Gå till innehåll

Metas end-to-endkryptering


Gå till lösning Löst av Thirteen,

Recommended Posts

Hur kan jag inaktivera end-to-endkrypteringen i Facebook messenger på en dator? En pedagogisk insats av någon kunnig önskas. De olika förklaringar jag läst om detta begriper jag inte ett skvatt av. Set-upen är: Win 11, Chrome, F-secure's senaste säkerhetspaket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du länka till en av de sidor du har läst om det så kanske flera tillsammans kan komma fram till vad du ska göra på ett enklare sätt?

Kan du berätta varför du vill att dina meddelanden ska kunna avlyssnas av obehöriga?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Förekommer här med mod problembeskrivningen.

Har en stark misstanke om att problemet rör en fråga om pinkod som dyker upp, kan det vara så?

Med aktivering av säker lagring så försvinner problemet.

 

Aktivera säker lagring

Messenger.com

  1. Öppna Messenger.com på en dator och klicka på din profilbild i hörnet.

  2. Klicka på Sekretess och säkerhet.

  3. Klicka på End-to-end-krypterade chattar.

  4. Klicka på Säker lagring.

  5. Klicka på Aktivera säker lagring.

  6. Välj ett säkert lagringsalternativ. Du kan välja en pinkod eller en kod på 40 tecken eller så kan du välja att lagra säkerhetskopian direkt på din enhet.

  7. Följ anvisningarna på skärmen för att skapa en pinkod eller kopiera en kod på 40 tecken. Kom ihåg att spara pinkoden eller koden på ett säkert ställe.

Obs! Du kan ladda ned en kopia av end-to-end-krypterade meddelandehistoriken när som helst.

Ta reda på vad som händer om du inaktiverar säker lagring.


Källa: Aktivera säker lagring

Läs också: Vad som händer när säker lagring är inaktiverat

Det går alltid att bortse från mitt inlägg om det inte var det som var problemet. 🙂

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-07-01 at 10:58, Cecilia sade:

Kan du länka till en av de sidor du har läst om det så kanske flera tillsammans kan komma fram till vad du ska göra på ett enklare sätt?

Kan du berätta varför du vill att dina meddelanden ska kunna avlyssnas av obehöriga?

Inaktivera var väl lite starkt uttryck och har inget emot själva krypteringsförfarandet. Men när saker inte fungerar som det ska så blir jag irriterad!
Nu har jag testat att sända ett mess till en närstående, och det gick bra. Jag bad om svar på mitt mess, men det kom inte fram till mig. Kan det vara någon säkerhetsinställning i datorn? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du vet att den närstående faktiskt svarade?

Det är flera år sen jag använde Facebook Messenger och då bara lite grann men i alla fall då gick man till Facebooks webbsida och hanterade sina meddelanden och det kan inte påverkas av några inställningar i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jo det har gått bra och fungerar som det ska. Tack alla för bistånd. Jag skulle svarat mycket tidigare men när jag har försökt logga in här så känns jag inte igen utan måste lägga in ett nytt lösenord. Blev alltså "lite" irriterad. Nu har jag bytt lösenord för den här sessionen också så jag får väl se om jag blir insläppt i ett ev senare skede. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...