Gå till innehåll

Få resultat på flik "Mätningar" utifrån flik "Data" om viss data finns i "Data/col. A" OCH ordet "yes" i "Data/col. C"


Gå till lösning Löst av MH_,

Recommended Posts

Hej alla.

 

Letat bland poster men inte hittat något som riktigt passar, eller så är jag helt enkelt dum i huvudet. 

Jag är en glad nybörjare, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag har ett antal flikar i ett excelark men vi kan koncentrera oss på flik A och B. På flik B vill jag visa "mätningar" av saker som finns på flik A.

På flik A finns en tabell. I kolumn A finns namnen under item (se bilden). I kolumn X (olika kolumner per kriterie) finns ordet ja på samma rad om respektive "kriterie 1-6" är uppfyllt. På flik B vill jag i korresponderade cell (t ex Rubrik 1 - Kriterie 1) visa ordet "Ja" om så är fallet. Om cell i kolumn X innehåller ordet "Nej" vill jag returnera ordet "Nej". Om cell i kolumn X är tom vill jag returnera "Tom cell". 

Jag har nyligen påbörjat en kurs i excel, men är otålig och har ännu inte kommit hit i lektionsmaterialet 😆

Kan någon assistera, hjälpa eller mentor'a mig, vore jag tacksam.

En alldeles förbannat fin onsdagseftermiddag till er.

excel_example.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägger det faktum att ITEM står inte i ordnad lista på flik A, kolumn A, utan är oordnad och icke fullständig. Därav behöver jag leta efter förekomsten av ITEM först sedan kolla om Ja, Nej, Tom cell står i kolumn B på samma rad.

Jag tänkte och försökte först i cellen som korsas av Rubrik 1 och Kriterier 1 (under 1:an) skriva in = följt av formel för att sedan klicka i cellen för Rubrik 1 och sedan ange område "flik A, A1-A17" för att se om jag fann Rubrik 1...Misslyckades kapitalt. Kanske för att jag inte först hade gjort en tabell ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker minsann, men det blir fel resultat. Ja säkerligen rätt resultat utifrån vad jag säger åt excel att göra, men resultatet blir inte det jag vill ha🤣.

I min lekmannavärld är detta mitt senaste försök:

=OM(ÄRFEL(LETARAD(B11;'IR 2022 NY'!$B$3:$R$38; 2;FALSKT )); "Nej";
   OM(LETARAD($J$8; 'IR 2022 NY'!$B$3:$R$38; 3;FALSKT ) = ""; "Här vare tomt";
   LETARAD(B11; 'IR 2022 NY'!$B$3:$R$38; 2; FALSKT)))

D.v.s. Jag vill, utifrån den ordnade lista på fliken "mätningar" leta efter namnet i B11 på fliken "IR 2022 NY" och det vill jag finna i området C4-C39.

Jag vill söka upp värdet i cell B13 på Flik Mätningar i tabellen på Flik IR 2022 NY och dess andra kolumn. Om resultatet från LETARAD är en tom cell, returnera "Nej".  Nähe, bäst jag ger upp för idag innan jag goes bananas 🤣

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill göra olika saker beroende på svaret från en ekvation (letarad) så kan du testa VÄXLA istället för en massa OM(). Din sista formel borde kunna förenklas till något i stil med:

=VÄXLA(LETARAD('IR 2022 NY'!B11;Mätningar!$A$3:$R$29;2;0);"Ja";"Ja";"Nej";"Nej";0;"Här vare tomt")

Men om jag fattar det rätt så vill du kolla varje kolumn för sig? Då måste du variera 2:an i LETARAD. T.ex genom att använda KOLUMN() (ger kolumnnummret ) och låsa fast kolumn B i "sök efter"

=VÄXLA(LETARAD('IR 2022 NY'!$B11;Mätningar!$A$3:$R$29;KOLUMN(B1);Falskt);"Ja";"Ja";"Nej";"Nej";0;"Här vare tomt")

Och, om du råkar skriva ett obefintligt värde i B11 så kan du ta hand om det:

=OMFEL(VÄXLA(LETARAD('IR 2022 NY'!$B11;Mätningar!$A$3:$R$29;KOLUMN(B1);Falskt);"Ja";"Ja";"Nej";"Nej";0;"Här vare tomt");"finns inte i databasen")

Bör anpassa sig när du kopierar åt höger

Ähh, testa.

 

VÄXLA: https://support.microsoft.com/sv-se/office/växla-funktionen-växla-47ab33c0-28ce-4530-8a45-d532ec4aa25e

Modernare variant av LETARAD() XLETAUPP(): https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-xletaupp-b7fd680e-6d10-43e6-84f9-88eae8bf5929

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2024-05-29 at 17:55, MH_ sade:

Om du vill göra olika saker beroende på svaret från en ekvation (letarad) så kan du testa VÄXLA istället för en massa OM(). Din sista formel borde kunna förenklas till något i stil med:

=VÄXLA(LETARAD('IR 2022 NY'!B11;Mätningar!$A$3:$R$29;2;0);"Ja";"Ja";"Nej";"Nej";0;"Här vare tomt")

Men om jag fattar det rätt så vill du kolla varje kolumn för sig? Då måste du variera 2:an i LETARAD. T.ex genom att använda KOLUMN() (ger kolumnnummret ) och låsa fast kolumn B i "sök efter"

=VÄXLA(LETARAD('IR 2022 NY'!$B11;Mätningar!$A$3:$R$29;KOLUMN(B1);Falskt);"Ja";"Ja";"Nej";"Nej";0;"Här vare tomt")

Och, om du råkar skriva ett obefintligt värde i B11 så kan du ta hand om det:

=OMFEL(VÄXLA(LETARAD('IR 2022 NY'!$B11;Mätningar!$A$3:$R$29;KOLUMN(B1);Falskt);"Ja";"Ja";"Nej";"Nej";0;"Här vare tomt");"finns inte i databasen")

Bör anpassa sig när du kopierar åt höger

Ähh, testa.

 

VÄXLA: https://support.microsoft.com/sv-se/office/växla-funktionen-växla-47ab33c0-28ce-4530-8a45-d532ec4aa25e

Modernare variant av LETARAD() XLETAUPP(): https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-xletaupp-b7fd680e-6d10-43e6-84f9-88eae8bf5929

Tjena igen, MH och alla andra Guru's.

Njae...hehe. Antingen förstår jag ite, vilket mycket väl kan vara fallet, eller så är det något litet knas som jag inte förstår. Jag har testat och "formlat" skiten ur mig, men lyckas inte trolla fram det resultat jag önskar. Jag bifogar en exempelfil som kanske förklarar min ambition bättre än tidigare (jag inser att jag kan vara förvirrad i min kommunikation).

Jag vet inte ens om det jag avser är möjligt, men då kanske jag kan få upplysning om det. Det kanske är så att data som "Mätningar" ska baseras på kan struktureras upp på annat sätt t. ex. Men jag har utgått från det som finns.

Med förhoppning om konstruktiva svar även om de ger mig ett resultat jag inte vill ha 😂

exempelfil på mätningar.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Villkor 2 (om ja/tomt).

=OM(LETARAD(B11;'IR 2022 NY'!B:C;2;FALSKT)="JA";"Genomförd";"Ej Genomförd")

Om letarad() inte hittar något så returneras ett felmeddelande. Det kan du utnyttja för texten till villkor 1 

=OMFEL(OM(LETARAD(B11;'IR 2022 NY'!B:C;2;FALSKT)="JA";"Genomförd";"Ej Genomförd");"Ej inplanerad")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-06-17 at 11:44, MH_ sade:

Villkor 2 (om ja/tomt).

=OM(LETARAD(B11;'IR 2022 NY'!B:C;2;FALSKT)="JA";"Genomförd";"Ej Genomförd")

Om letarad() inte hittar något så returneras ett felmeddelande. Det kan du utnyttja för texten till villkor 1 

=OMFEL(OM(LETARAD(B11;'IR 2022 NY'!B:C;2;FALSKT)="JA";"Genomförd";"Ej Genomförd");"Ej inplanerad")

 

Jamen, tjena. Där satt den. Det som är lite svårt för mig är det "bakvända", märker jag. Jag ska, i formeln, se till att deklarera vad som händer sist - först. Därefter ska jag tala om vad jag letar efter. Men jag ser vad där står, och jag fattar nu när du lägger upp det här.

Newbiefråga: I ovan exempel pratar vi om intill varandra liggande kolumner (B:C). Jag försökte separera dem d.v.s. testade att hämta ur B:H men det ville sig inte alternativt skrev jag fel. Är det så att B:H är ett omfång snarare än en deklaration av två specifika kolumner?

Är det så att t ex du har formler i huvudet eller finns det nån förteckning över dem nånstans? Jag försöker använda Excel till att hitta den formel jag säker men det fungerar ju inte eftersom jag bör känna till vad den heter innan jag ska använda den. Är det kompetens som kommer med mer och kontinuerligt användande eller kan man hitta en cheat sheet för att "leta formler"? 

Men, men, mitt dilemma är löst och jag är oerhört tacksam. Jag tar med mig detta till vidare studier (som går alldeles för sakta och är på, för min ambition, för låg nivå).

Stort tack och en tillönskan om alldeles underbar midsommar till dig.  

Redigerad av Patric Ahlqvist
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"Är det så att B:H är ett omfång snarare än en deklaration av två specifika kolumner"

Ja. Det är området du jobbar med. LETARAD() är en äldre funktion.  Den söker alltid i den vänstraste kolumnen och returnerar värdet från kolumnnumret du anger (kolumn 2 i området)

=LETARAD(B11;'IR 2022 NY'!B:C;2;FALSKT)

Vill du t.ex den tredje kolumnen så måste området ha minst tre kolumner, typ:

=LETARAD(B11;'IR 2022 NY'!B:E;3;FALSKT)

 

Om du väljer den moderna varianten XLETAUPP så anger du sök och returområderna separat:

=OMFEL(OM(XLETAUPP(B11;'IR 2022 NY'!B:B;'IR 2022 NY'!C:C)="JA";"Genomförd";"Ej Genomförd");"Ej inplanerad")

Men den funkar inte på äldre excel (ganska mycket äldre nuförtiden)

 

XLETAUPP låter dig dessutom ta hand om "ej inplanerat" direkt:

=XLETAUPP(B11;'IR 2022 NY'!B:B;'IR 2022 NY'!C:C;"Ej inplanerad")

Men tyvärr blir det svårt att få det att funka ihop med resen av OM-villkoren så formeln blir onödigt lång:

=VÄXLA(XLETAUPP(B11;'IR 2022 NY'!B:B;'IR 2022 NY'!C:C;"Ej inplanerad");"Ja";"Genomförd";0;"Ej Genomförd";"Ej inplanerad";"Ej inplanerad")

Eller, en marginellt kortare variant:

=VÄXLA(XLETAUPP(B11;'IR 2022 NY'!B:B;'IR 2022 NY'!C:C;"X");"Ja";"Genomförd";0;"Ej Genomförd";"X";"Ej inplanerad")

 

Kolla Microsofts hjälpsidor:

https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-letarad-0bbc8083-26fe-4963-8ab8-93a18ad188a1

https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-xletaupp-b7fd680e-6d10-43e6-84f9-88eae8bf5929

https://support.microsoft.com/sv-se/office/växla-funktionen-växla-47ab33c0-28ce-4530-8a45-d532ec4aa25e

Redigerad av MH_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...