Gå till innehåll

Skaftdammsugare?


Mikael63

Recommended Posts

Efterlyser egna/bekantas erfarenheter av skaftdammsugare, positiva sådana såväl som negativa. (Diverse tester, som ofta kan vara betalda, kan jag nog hitta själv)

Av vad jag läst är skaftdammsugare i den övre prisklassen minst lika bra som konventionella dammsugare.

Är den DYra skaftdammsugaren som man ofta ser på tevereklam så mycket bättre än en något billigare skaftdammsugare av annat fabrikat?

Är det inte tungt att i princip bära motorn som sitter nära handtaget? (istället för nära munstycket).

Hur är egentligen tanken med påslösa dammsugare, kanske försedd med ett HEPA-filter? Vad är liksom vitsen med ett bra filter om man ändå tömmer behållaren i sophinken så att det dammar runt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en för flera år sedan, men jag tror det måste varit något slags måndagsexemplar för den var sladd fri men jag tror inte batteriet höll hela lägenheten. Och jag bor i en etta. 

Efter den så har jag aldrig haft en sådan modell, tyckte inte kostnad mot prestation var värt det. Men det var länge sedan, kanske blivit bättre teknik sedan dess. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi en billigare skaftdammsugare och jag tror att ordinarie pris för några år sen låg en bit under 2000 kr (men vi köpte avsevärt billigare). Den har motorn långt ner och jag tycker den är lite svår att styra exakt men sambon trivs väldigt bra med den. Fördelen är att den tar så liten plats att den till vardags får stå framme i köket så att det blir av att man ofta tar det där småskräpet som blir längs köksbänken och vid ytterdörren och det på ett enklare sätt än med en sopborste och -skyffel. Men den är bara en komplettering till den vanliga dammsugaren för det är den stora som kommer fram när allt ska dammsugas.

Jag tycker det är skönt att slippa köpa dammsugarpåsar lika ofta och i och med att dammet trycks ihop i behållaren så dammar det nästan ingenting när man tömmer den. Man kan ju dessutom se till att man håller behållaren nere i soppåsen när man tömmer.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Cecilia said:

Man kan ju dessutom se till att man håller behållaren nere i soppåsen när man tömmer.

Tömma den på balkongen, grannen nedanför kanske blir lite besviken dock.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har haft en enkel skaftdammsugare tidigare, som komplement. Känt svenskt fabrikat. Den var otroligt lättmanövrerad men hade usel sugkraft. Den hade inte något "märkvärdigt" filter. Det dammade när man skulle tömma eftersom man behövde "knacka" ut innehållet. Den största behållningen av den var när det hade blivit knas på påsen i den "rätta" dammsugaren och man behövde dammsuga upp det som hamnat bredvid den påsen.

Anledning till fundering är att nuvarande "vanliga" dammsugaren låter som den sjunger på sista versen, den har fått suga slipdamm några gånger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst låter det glamoröst i reklamen med en dammsugare, som med sensorer räknar dammpartiklar, och anpassar sugkraften därefter.

Men hur gör man med en sån maskin när man vill suga uppefter väggarna, tavlor, gardiner, ovanpå dörrkarmar m.m.

Nej då är det nog gamla"snabeldraken" som får "dammas av".

Vi har ocså en skaftdammsugare, som aldrig varit riktigt bra, och nu på sin höjd klarar av några brödsmulor.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt en dammsugare för att damma tavlor och ovanpå dörrkarmar utan då använder jag en mikrofiberduk eftersom det för mig känns bra mycket enklare och bekvämare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels så har jag aldrig tyckt att en skaftdammsugare ska ersätta en vanlig dammsugare utan det är ett komplement eftersom det är bra mycket enklare och snabbare att ta fram och förflytta en skaftdammsugare till det ställe som just nu behöver lite städning och dels så brukar skaftdammsugare innehålla en handdammsugare som är enklare att städa med på besvärliga ställen än en vanlig.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, bengt 429 sade:

...eller när man ska städa inuti bilen. Har svårt att förstå hur man "knölar" in en Dyson mellan sätena.

Där kommer en grovdammsugare att användas!

24 minuter sedan, bengt 429 sade:

Men hur gör man med en sån maskin när man vill suga uppefter väggarna, tavlor, gardiner, ovanpå dörrkarmar m.m.

Just där håller jag med Cecilia men när jag ska "dammtorka" datorskrivbordet med alla kablar brukar det bli "snabeldraken" med den lilla medföljande borsten.

**

Förutom att den nuvarande dammsugaren kommer att få finnas kvar så länge som den lever så har jag den förra dammsugaren kvar, i garaget och där har jag även en grov/våtdammsugare att tillgå. Dessutom finns en våtdammsugare/mattvätt i tvättstugan.

I vårt fall OM vi nu köper en skaftdammsugare kan man säga att de övriga dammsugarna får bli ett komplement till denna.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vill komma fram till med den här lilla måndagsdiskussionen är att jag tycker dammsugare typ Dyson är överreklammerade.

Betala 10K-15K för en dammsugare som räknar dammkorn 😘. Nej det är iaf inget för mig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Det blev en skaftdammsugare av fabrikat BOSCH, en ledad sådan samt med våtmoppning som tillbehör.

Har väl inte testat den särskilt mycket men den verkar faktiskt hantera kombon tjock matta & hundhår riktigt bra.

Upphängning/laddning känns lite sisådär, troligen det första som lägger av.

Kundtjänst/hemsida = helkass.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...