kiwi01 Postad Maj 1 Dela Postad Maj 1 Vad jag än tar mig för uppstår problem som jag inte finner lösning på. För ögonblicket är det Microsoft/Word. Jag skriver dokument ganska ofta, endera skriver jag egen text eller kopierar och klistrar en text på Word. För en tid sedan infördes som krav att jag måste logga in på mitt Microsoft-konto för att kunna spara dokumentet. Det är bara finna sig i det, irriterande dock att jag var tvungen att logga in för varje dokument. Nu får jag inte tillsägelsen längre så jag antar att jag inte blir utloggad. Idag, första maj skrev jag ett kortare meddelande som jag kommer att skriva ut och skicka i form av ett brev. Innan jag skriver ut ville jag spara dokumentet. Så jag öppnar arkivet där man sparar, men det fanns ingen ”spara som”, däremot ” spara en kopia”. Kopia??? Jag har ju inte sparat originalet ännu. Jag ser att ”autospar” eventuellt är på, ändrar det, och tar en titt på tidigare sparade dokument som listas nedan, överst ligger det aktuella dokumentet men det stämmer ju ändå inte med ”igår klockan 17.18”. (Tiden är ju ” idag 16:30”.) Ser att rubriken för datumkolumnen lyder ”ändringsdatum”. Jag har ju inte ändrat något. Microsoft visste tydligen redan igår vad jag skulle skriva idag och passade på datera ändring, som ju ändå inte stämmer??? Jag ser också att ett större antal dokument har fått ändringsdatum ”söndag klockan ..” , jag har inte rört dessa dokument så varför har de fått ändrat datum. Det enda rimliga i mitt huvud och mina ögon är att dokumentet dateras sparat i det ögonblick som sparandet sker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
mbgtmari Postad Maj 1 Dela Postad Maj 1 Spara som-funktionen i Word, Excel och PowerPoint har ersatts av Spara en kopia. Jag tycker detta låter som en försämring och köper inte förklaringen. « Why does Word have save a copy instead of save as? The way to think of it: Save As leaves the original filename as the backup and allows you to keep editing the new file as the active file. Save a Copy As makes the new filename as the backup and allows you to keep editing the original file. » Här hittar du förändringsbeslutet https://support.microsoft.com/en-us/topic/where-is-save-as-56d9b6bb-e3bd-42d7-8253-e10039d62d3a eller med sämre grammatik https://support.microsoft.com/sv-se/topic/var-hittar-jag-spara-som-56d9b6bb-e3bd-42d7-8253-e10039d62d3a 1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kiwi01 Postad Maj 2 Författare Dela Postad Maj 2 10 timmar sedan, mbgtmari sade: Spara som-funktionen i Word, Excel och PowerPoint har ersatts av Spara en kopia. Jag tycker detta låter som en försämring och köper inte förklaringen. « Why does Word have save a copy instead of save as? The way to think of it: Save As leaves the original filename as the backup and allows you to keep editing the new file as the active file. Save a Copy As makes the new filename as the backup and allows you to keep editing the original file. » Här hittar du förändringsbeslutet https://support.microsoft.com/en-us/topic/where-is-save-as-56d9b6bb-e3bd-42d7-8253-e10039d62d3a eller med sämre grammatik https://support.microsoft.com/sv-se/topic/var-hittar-jag-spara-som-56d9b6bb-e3bd-42d7-8253-e10039d62d3a Tack för länkarna, ska läsa dem under dagen. Ja, de påpekade att syftet med inloggningen var att jag då kunde ändra i dokumenten. Som om syftet med att skriva och spara var att kunna göra ändringar! Jag har skrivit i Word i åratal utan hjälp och utan att drabbas av svårigheter. Idag måste man läsa igenom en massa instruktioner eller gå en kurs för att förstå hur man sparar sitt enkla dokument. Det är för dj... ! Såg dock att "spara som" kommer fram om man avmarkerar autospar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
mbgtmari Postad Maj 2 Dela Postad Maj 2 16 minuter sedan, kiwi01 sade: Såg dock att "spara som" kommer fram om man avmarkerar autospar. Du har hittat lösningen. Grattis! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kiwi01 Postad Maj 2 Författare Dela Postad Maj 2 21 minuter sedan, mbgtmari sade: Du har hittat lösningen. Grattis! Kanske, men jag är osäker på om det verkligen fungerar, det verkar som att man måste aktivt avmarkera varje gång, Jag förstår att de som aktivt använder Excel plockar upp det för att fylla på, men det borde väl gå att separera dessa olika former på ett smidigt sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
ChristerE Postad Maj 2 Dela Postad Maj 2 On 2024-05-01 at 20:21, kiwi01 sade: För en tid sedan infördes som krav att jag måste logga in på mitt Microsoft-konto för att kunna spara dokumentet. Det är bara finna sig i det, irriterande dock att jag var tvungen att logga in för varje dokument. Nu får jag inte tillsägelsen längre så jag antar att jag inte blir utloggad. Påståendet tycker jag är förhastat eller något ogenomtänkt. För diverse funktioner/konton behövs att man loggar in / är inloggad, och det är rimligtvis inget som plötsligt tillkommer utan det finns med "från början". För att kunna skriva och uppdatera i Word baserat på ett 365-abonnemang behöver Word (Office-paketet) vara inloggad till tillhörande Microsoftkonto minst en gång per månad, annars går det endast att läsa befintliga dokument. Problemet beskrivet här i tråden har rimligtvis inte med det att göra, utan om inställningen "Spara automatiskt" som knappast blivit aktiverad med automatik. Väljer jag att aktivera "Spara automatiskt" öppnas en ruta där jag behöver logga in till OneDrive, som jag inte använder och inte har loggat in till, är alltså inte konstant inloggad där. Det verkar vara där det automatiskt sparas, i alla fall som det ser ut att fungera i mitt Word. Det jag vill med detta är alltså att man behöver ha koll på diverse inställningar/inloggningar för att förstå varför något beter sig som det gör. Och i det här fallet verkar funktionen "Spara automatiskt" ha med saken att göra. Så undrar jag hur relevant informationen som mbgtmari länkar till är, om "Spara som" och "Spara kopia", de instruktionerna anges avse användning av iPad och iPhone. Kanske fungerar det lite annorlunda där mot i en dator med Windows, eller inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kiwi01 Postad Maj 3 Författare Dela Postad Maj 3 9 timmar sedan, ChristerE sade: Påståendet tycker jag är förhastat eller något ogenomtänkt. För diverse funktioner/konton behövs att man loggar in / är inloggad, och det är rimligtvis inget som plötsligt tillkommer utan det finns med "från början". För att kunna skriva och uppdatera i Word baserat på ett 365-abonnemang behöver Word (Office-paketet) vara inloggad till tillhörande Microsoftkonto minst en gång per månad, annars går det endast att läsa befintliga dokument. Problemet beskrivet här i tråden har rimligtvis inte med det att göra, utan om inställningen "Spara automatiskt" som knappast blivit aktiverad med automatik. Väljer jag att aktivera "Spara automatiskt" öppnas en ruta där jag behöver logga in till OneDrive, som jag inte använder och inte har loggat in till, är alltså inte konstant inloggad där. Det verkar vara där det automatiskt sparas, i alla fall som det ser ut att fungera i mitt Word. Det jag vill med detta är alltså att man behöver ha koll på diverse inställningar/inloggningar för att förstå varför något beter sig som det gör. Och i det här fallet verkar funktionen "Spara automatiskt" ha med saken att göra. Så undrar jag hur relevant informationen som mbgtmari länkar till är, om "Spara som" och "Spara kopia", de instruktionerna anges avse användning av iPad och iPhone. Kanske fungerar det lite annorlunda där mot i en dator med Windows, eller inte. Du är en sån besservisser som alltid tror sig veta bäst. Ditt inlägg tillför inget av värde. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
ChristerE Postad Maj 4 Dela Postad Maj 4 On 2024-05-03 at 10:42, kiwi01 sade: Du är en sån besservisser som alltid tror sig veta bäst. Ditt inlägg tillför inget av värde. Är min första mening inkluderad i din åsikt, eller var det endast försöken till förklaringar baserade på den information du gav (inte nödvändigt att besvara)? Den givna informationen var inte mycket att utgå från så därav i alla fall några "ledtrådar" till att hitta och förstå hur det fungerar med inloggningar. Givetvis okej att göra omdömen och framföra kritik, även negativ sådan, av program och hårdvara, m m. Men är det hjälp man är ute efter är det bra med några konkreta beskrivningar av fenomen, beteenden och händelser och sen ställa relevanta frågor. Verkar i alla fall som ett avmarkerat "Spara automatiskt" har löst problemet. Men har svårt att tro att Microsoft aktiverat detta i Word, det hade du rimligtvis gjort själv. Så därav början på mitt inlägg och sen några kommentarer kring behov av inloggningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kiwi01 Postad Maj 5 Författare Dela Postad Maj 5 18 timmar sedan, ChristerE sade: Är min första mening inkluderad i din åsikt, eller var det endast försöken till förklaringar baserade på den information du gav (inte nödvändigt att besvara)? Den givna informationen var inte mycket att utgå från så därav i alla fall några "ledtrådar" till att hitta och förstå hur det fungerar med inloggningar. Givetvis okej att göra omdömen och framföra kritik, även negativ sådan, av program och hårdvara, m m. Men är det hjälp man är ute efter är det bra med några konkreta beskrivningar av fenomen, beteenden och händelser och sen ställa relevanta frågor. Verkar i alla fall som ett avmarkerat "Spara automatiskt" har löst problemet. Men har svårt att tro att Microsoft aktiverat detta i Word, det hade du rimligtvis gjort själv. Så därav början på mitt inlägg och sen några kommentarer kring behov av inloggningar. Problemet med ditt inlägg är att det är fullt av förutfattade meningar och samtidigt som du menar att det är jag själv som är orsaken till alla uppkomna problem. Att jag faktiskt har redogjort för just konkreta händelser/problem och ställt konkreta frågor bortser du från. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
ChristerE Postad Maj 7 Dela Postad Maj 7 On 2024-05-03 at 01:13, ChristerE sade: Väljer jag att aktivera "Spara automatiskt" öppnas en ruta där jag behöver logga in till OneDrive, som jag inte använder och inte har loggat in till, är alltså inte konstant inloggad där. Det verkar vara där det automatiskt sparas, i alla fall som det ser ut att fungera i mitt Word. Kommenterade OneDrive i ett tidigare inlägg och OneDrive ser ut att ha med saken att göra, som jag antar finns med i bilden (medvetet eller omedvetet). Här några länkar till information jag hittat, om "Spara automatiskt". Vad är Spara automatiskt? - Microsoft Support Hur aktiverar jag spara automatiskt? - Microsoft Support Aktivera Spara automatiskt - Microsoft Support I någon av texterna anges att den avser både 365-abonnemang och några köpta versioner, i en annan nämns inte köpta versioner. Men där finns i alla fall information om "Spara automatisk" i samband med OneDrive, och även SharePoint. Och också information om hur "Spara som" och "Spara en kopia" fungerar i de olika situationerna, och att automatiken beror på hur filer öppnas. Sparas kopior, oavsett hur ("som"/"kopia"), så kan det vara en orsak till de datum och klockslag som det blev. On 2024-05-01 at 20:21, kiwi01 sade: För en tid sedan infördes som krav att jag måste logga in på mitt Microsoft-konto för att kunna spara dokumentet. Det är bara finna sig i det, irriterande dock att jag var tvungen att logga in för varje dokument. Nu får jag inte tillsägelsen längre så jag antar att jag inte blir utloggad. Du formulerade dig som att det inte skulle gå att göra något åt, "bara finna sig i" (tvingad av Microsoft, en förutfattad mening?). Därav "förhastat eller något ogenomtänkt" i mitt svar, en rimlig ståndpunkt kan jag tycka. On 2024-05-05 at 18:19, kiwi01 sade: Att jag faktiskt har redogjort för just konkreta händelser/problem och ställt konkreta frågor bortser du från. Läste noga, trodde jag, för att se om det fanns någon fråga innan jag skrev om det, men missade då att det fanns en sådan. Först därefter kommentaren om beskrivningar och frågor, som ett allmänt tips om den "kombinationen" (beskrivningar och sen frågor). Kommentaren utesluter inte att det fanns beskrivningar i inläggen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kiwi01 Postad Juni 15 Författare Dela Postad Juni 15 On 2024-05-08 at 01:35, ChristerE sade: 3.Du formulerade dig som att det inte skulle gå att göra något åt, "bara finna sig i" (tvingad av Microsoft, en förutfattad mening?). Därav "förhastat eller något ogenomtänkt" i mitt svar, en rimlig ståndpunkt kan jag tycka. För att kunna skriva och uppdatera i Word baserat på ett 365-abonnemang behöver Word (Office-paketet) vara inloggad till tillhörande Microsoftkonto minst en gång per månad, annars går det endast att läsa befintliga dokument. Problemet beskrivet här i tråden har rimligtvis inte med det att göra, utan om inställningen "Spara automatiskt" som knappast blivit aktiverad med automatik. 1.Påståendet tycker jag är förhastat eller något ogenomtänkt. För diverse funktioner/konton behövs att man loggar in / är inloggad, och det är rimligtvis inget som plötsligt tillkommer utan det finns med "från början". 2.. Verkar i alla fall som ett avmarkerat "Spara automatiskt" har löst problemet. Men har svårt att tro att Microsoft aktiverat detta i Word, det hade du rimligtvis gjort själv. 1. Som jag redan nämnde har jag skrivit och sparat diverse dokument i åratal utan att någonsin behövt logga in. Så det har definitivt inträffat på senare tid. Dvs relativt plötsligt. 3 . I den aktuella situationen hade jag inget val, dvs var tvungen att bara finna mig i att logga in då jag absolut ville spara dokumentet för att kunna skicka iväg det. Att jag sedan fann en lösning på problemet tackar jag mig själv för. 2 Har svårt att tro att Microsoft aktiverat detta i Word… Vem annars menar du har gjort detta? Du lär väl inte på fullt allvar tro att jag är så tekniskt begåvad att jag manipulerat mig in i systemet och lagt till autospar , ”rimligtvis gjort själv”…. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
ChristerE Postad Juni 16 Dela Postad Juni 16 21 timmar sedan, kiwi01 sade: Som jag redan nämnde har jag skrivit och sparat diverse dokument i åratal utan att någonsin behövt logga in. Så det har definitivt inträffat på senare tid. Dvs relativt plötsligt. Som jag förstår det så aktiveras (automatiskt) det här nya "Spara automatiskt" om man sparat dokument i OneDrive. Har du inte sparat där så har du rimligtvis själv aktiverat "Spara automatiskt" (råkat klicka på växlingsknappen i namnlisten). Och vid aktivering så kommer då OneDrive med i bilden. För lagring i OneDrive krävs förstås inloggning. Från information i tidigare medtagen länk. "Spara automatiskt är en ny funktion i Excel, Word och PowerPoint för Microsoft 365-prenumeranter som sparar filen automatiskt med några sekunders mellanrum under tiden du arbetar. Spara automatiskt aktiveras som standard i Microsoft 365 när en fil lagras på OneDrive, OneDrive för företag eller SharePoint Online." Vad är Spara automatiskt? - Microsoft Support "Dvs relativt plötsligt." - Det som händer ska ju någon gång hända. 21 timmar sedan, kiwi01 sade: I den aktuella situationen hade jag inget val, dvs var tvungen att bara finna mig i att logga in då jag absolut ville spara dokumentet för att kunna skicka iväg det. På något sätt kom du till en situation där inloggning krävs. Microsoft förklarar att "Spara automatiskt" aktiveras om filer sedan tidigare finns i OneDrive. Underförstått, sparas filerna endast lokalt i datorn aktiveras inte "Spara automatiskt" av Microsoft. 21 timmar sedan, kiwi01 sade: Att jag sedan fann en lösning på problemet tackar jag mig själv för. Och det var ju bra, men också bra om man försöker förstå hur ett och annat hänger ihop. On 2024-05-05 at 00:11, ChristerE sade: har svårt att tro att Microsoft aktiverat detta i Word 21 timmar sedan, kiwi01 sade: Vem annars menar du har gjort detta? Du lär väl inte på fullt allvar tro att jag är så tekniskt begåvad att jag manipulerat mig in i systemet och lagt till autospar , ”rimligtvis gjort själv”…. Nej, någon sådan villfarelse är jag inte drabbad av. Givetvis är det Microsoft som skapat OneDrive och också lagt till funktionen "Spara automatiskt". Hur funktionen sen aktiveras är en annan sak, se tidigare kommentarer i tråden och information från Microsoft. Det finns, och har funnits, andra sätt att spara automatiskt i Word som inte använder OneDrive. Spara smartare i Word – utan Onedrive-krångel - PCforAlla On 2024-05-01 at 21:44, mbgtmari sade: Spara som-funktionen i Word, Excel och PowerPoint har ersatts av Spara en kopia. Jag tycker detta låter som en försämring och köper inte förklaringen. ... Här hittar du förändringsbeslutet https://support.microsoft.com/en-us/topic/where-is-save-as-56d9b6bb-e3bd-42d7-8253-e10039d62d3a On 2024-05-03 at 01:13, ChristerE sade: Så undrar jag hur relevant informationen som mbgtmari länkar till är, om "Spara som" och "Spara kopia", de instruktionerna anges avse användning av iPad och iPhone. Kanske fungerar det lite annorlunda där mot i en dator med Windows, eller inte. Tar med detta igen, förutom att informationen handlar om iPad och iPhone så verkar den inte handla om "det vanliga" Spara och Spara som utan om alternativ i samband med "Spara automatiskt" i samband med t ex OneDrive. - "In the list of locations on the left side of the screen, choose the cloud service of your choice." Se också mitt inlägg från 8 maj, och länkarna där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.