t ex koppla skärmar till datorer, eller en chromecast till en tv, m m ("ren bildöverföring" + ljud). Fjärrstyrning handlar också om bildöverföring, men då samtidigt som man styr en annan dator (för att kunna se vad man gör).

Det du behöver är TightVNC Server i laptopen, och den ska förstås vara igång. Med TightVNC Viewer i Allt-i-ett-datorn ansluter du till servern i laptopen. Sen kan du välja att låta laptopen uppta hela skärmen i Allt-i-ett-datorn eller i ett fönster där du samtidigt ser delar av Skrivbordet i Allt-i-ett-datorn (borde i alla fall vara möjligt tycker jag).
 

Tack Christer igen för dina svar.
Det program som är installerat i båda datorer är: 
tightvnc-2.8.84-gpl-setup-64bit.msi
Vet ej om det är Server eller Viewer, men verkar som om de startar automatiskt vid start. Jag kör Viewer från Allt-i-ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Cecilia sade:

Det valet borde sakna betydelse eftersom du inte har två skärmar anslutna till någon dator.

Är det så du har gjort?

Ja, jag startar Viewer i Allt-i-ett (lagt i aktivitetsfältet) och väljer laptopens namn med lösenord.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Cecilia sade:

För bästa prestanda är tydligen rekommendationen att man installerar DFMirage mirror display driver.
https://www.tightvnc.com/doc/win/TightVNC_for_Windows-Installation_and_Getting_Started.pdf
Filen innehåller även andra tips för hur man kommer igång.

Jag har nu installerat DFMirage mirror display driver på min laptop (som är ju server) och det har möjligen blivit lite snabbare att skriva text. Jag nöjer mig nog med den sabbheten! Tack för detta tips också! 
Jag skulle vilja ta bort lösenordet i Viewer när jag väljer laptopen, men jag hittar inte hur. Ska jag avinstallera och installera på nytt TightVNC, utan att välja lösenord som krav?
I laptopen och/eller PC:n i så fall?
Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...