Gå till innehåll

Recommended Posts

Ställer bara till problem.Är det möjligt att behålla den äldre versionen , och hur då ????. Startar upp med en äldre versionen , men startar om direkt med en nya versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Ad2024 sade:

Ställer bara till problem.Är det möjligt att behålla den äldre versionen , och hur då ????. Startar upp med en äldre versionen , men startar om direkt med en nya versionen.

Av den valda kategorin tolkar jag det som att det handlar om desktopversionen av Outlook, inte t ex någon version av de varianter som ingår i Windows 10 och i Windows 11.

Jag använder Outlook i ett 365-abonnemang och jag har inte tvingats att använda "nya Outlook". Det finns en växelknapp i överkanten av programfönstret för att växla, alltså inget som blivit tvingande än (i alla fall för min installation).

Har för mig jag testade att växla när frågan var uppe tidigare här i forumet, och att jag växlade tillbaka utan problem (gjordes i en installation av Outlook i en annan dator för att inte riskera krångel med befintlig e-post).

Så är Microsoft duktiga med att förvirra genom att benämna flera program och e-posttjänster för Outlook, även sin egen personal. Man får se upp när man läser artiklar skrivna vid olika tidpunkter vad det är de egentligen handlar om.

Här en artikel skriven för några år sedan men uppdaterad senast nu i april som väl bör stämma rätt bra, om det inte gjorts ändringar nyligen. Tar med några citat men hela artikeln är värd att läsas.
"Outlook for Windows"
"... which we’ll call “Outlook desktop for Windows” but Microsoft is now calling ‘classic Outlook’ (for Windows).

"Outlook for Windows – again – Outlook (new)"
"This ‘work in progress’ Outlook is a web app but runs separately from a browser. The idea is to make a single app (PWA or Progressive Web App)."

"Microsoft will eventually replace Outlook desktop (classic) with Outlook (new). There’s hype and buttons to encourge people to switch but you do NOT have to change."

Navigating the Maze of Microsoft Outlook Versions - Office Watch (office-watch.com)


Några fler artiklar.

En guide med tips, men som börjar med Outlook-förvirringen.
Guide till Outlook i Microsoft 365 – få ordning och reda bland alla mejl - PCforAlla

Vilken version av Outlook har jag? - Microsoft Support

Se också en tråd från hösten 2023.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-06-22 at 17:25, ChristerE sade:

Av den valda kategorin tolkar jag det som att det handlar om desktopversionen av Outlook, inte t ex någon version av de varianter som ingår i Windows 10 och i Windows 11.


 

Handlar det verkligen om desktopversionen?

Jag har de tre senaste desktopversionerna av Outlook i mina Windows 10 och 11 datorer. Ingen av dom har något om Nya Outlook, än mindre alternativet Prova nya Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Ad2024 sade:

Min uppfattning är att ett bra fungerande utseende och handhavande ersatts av sämre altrnativ !!!!

Min erfarenhet av olika forum under åren är att det säger folk varenda gång som Microsoft har ändrat utseendet på sina kontorsprogram och för det mesta när det gäller Windows också. Man kan undra varför folk fortfarande använder dem.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Japanmannen sade:

Handlar det verkligen om desktopversionen?

Jag har de tre senaste desktopversionerna av Outlook i mina Windows 10 och 11 datorer. Ingen av dom har något om Nya Outlook, än mindre alternativet Prova nya Outlook.

Jag tror att det inte handlar om det Outlook som är en del av Office-paketet utan om en app som ersätter E-postappen som kom med Windows 10. Kan det vara förklaringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Japanmannen sade:

Handlar det verkligen om desktopversionen?

Jag har de tre senaste desktopversionerna av Outlook i mina Windows 10 och 11 datorer. Ingen av dom har något om Nya Outlook, än mindre alternativet Prova nya Outlook.

Prenumererar du på 365-abonnemang eller är det köpta licenser för dina desktopversioner? Är det det senare tror jag inte att Microsoft skulle bjuda på någon uppgradering (och därav ingen växlingsknapp).

I mitt Outlook, desktopklient via 365-abonnemang, finns en växlingsknapp för att prova nya Outlook. Och jag tror också motsvarande finns för det i Windows medföljande e-postprogrammet E-post.

Så kan det bli förvirring när forumdeltagare skriver om Outlook och det inte framgår vad för Outlook som avses, kanske inte alltid förstår det själva heller.
Navigating the Maze of Microsoft Outlook Versions - Office Watch (office-watch.com)


Tror inte att denna nya Outlook motsvarar den desktopversion som funnits i en massa år, till att börja med som köpt licens och som senare också ingår i diverse 365-abonnemang. Varför skulle Microsoft bjuda på den "företagsversionen" av Outlook.
Nya Microsoft Outlook för Windows | Microsoft 365


TILLÄGG
Det handlar alltså förmodligen om olika "Nya Outlook" för den installerade desktopversionen av det traditionella Outlook och för i Windows medföljande e-postprogram som E-post.
 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar OUTLOOK så är uppstarten det "tidigare versionen av  outlook" för att sen slå över till den senaste versionen. Kan man stoppa detta ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2024-07-04 at 10:35, Ad2024 sade:

När jag startar OUTLOOK så är uppstarten det "tidigare versionen av  outlook" för att sen slå över till den senaste versionen.

Här anges "så fort du startar om" så det stämmer väl inte riktigt med TS beskrivning, eller så är det detta det handlar om. Men informationen kan väl oavsett det intressera en del.

"Microsoft har nu inlett utfasningen av E-post och Kalender, två appar som ska ersättas av den nya Outlook-appen.
Enligt Windows Latest har Microsoft temporärt gjort det möjligt att byta tillbaka till de gamla apparna genom att öppna inställningarna och bege sig till Allmänt -> Om. Men så fort du startar om är det återigen Outlook som gäller."

Nu ersätts E-post och Kalender av nya Outlook i Windows 11 - PCforAlla

Som jag skrev tidigare så finns en växlingsknapp för Nya Outlook även i desktopversionen och jag har undrat vad den växlar till, någon större uppdatering av desktopversionen. Men det tycks handla om växling till samma nya Outlook som för växling från E-post som medföljer Windows. Vilket om det stämmer väl är en rejäl försämring för de som använder desktopversionen, t ex i företag med alla funktioner som finns vid anslutning mot Exchangeservrar.

Men läser man vidare i artikeln hos Windows Latest så står det där (det feta markerat av mig).
"As we all know, Microsoft is slowly replacing all flavors of Outlook with a new Outlook, which is based on Outlook.com. While Outlook Classic (Win32) is here to stay because Microsoft cannot afford to lose enterprise customers, Mail & Calendar consumer apps are going away by the end of 2024."
Microsoft says it won't let you use Mail & Calendar app on Windows 11 (windowslatest.com)

Läser man vidare i artikeln om Outlook Classic (Win32) så finns följande att läsa där.
"This opt-out phase applies to “new customers” only, those who signed up for Outlook and downloaded the app on Windows. It doesn’t apply to existing customers who will remain on the classic experience until the “cutover” phase.
When I asked for more details, Microsoft support staff clarified that it won’t force people to use the new web-based Outlook anytime soon, and classic Outlook will remain supported until 2029."

"However, this doesn’t mean classic Outlook for Windows will stop working, as it will remain supported until at least 2029.
It’s pretty obvious that the tech giant doesn’t want to rush things. Anyone who uses Outlook regularly is aware of the fact the web app is a major downgrade from the classic Outlook and even the Mail and Calendar app."

Microsoft to replace classic Outlook with web app on Windows 11, but won't rush (windowslatest.com)

Det här tycker jag bättre beskriver vad som kommer att hända med e-postprogram från Microsoft än det jag hittills hittat om alla olika Outlookvarianter, se t ex tidigare länk i tråden. Men Nya Outlook tycks bli helt webbaserad vilket gör att t ex offlinehantering av e-post inte blir möjlig, eller kan den bli det även då?

Så tolkade jag TS fråga som att "den äldre versionen" handlade om desktopversionen, detta baserat på den valda kategorin för tråden (det i Windows medföljande e-postprogrammet är väl inte en del av Microsoft Office eller Microsoft 365), men utifrån informationen i de här artiklarna så verkar den handla om E-post som ingår i Windows.
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Ska man tolka det som att ”Nya Outlook” inte påverkar något för den Outlook som finns ofticepaketet?Jag har Office 365 och i min Outlook finns det en växlingsknapp till nya Outlook.

Tror jag tidigare testat dra reglaget (för att växla) åt höger och då skapades det en ikon i aktivitetsfältet för ”Nya Outlook” och den ser rätt begränsad ut jämfört med Outlook som ingår i Office. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Olle35 sade:

Ska man tolka det som att ”Nya Outlook” inte påverkar något för den Outlook som finns ofticepaketet?Jag har Office 365 och i min Outlook finns det en växlingsknapp till nya Outlook.

Så länge du inte växlar till "Nya Outlook" skall du inte påverkas när du kör Outlook i ett Officepaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag provade dra i reglaget i Outlook och kom in i nya. Vill man tillbaka till vanliga Outlook i  Office kan man se det i Hjälpmenyn. 

Det verkar som att ”Nya Outlook” är något som ska ersätta bland annat appen E-post för Windows och gratis för alla. Med andra ord påvetrkas inte Officepaketets Outlook . Om nu förstått rätt. Frågan är varför man då lägger en växlingsknapp i Outlook som är i Office. Blir ju bara förvirring. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-08-22 at 12:07, Olle35 sade:

Det verkar som att ”Nya Outlook” är något som ska ersätta bland annat appen E-post för Windows och gratis för alla. Med andra ord påvetrkas inte Officepaketets Outlook .

Jag förstår det som att Microsoft vill att "Nya Outlook" ska ersätta alla befintliga versioner av e-posthantering, även den "klassiska" skrivbordsversionen. Men medan man tvingas övergå till Nya Outlook inom en relativt snar framtid för appen E-post, m fl, så kommer det att gå att använda skrivbordsversionen ett större antal år framåt. Detta tills de utvecklat "Nya Outlook" så att "avancerade" användare hittar i stort samma funktioner där som nu finns i skrivbordsversionen.

Att växlingsknappen redan finns är antagligen för att locka fler att gå över till "Nya Outlook". Men vill man inte det så gör man som X-men skrev - "Så länge du inte växlar till "Nya Outlook" skall du inte påverkas när du kör Outlook i ett Officepaket."

Se också mitt inlägg från 2024-07-13.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, ChristerE sade:

Jag förstår det som att Microsoft vill att "Nya Outlook" ska ersätta alla befintliga versioner av e-posthantering, även den "klassiska" skrivbordsversionen. Men medan man tvingas övergå till Nya Outlook inom en relativt snar framtid för appen E-post, m fl, så kommer det att gå att använda skrivbordsversionen ett större antal år framåt. Detta tills de utvecklat "Nya Outlook" så att "avancerade" användare hittar i stort samma funktioner där som nu finns i skrivbordsversionen.

Att växlingsknappen redan finns är antagligen för att locka fler att gå över till "Nya Outlook". Men vill man inte det så gör man som X-men skrev - "Så länge du inte växlar till "Nya Outlook" skall du inte påverkas när du kör Outlook i ett Officepaket."

Se också mitt inlägg från 2024-07-13.
 

Så om några år finns inte Outlook i Office då den ingår i Windows? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Olle35 sade:

Så om några år finns inte Outlook i Office då den ingår i Windows? 

Det ser ut som Microsoft strävar efter ett enda "Outlook", men prenumererar man på ett 365-abonnemang (som avser "Office-programmen") så blir funktioner upplåsta som motsvarar sådant som finns i dagens skrivbordsversion men inte i gratisversioner.

Från ett inlägg skrivet tidigare i år.
"Det verkar också vara tänkt att Outlook med tiden ska ersätta det klassiska Outlook, men då behöver det först utvecklas ännu mer så det innehåller det som klassiska/vanliga/stora/skrivbordsprogrammet Outlook hanterar idag.

Förstår jag rätt så blir Outlook en kostnadsfri (förstås) efterföljare till apparna E-post och Kalender, men prenumererar man på Microsoft 365 där Outlook ingår så låses funktioner upp som motsvarar dagens klassiska Outlook (men det verkar alltså inte vara klart än)."


När jag letade efter detta så hittade jag att jag någonstans skrev om olika "Nya Outlook" för skrivbordsversionen och för appen E-post, m m, men så verkar det alltså inte vara tänkt.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...