Gå till innehåll

Recommended Posts

Behöver hjälp för att om möjligt kunna använda funktionen Autodisposition (utan att egentligen veta vad det är för funktion?)

Jag har en arbetsbok med ca 550 rader på 10 blad.

Innehållet kan se ut så här:

image.png.994c845fa00527a89c318b27ef963458.png

 

Jag vill att den översta raden i varje grönt område ska vara nivå 1 och resterande rader, som kan variera till antalet, i respektive grönt område ska vara nivå två.

Röda rader är tomma rader och det spelar eg. ingen roll om de så att säga ska ingå i gruppering eller ej, tror jag.

Jag kan få till önskat resultat om jag;

markerar rad 3-7, väljer Data-Gruppera
markerar rad 10-13, väljer Data-Gruppera
markerar rad 16-19, väljer Data-Gruppera
markerar rad 24-27, väljer Data-Gruppera
osv...

Dock ganska tidsödande arbete. Går det att automatisera? Jag kan peta in en till kolumn före A och, om det är till hjälp, manuellt ange något i "nya" A2, A9, A15, A23.

Jag kan även se till att skriva något i A5-7, A11-13, A18-19, A25-27 (utan att ha skapat ny A) om det skulle vara till hjälp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder sällan de där funktionerna. Det mest användbara är väl

Data->Delsumma

Men då skall data ligga på ett ganska strukturerat sätt. Typ:

image.png.0dcb74f342a6f31fe727a1f65c890cb7.png

vilket ger något i stil med:

image.png.bcc4edf640685a2304573080d1fcbf91.png

 

********************************************************************************************

Men dina data är ju inte i närheten av den strukturen så jag begriper inte hur en autodisp skulle lista ut det.

Makro?

Det är väl din B-kolumn som definierar grupperna.  Typ Stå i B2 och tryck dig nedåt med Ctrl+nedpil

Sub Makro1()

'ange startpunkten (första "rubriken" i B-kolumnen)
Range("B2").Select

    
    Do
        'välj cellen en rad under rubriken som startpunkt 
        Selection.Offset(1, 0).Select
        'Utöka området nedåt (som om du tryckt ctrl+shift+nedpil)
        'förskjut området ett steg till vänster (till A-kolumnen) och utöka tre steg åt höger (A3:C7)
        ' och gruppera
        Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Offset(0, -1).Resize(, 3).Rows.Group
        
        'hitta nästa "rubrik" om den finns (din sista selection var B3 så du utgår därifrån). Samma som ctrl+nedpil två gånger.
        Selection.End(xlDown).End(xlDown).Select
        
    Loop Until Selection.Value = ""
'hoppa tillbaks till toppen av sidan
Range("B2").Select
    
End Sub

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nog påstå att det är första cellen, med ett värde,  i A, efter en tom cell i A, som ska utgöra "rubrik".

Jag hade hoppats att Autodisposition skulle kunna utgå från ovanstående. Eller att jag då skapar en ny A, skriver ett X för varje rad som ska utgöra rubrik och att man då kan nyttja någon logik att gruppera alla rader som saknar värde tillsammans med raden som innehåller ett värde.

Antal rader inom grönt *) område kan variera, av dessa kan det dessutom vara olika rader med/utan värde. 

Det är inte min fil "från början" och jag behöver bearbeta den för att den ska passa mig.

 

*) Grön fyllnad har jag bara i exemplet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpavsnittet för Autodisposition i Libre Office var mindre intetsägande än motsvarande MS Office. Autodisposition fungerar endast för tal/formler.

Verkar som att jag får handknacka 5500 rader då...🤮

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom det är så oregelbundet med data kan jag inte ha något som stegar upp eller ner X antal gånger.

Om jag skulle lägga till en ny kolumn med ett värde enbart för de rader som ska vara rubrik skulle jag kunna nyttja tangentbordskommandon för att navigera och markera, kommando för att gruppera.

Men då kan det i så fall vara mer effektivt att justera de rader som har ett värde i annan kolumn men på fel rad och använda filter i stället.

Tillägg: egentligen inte som ett alternativ utan mer att jag kan dra andra fördelar av att korrigera det som är fel, om jag ändå ska göra handpåläggning.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...