Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Testade att skicka mail till mig själv både från webbmaiilen och Outlook klienten. Har en bild i slutet vid ”med vänlig hälsning ” längst ner. Vill helst slippa mottagaren får mailet och måste trycka på ”ladda ner bilder” uppe i mailet. Kan man göra så det inte blir så? När jag mailat i Outlook till mig själv blir det inte så men när jag mailar ifrån webbmailen till mig själv tror jag det blir så.

Tack för tips. 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till mottagaren att ställa in sitt mejlprogram på att acceptera bilder och eventuellt från vilka avsändare. Det är en säkerhetsinställning som avsändaren inte kan styra över eftersom den då vore meningslös.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Aha. Tyckte jag fick olika resultat beroende på vilket ställe jag mailade ifrån. Mailade till mig själv. Den listen kommer endast fram vid bilder i mail och bild i signatur plus hyperlänkar i mail? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Olle35 sade:

Testade att skicka mail till mig själv både från webbmaiilen och Outlook klienten. Har en bild i slutet vid ”med vänlig hälsning ” längst ner. Vill helst slippa mottagaren får mailet och måste trycka på ”ladda ner bilder” uppe i mailet. Kan man göra så det inte blir så? När jag mailat i Outlook till mig själv blir det inte så men när jag mailar ifrån webbmailen till mig själv tror jag det blir så.

Hur mejl skickas borde inte ha med saken att göra, webbmejl eller Outlookklient, m m. Men något som spelar roll är ifall bilder skickas med direkt i mejlen eller om det finns en länk till en bild på någon server. Som inte behöver ha någon koppling till e-postservern.

Finns bilder med direkt i mejl finns det ingen anledning att blockera dem (går inte ens att göra, vad jag vet), men för bilder som ska hämtas/"laddas ned" för att visas finns det anledning att blockera.

En anledning att länka bilder kan vara för att slippa skicka mängder av data i mejlutskick. I stället är det mottagarna av mejlen som hämtar bilderna från någon server när mejlen läses (om bilderna inte blockeras).

Så kan tekniken användas för att kolla om mejl läses. Det brukar gå att kryssa i begäran om läskvitton, men sådana kan nekas av mottagarna av mejlen eller så ställer man in så förfrågan inte ens visas när mejlen läses. Men nedladdningen av bilder kan loggas och då får avsändaren på det viset veta om mejl blir lästa, i alla om de öppnats. Och är syftet endast loggningen, inte att slippa skicka en mängd data, så använder man en liten bild endast en pixel stor. Den är det få som upptäcker. Men blockeras bilder för nedladdning så undviker man den spårningen.

Tekniken med dessa enpixelbilder kallas web beacon, webbfyr, pixeltagg eller t ex spårpixel.
Web beacon - Wikipedia
Definition av webbfyr (techlib.se)
Spårpixel | IDG:s ordlista

Tar också med detta om att spärra bilder i Outlook.
Spärra eller tillåta automatisk bildhämtning i e-postmeddelanden - Microsoft Support

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I Outlookklient kan man lägga in bild (vanligt foto och ingen länk på foto) och texthyperlänk i signaturen. I webbmailen verkar det inte gå och behovs lägga in i mailet med klipp och klistra exempelvis. Ingen skillnad när mailet skickas till mottagaren? 
 

Mailade en person för att testa och denne såg bilden i mailet som skickas ifrån Outlookklienten men när mailet skickas ifrån webmailen syns ej bilden och den visas istället som liten ikon.
 

Alltså om jag klistrar in en vanlig enkel bild rakt in i ett Mail så får inte mottagaren frågan om ”ladda ner för att visa” men när lägger den i em signatur kommer det fram? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick till och kunde göra en signatur med bild i webbmailen också.

Jag trodde det var så att om man klipper och klistrar bilder i ett mail och skickar så trodde jag mottagaren fick fram ”tillåt, ladda ner” för att se bilderna i mailet och även om det ligger som en signatur. Tydligen kommer det fram om man har det som signatur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användning av webbmejl eller e-postprogram kan ge olika möjligheter att forma ett mejl. Men om bilder kan blockeras eller inte hos en mottagare har inte direkt med webbmejl eller e-postprogram att göra utan om vad mejlen kommer att innehålla (och förstås vilka möjligheter det finns för att blockera hos mottagaren). Om bilder finns direkt i mejlen eller om det skapats länkar till bilder på någon server.

Signaturer handlar väl om fördefinierat innehåll som lätt infogas i mejlen. Vad de sen innehåller är en annan sak, bilder direkt i signaturen (i mejlen) eller länkar till någon server.

Så är det väl inte givet vad "klipp och klistra" innebär, vad som egentligen händer. Kan vara att själva bildinnehållet kopieras från något "original" och sen att bildinformationen kopieras till mejlen. Eller att någon bild kopieras från t ex någon mediaserver men att det är en länk som blir inklistrad i mejlet, inte bildinnehållet. Men på ett sådant sätt att den kommer att hämta bilden när mejlet läses (om det inte blockeras), till skillnad från länkar som visas i mejlen som man själv får klicka på.

Bilder i mejl som hämtas via länkar kan lite jämföras med bilder här i forumet, se t ex din egen tråd "Hemmakontor bredband". Bilden visas i tråden men hovra med musmarkören över bilden så brukar länken visas någonstans i webbläsaren. Bilden i första inlägget finns på en server med domänadressen content.invisioncic.com.
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp.

1. I Outlook har jag en signatur med ett foto. Bilden är nog inklistrad inne i där man gör signaturer i Outlook. Bilden ligger nedanför texten (med vänlig hälsning och det där) .Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 

2. Ibland har det hänt jag vill se hur det ser ut med en annan bild och då har jag tagit bort i bilden när jag skapat nytt mail och klistrat in en annan direkt i maliet i slutet på mailet för att se hur det ser ut och se om jag vill byta framöver. 🙂. Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då?  Antar samma om klistrar in en skärmdump. 

3. om jag är inne i Outlook och inne där man gör en signatur i Outlook och klickar ”infoga bild” och väljer bild från datorn  . Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 

4. om jag är inne i webmail och inne där man gör en signatur  och klickar ”infoga bild” och väljer bild ifrån datorn .  Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? Antar samma svar som punkt3.

5. Om jag står med markören i mailet och trycker ”infoga bild” och lägger in bild från datorn. Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 

6. Om en hyperlänk till en hemsida (textlänk) längst ner i ett mail. Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 

😀

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Olle35 sade:

1. I Outlook har jag en signatur med ett foto. Bilden är nog inklistrad inne i där man gör signaturer i Outlook. Bilden ligger nedanför texten (med vänlig hälsning och det där) .Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 

2. Ibland har det hänt jag vill se hur det ser ut med en annan bild och då har jag tagit bort i bilden när jag skapat nytt mail och klistrat in en annan direkt i maliet i slutet på mailet för att se hur det ser ut och se om jag vill byta framöver. 🙂. Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då?  Antar samma om klistrar in en skärmdump. 

3. om jag är inne i Outlook och inne där man gör en signatur i Outlook och klickar ”infoga bild” och väljer bild från datorn  . Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 

4. om jag är inne i webmail och inne där man gör en signatur  och klickar ”infoga bild” och väljer bild ifrån datorn .  Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? Antar samma svar som punkt3.

5. Om jag står med markören i mailet och trycker ”infoga bild” och lägger in bild från datorn. Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 

6. Om en hyperlänk till en hemsida (textlänk) längst ner i ett mail. Får mottagaren fram ”aktivera visa bilder” då? 


Vad blir det för innehåll i mejlen för de exempel du ger (bilddata i mejlen eller länkar till bilder lagrade på servrar)? Det ger svar på frågorna du ställer, som förstås också beror på om mottagarna spärrar visning av bilder som behöver laddas från nätet för att visas i mejlen.

Så är en fråga vad t ex ”infoga bild” innebär i den ena eller den andra situationen. Infoga bilddatat i mejlet eller infoga en länk till en bild som behöver laddas ned vid läsning av mejlet hos mottagaren.

En förutsättning för att kunna ta med bilder som behöver laddas ned hos mottagarna är att de finns på servrar som går att nå på nätet (så som det brukar vara i diverse mejlutskick från en massa företag och organisationer). Klistrar man in en bild från en mapp på sin egen dator blir rimligtvis själva bilddatat inklistrat i mejlet. Skulle man på något sätt lyckas klistra in sökvägen till bilden så finns rimligtvis ingen bild med samma sökväg och filnamn hos mottagaren.

Ett antagande från min sida är att om du inte ser i menyval, m m, att det handlar om att länkar klistras in så är det bilddatat som klistras in i mejlen. Då avser jag alltså länkar som automatiskt ska visa bilder i mejl (om de inte blockeras), inte "synliga" länkar som visas i mejl för att klicka på för att t ex rekommendera någon artikel på någon webbplats.

Jag har inte jobbat med bilder som ska laddas ned från servrar vid läsning av mejlen, men när jag nu kollade, i Outlook, så finns ett alternativ för att infoga bilder på nätet. Om det sen handlar om att infoga bilddatat eller infoga en länk vet jag inte (alternativet gråat så jag kom inte vidare). Antar att det här handlar om att infoga bilddatat, är man ute efter att undvika bilddata i en massa mejl i utskick bör det ju vara med bilder på en server man själv har kontroll över. Här antar jag det handlar om att infoga bilder direkt i Outlook, inte först surfa och leta upp och spara dem lokalt för att sen klistra in dem i mejlen.

image.jpeg.a3c4cb73645d21914e9c953b5c000779.jpeg


Inga konkreta svar på frågorna, men kanske något av värde ändå.
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo det är väl vad mottagaren har för inställning., Det kanske blir samma utfalll för mottagaren kring säkerhetsrutan oavsett så länge det finns bilder och sedan hur de är inlagda kanske har mindre betydelse. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Olle35 sade:

Det kanske blir samma utfalll för mottagaren kring säkerhetsrutan oavsett så länge det finns bilder och sedan hur de är inlagda kanske har mindre betydelse. 

Vet inte vad du menar med "hur" - tillvägagångssätt / metod / procedur? Det jag försöker förklara är att det är "vad" som infogas som har betydelse - själva bilddatat direkt i mejlen eller länk till bilder på någon server.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det bästa är om säkerhetsmeddelandet inte kommer fram och om man som sändare kan minska chansen att säkerhetsmeddelanden kommer fram för mottagaren. Får mottagaren alltid ett säkerhetsmeddelanden när bilder finns i ett mail ? Oavsett hur de är inlagda?  Om de då gjort den inställningen. 
Chansen att man öppnar ett mail kanske är större om det inte kommer fram säkerhetsmeddelanden.

Då kanske det är bättre om man skickar mail utan bilder vilket egentligen är tråkigare. Ett foto är rätt trevligt.

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Olle35 sade:

Får mottagaren alltid ett säkerhetsmeddelanden när bilder finns i ett mail ? Oavsett hur de är inlagda?  Om de då gjort den inställningen. 

Nej, endast när bilder ska hämtas via länkar i mejlen, länkar till bilder på servrar. Se tidigare inlägg!

1 timme sedan, Olle35 sade:

Chansen att man öppnar ett mail kanske är större om det inte kommer fram säkerhetsmeddelanden.

Det är väl först efter att mejlet öppnats som informationen om blockerade bilder visas (detta om läsfönster är "Av", annars i läsfönstret för markerat mejl). Eller menar du något annat än det jag skrivit om?
 

Bilderna är från ett mejlutskick från "PC för Alla" under fredagen. Den första med nedladdade bilder och den andra när de blockerats. Den tredje bilden med mejlet visat som "oformaterad text", då ser man de länkar som finns i mejlet. En del avser de bilder som behöver laddas ned för att visas, andra länkar avser klickbara rubriker och andra klickbara texter.

Finns bilddata infogat i mejl visas det inte alls när mejlen visas som "oformaterad text", i alla fall i Outlookklienten.
 

BILD 1

image.thumb.png.6431586d6f1cd663020db3dc8cd2be10.png

 

BILD 2

image.png.30fab877b6a55c5fcc8e300c2572470a.png

 

BILD 3

image.png.f4f54204592224a72d46852438911d30.png

 

Länkar som är till för att kunna avregistrera prenumerationer på t ex utskick är personifierade, annars vet de ju inte vilken prenumeration som ska avregistreras. Tror inte andra länkar för bilder, m m, alltid är personifierade men täcker ändå delar av länkarna. Nojig - kanske det. 😁

Fast länkar som fungerar som web beacons är förstås personifierade.

 

TILLÄGG / ÖVERKURS
När det gäller länkarna för bilder, i mejlet från PC För Alla, så avser de både att ladda ned och visa bilderna och klickar man på bilderna så öppnas motsvarande artiklar i en webbläsare. Rubriker och texter finns i mejlet men har gjorts klickbara och länkarna leder till de artiklar de avser.
 

Redigerad av ChristerE
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I vissa mail om man markerar mailet så ser man i läsfönstret att bilder har kryss på sig. Precis. Då kanske man inte öppnar. Länkade bilder från servern då, 

Aha. Men då är vi med tror jag 😀. Vanliga bilder inlagda på vanligt sätt lokalt ifrån dator eller inklistrade gör alltså att säkerhetsfråga inte kommer fram 😀. Det var väl egentligen det jag undrade över. Då antar jag att en texthyperlänk till en hemsida heller inte gör att meddelanderuta kommer fram. 
 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Olle35 sade:

Aha. Men då är vi med tror jag 😀. Vanliga bilder inlagda på vanligt sätt lokalt ifrån dator eller inklistrade gör alltså att säkerhetsfråga inte kommer fram 😀.

Så borde det vara, bilddatat finns i mejlet och någon varning behövs inte.

20 minuter sedan, Olle35 sade:

Då antar jag att en texthyperlänk till en hemsida heller inte gör att meddelanderuta kommer fram. 

Nej, det ska den inte göra. Med en sådan ska inget hända förrän man klickar på den. Till skillnad från länkar för bilder som gör att bilder laddas ner när mejlen öppnas, eller visas i läsfönster, om de inte blockeras.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tror jag fått mail ifrån folk som har en enklare bild i signaturen och fått fram säkerhetsmeddelandet . Varför skulle någon länka en liten bild i signaturen till en server? Det gör ju det bara bökigare för mottagaren!?

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tyckte jag häromdagen fick det där säkerhetsmeddelandet när jag skickade mail till mig själv nämligen. Kan varit från webbmejlen jag skickade och ska ju inte ha betydelse som nämnts 😀. Då körde jag ”infoga  bild ” i signaturen och valde en bild i dator. Ingen länk alltså. Ej hundra. Det var därför jag reagerade och fråga. Sedan kom det inte. Hm. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Olle35 sade:

Tror jag fått mail ifrån folk som har en enklare bild i signaturen och fått fram säkerhetsmeddelandet .

Bildens utformning har ingen betydelse, det är ifall de laddas ned via länk som program som t ex Outlook kan blockera nedladdningen.
 

18 timmar sedan, Olle35 sade:

Varför skulle någon länka en liten bild i signaturen till en server?

Kan väl finnas flera orsaker, spårning t ex. Det är i alla fall vanligt i mejl från företag och organisationer, m m.

Här en mening i en guide om signaturer. Tipset avser rimligtvis bilder som laddas ned genom länkar, och att tipset tas med tyder ju på att den tekniken används frekvent.
"Efter hälsningsfrasen kan det vara lämpligt att lägga in företagsnamnet. Kanske först genom en bild men sen även utskrivet under. Det finns de som inte tar hem bilder i sina mail och då syns inte företagsnamnet om det inte står utskrivet som text också."
Så här skapar du en bra och säljande mailsignatur - Odd Kommunikation
 

18 timmar sedan, Olle35 sade:

Det gör ju det bara bökigare för mottagaren!?

Det är frivillig att använda denna blockering, och är det någon bild man vill ta del av så är det ju enkelt att få den nedladdad.

Meddelandet där bilder blockeras i mejl, i mitt Outlook, se bild i tidigare inlägg.
"Högerklicka eller håll ned om du vill ladda ned bilder. Den här bilden hämtades inte från internet automatiskt i syfte att skydda din sekretess."

Tar med den här länken igen.
Spärra eller tillåta automatisk bildhämtning i e-postmeddelanden - Microsoft Support


 

10 timmar sedan, Thirteen sade:

Tror att den här filmen innehåller allt som TS efterlyser?

Bra guide om signaturer, men TS frågar om blockeringen av bilder och om det nämns inget i guiden (vad jag kunde se i alla fall).

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...