Gå till innehåll

Går ej att markera text på sidor... ?


2stroke

Recommended Posts

Om jag befinner mig på en webbsida vilken som helst och jag tex vill markera en bit text och kopiera den texten med 'CTRL' + 'C' så går inte det.
...Men om jag markerar adressfältet och trycker 'F5' så att sidan läses in en gång till så går det.

Vad är det som hänt och vad går att göra åt detta 🤔
Har haft så här nu i ett par månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det skulle kunna vara så att att clipboardevents som ska stå på enabled har råkat bli avaktiverat. Undersök detta. Meny > Inställningar > Då får du upp about:preferences. Sudda ut preferences och skriv config så det istället står about:config >  Klicka på högerpilen som dyker upp när du skrivit "g". > Då får du en säkerhetsvarning. Klicka på att du accepterar risken och vill fortsätta >  Då får du upp skylten Visa alla (Show All) > Ctrl+F Skriv dom.event.clipboardevents.
Här ska det stå clipboardevents.enabled True
Står det clipboardevents.disabled false ändrar du till enabled. Om det står enabled så ändrar du förstås inget.

Det finns faktiskt ett Open Source tillägg som heter force-copy här

rekommenderat av firefoxanvändaren boreal här
https://connect.mozilla.org/t5/discussions/when-they-going-to-fix-the-copy-and-paste-in-firefox/td-p/52574
Utvecklarna är visserligen kineser men tillägget är skrivet på engelska.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-06-21 at 03:48, mbgtmari sade:

Det skulle kunna vara så att att clipboardevents som ska stå på enabled har råkat bli avaktiverat.
Undersök detta:
Meny > Inställningar > Då får du upp  about:preferences.
Sudda ut preferences och skriv config så det istället står  about:config >  Klicka på högerpilen som dyker upp när du skrivit "g". > Då får du en säkerhetsvarning.
Klicka på att du accepterar risken och vill fortsätta >  Då får du upp skylten Visa alla (Show All) > Ctrl+F Skriv dom.event.clipboardevents.
Här ska det stå clipboardevents.enabled True
Står det clipboardevents.disabled false ändrar du till enabled.
Om det står enabled så ändrar du förstås inget.

Windows-10 
Jag går tyvärr vilse direkt där jag markerat med Blått.
Förstår inte riktigt var jag hittar det du skrivit !?!?  🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Siffran 1 på Mikaels bild visar Menyn, dvs de vågräta strecken, som jag tog för givet att du kände till. Men enklast är förstås att göra precis det Mikael föreslår. Ta bort det som står i adressfältet (https://www.alltomwindows.se/topic/35639-g%C3%A5r-ej-att-markera-text-p%C3%A5-sidor/#comment-256871), skriv about:config och klicka på högerpilen som då kommer upp i adressfältet så kommer du rätt med en gång.
P.S. Tangenterna Ctrl+F använder man för att få upp ett sökfält så man kan skriva det man söker. (F står för "Find")

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att starta om Firefox utan att några tillägg är igång och det gör man genom att välja menyn - Hjälp - Felsökningsläge. Om det då fungerar är det vanligen något tillägg som spökar och du får pröva med att inaktivera dem för att komma fram till vilket det är.

Tipset är hämtat från sidan https://support.mozilla.org/en-US/questions/1390030 .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-06-21 at 03:48, mbgtmari sade:

Det finns faktiskt ett Open Source tillägg som heter force-copy här:


Jag verkar inte ha några andra Tillägg installerade än ovanstående
och har provat köra Firefox både vanligt och i felsäkert läge
men har fortfarande samma problem att det inte går att Kopiera text som jag har markerat som en del från en text.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Cecilia sade:

Pröva med att starta om Firefox utan att några tillägg är igång.
Det gör man genom att välja menyn - Hjälp - Felsökningsläge.
Om det då fungerar är det vanligen något tillägg som spökar och du får pröva med att inaktivera dem för att komma fram till vilket det är.

Jag verkar inte ha några andra Tillägg installerade än ovanstående
och har provat köra Firefox både vanligt och i felsäkert läge
men har fortfarande samma problem att det inte går att Kopiera text som jag har markerat som en del från en text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

🤔  Ingen som har några fler förslag som man kan prova så att man kan använda 'CTRL' + 'C'  och klippa ut/kopiera text ? 🤔

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
On 2024-07-05 at 11:26, Cecilia sade:

Avinstallera Firefox komplett inklusive alla dess mappar med inställningar, starta om datorn och installera på nytt?
På sidan https://support.mozilla.org/en-US/kb/uninstall-firefox-from-your-computer finns en beskrivning av hur man gör en komplett avinstallation.

Har avinstallerat så gott jag kan och även återinstallerat FireFox men precis samma problem kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det många olika webbplatser och i privata fönster?
Gäller det oavsett om du försöker välja bara ett ord eller många rader?
Gäller det både när du väljer område att markera med musen och med piltangenterna?

Finns det inställningar för tillägget Force-copy?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...