Gå till innehåll

DDR5 2x16GB 5200MHz


Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Jag har ett minne av att jag såg en youtube video som handlade om hastighet på ram-minne och vad siffrorna betyder osv. Tyvärr hittar jag inte tillbaka, men jag undrar om det inte är så att det du sätter i bios är max-hastighet, men cpu och minne kommer prata med varandra och komma överens om hur snabbt dom vill prata med varandra och i det här fallet är det lite mindre.

Men jag är inte helt såld på min förklaring, men det är tyvärr mer invecklat än att du köper minne som har samma siffra som moderkort och cpu och så pratar dom med varandra i den hastigheten.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
1 timme sedan, Talisman sade:

Hejsan jag installerade två RAM minnen som nu visar 4800MHz vid uppstart men i BIOS står dom på 5200MHz varför blir det så...?

Du har två kopplingar till hastigheten för minnena. Den ena är hur snabba minnen som din CPU stöder. Den andra är hur snabba minnen ditt moderkort stöder. För att kunna dra nytta av 5200MHz måste både CPU och moderkort stöda hastigheten. Alternativet är att du manuellt överklockar om CPU går att överklocka. 

Har du en moderkort för Intel-CPU kan du enkelt överklocka minnena genom att aktivera XMP-funktionen. 
Har du ett moderkort för AMD-CPU kan du också på ett enkelt sätt överklocka minnena genom att aktivera DOCP, A-XMP eller EXPO, beroende på vilket moderkort och AMD-CPU du har. Funktionen är samma men med olika namn.

Allt görs i BIOS.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var in i BIOS satt o titta lite på frekvenser sedan när jag startade om så såg jag att det stod DDR5 5200MHz helt plötsligt vid uppstart så nu är det ok.

Glad Midsommar _.M o X-Men o alla andra här.:)🍑

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt!

I BIOS ser du vilka minnen du har och vilken hastighet de stöder. Om inte överklockningen är aktiverad ser du den hastighet som CPU och moderkort stöder som mest med standardinställningar om minnena du har klarar en högre hastighet. 
Aktiverar du överklockningen i enlighet med mitt inlägg tidigare kommer du att få den hastighet som moderkort, CPU och minnen klarar. 
 

Kul att det löste sig för dig.

Trevlig midsommar i retur och till alla andra också! 😀

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...