Gå till innehåll

Få resultat på flik "Mätningar" utifrån flik "Data" om viss data finns i "Data/col. A" OCH ordet "yes" i "Data/col. C"


Gå till lösning Löst av MH_,

Recommended Posts

Hej alla.

 

Letat bland poster men inte hittat något som riktigt passar, eller så är jag helt enkelt dum i huvudet. 

Jag är en glad nybörjare, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag har ett antal flikar i ett excelark men vi kan koncentrera oss på flik A och B. På flik B vill jag visa "mätningar" av saker som finns på flik A.

På flik A finns en tabell. I kolumn A finns namnen under item (se bilden). I kolumn X (olika kolumner per kriterie) finns ordet ja på samma rad om respektive "kriterie 1-6" är uppfyllt. På flik B vill jag i korresponderade cell (t ex Rubrik 1 - Kriterie 1) visa ordet "Ja" om så är fallet. Om cell i kolumn X innehåller ordet "Nej" vill jag returnera ordet "Nej". Om cell i kolumn X är tom vill jag returnera "Tom cell". 

Jag har nyligen påbörjat en kurs i excel, men är otålig och har ännu inte kommit hit i lektionsmaterialet 😆

Kan någon assistera, hjälpa eller mentor'a mig, vore jag tacksam.

En alldeles förbannat fin onsdagseftermiddag till er.

excel_example.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägger det faktum att ITEM står inte i ordnad lista på flik A, kolumn A, utan är oordnad och icke fullständig. Därav behöver jag leta efter förekomsten av ITEM först sedan kolla om Ja, Nej, Tom cell står i kolumn B på samma rad.

Jag tänkte och försökte först i cellen som korsas av Rubrik 1 och Kriterier 1 (under 1:an) skriva in = följt av formel för att sedan klicka i cellen för Rubrik 1 och sedan ange område "flik A, A1-A17" för att se om jag fann Rubrik 1...Misslyckades kapitalt. Kanske för att jag inte först hade gjort en tabell ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker minsann, men det blir fel resultat. Ja säkerligen rätt resultat utifrån vad jag säger åt excel att göra, men resultatet blir inte det jag vill ha🤣.