Gå till innehåll

+N("Min kommentar") kan jag inte få att fungera...


Gå till lösning Löst av MH_,

Recommended Posts

Jag kör på Excel 2019. Är +N() till för senare versioner, eller? Eller vad tusan ska jag tänka på?

Jag har testat att lägga kommentar PRECIS  överallt i en formel och det går inte. Antingen får jag #värdefel eller en dialog om att jag har för många argument i formeln... Jag ville så gärna köra lite /*kommentarer*/ i mina formler för att kunna läsa mig till funktionaliteten lite senare då minnet kanske sviker.

Bättre att skriva HTML och CSS där man kan kommentera 🙄😁

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

N() skall stöttas i 2019.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-n-a624cad1-3635-4208-b54a-29733d1278c9

 

Och om du kör Excljets exempel

https://exceljet.net/formulas/leave-a-comment-in-a-formula

borde det funka rakt av. Typ:

=SUMMA(F5:F8)+N("Q4 numbers are estimates")

Obs att det skall vara Citattecken runt din kommentar

Men det verkar vara ett extremt Omständligt sätt att kommentera. Och det bygger väl på att N() returnerar värdet 0  när du skriver in en text.  Så du måste lägga det någonstans där en 0:a inte spelar någon roll. Dvs det här funkar

=A1*75+N("Multiplicera värdet i A1 med 75")

Men inte det här:

=LETARAD(A1;C1:D5;2)+N("Multiplicera värdet i A1 med 75")

Då får du göra något klipp och klistra istället

=LETARAD(A1;C1:D5;2)&OMFEL(1/N("En kommentar");"")

Men då skulle det första exempel bli en text

=A1*75&OMFEL(1/N("Multiplicera värdet i A1 med 75");"")

 

Inte värt besväret om du frågar mig.

**********************************************************************************************************************************************

Jag skulle köra

Granska->Anteckningar

eller 

Granska->nu kommentar

istället.

Anteckningar kan bete sig väldigt underligt ibland. Om du tycker att det suger så kan du köra 

DATA->Dataverifiering->Dataverifiering->Indatamedelande 

Inte så smidigt. Men då ser du kommentarerna även om du går till cellen med tangentbordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ok. Det första avseende +N() är inte värt besväret, nej ;) Anteckningar suger, som du mycket observant påpekar och Indatameddelande är väl inte det smidigaste direkt.

Hade en backup plan jag får ta till, tror jag. Även om inte det heller är det smidigaste - Notepad ++ parallellt med Excel.

Jag fuskade lite i VB engång i tiden, ack den tiden, och minns starkt att jag var hjälpt av att kunna kommentera. Likadant med den HTML och CSS jag pillade med under några år i ungdomen. Så jag trodde Excel... FEL ;)

Tack för klargörande svar, som alltid. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...