Gå till innehåll

Outlook kräver inloggning oavbrutet


Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

Hej

Har en laptop med några år på nacken. Har den för div bild- och ritningsprogram (ja, grafiken börjar bli lite trött). Kör Win 8.1. Har även Ms Office Outlook 2016 installerat. Den sistnämnda har nu börjat skicka popup meddelanden "Windows säkerhet" där jag ombeds ange lösenordet (se bif bild). När jag skriver in lösenordet försvinner den och poppar upp direkt igen. Ibland är jag ansluten ibland inte.

Någon som har en idé om vad som kan vara knas? Någon support för Win 8.1 finns ju inte längre. (Letar ny dator men hittar inte det jag söker)

//PC

Outlook krångel.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Följ instruktionerna under rubriken For affected versions of Outlook här
https://learn.microsoft.com/en-us/outlook/troubleshoot/authentication/continually-prompts-password-office-365
"If you have an older version of Outlook, change the Logon network security setting to Anonymous Authentication to fix this issue. To do this, follow these steps: 1. Exit Outlook 2. Open Control Panel • in Windows 8.1, click Start, type control panel in the search box, and then press Enter" osv

Redigerad av mbgtmari
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej

Tack för ditt svar. Var lite för snabb med "lösning". När jag kommer till sista punkten Logon network security list, finns inte alternativet anonymous authentications. Vad gör man då🙄?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Andra har tydligen haft samma problem. Kanske kan denna Hotfix for missing anonymous authentication in Outlook Mail control panel hjälpa
https://www.youtube.com/watch?v=KUtRVSZkCp0

Det finns kommentarer under videon och dessutom kan man klicka på Transcript så får man upp allt denna tjej säger till höger om videon. (Jag är inte så förtjust i instruktionsvideor eftersom de ofta är otydliga såväl vad gäller talet som bilderna som visas jättesnabbt men jag hittar inget annat.)

Videon talar dock bara om Outlook 2007: KB2768023 och Outlook 2010: KB2687608 och du har Outlook 2016 vars eventuella fixKBnummer jag inte har någon aning om. Förhoppingsvis får du en lösning från någon annan här, någon som kan mer om MS Office och/eller är bättre på att googla än vad jag är.

Här finns andra förslag där det faktiskt handlar om Outlook 2016
https://helpdeskgeek.com/office-tips/how-to-fix-outlook-keeps-asking-for-password-issue/ 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var inget som stämde där. Jag saknar parametrar som ska ploppa upp i respektive länk så det faller pladask. Har sökt andra lösningar men även de faller på upploppet. Men anslutningen fungerar så jag får väl ha boxen i hörnet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-04 at 12:19, plaincollar sade:

Har även Ms Office Outlook 2016 installerat. Den sistnämnda har nu börjat skicka popup meddelanden "Windows säkerhet" där jag ombeds ange lösenordet (se bif bild). När jag skriver in lösenordet försvinner den och poppar upp direkt igen. Ibland är jag ansluten ibland inte.

On 2024-06-02 at 11:58, plaincollar sade:

Var lite för snabb med "lösning". När jag kommer till sista punkten Logon network security list, finns inte alternativet anonymous authentications. Vad gör man då🙄?

15 timmar sedan, plaincollar sade:

Nej, det var inget som stämde där. Jag saknar parametrar som ska ploppa upp i respektive länk så det faller pladask. Har sökt andra lösningar men även de faller på upploppet. Men anslutningen fungerar så jag får väl ha boxen i hörnet....

Vad använder du för protokoll, IMAP, POP, Exchange, m m?

mbgtmaris tips från april avser en e-postlåda i ett Microsoft 365-abonnemang. Är det inte vad du har så kan det vara en förklaring till varför du inte hittar Anonymous Authentication.

I tipset i Youtube-videon nämns direkt i början Microsoft Exchange Office 365, så kanske samma där - att det inte är en sådan e-postlåda du har.

Vad i tipsen från Help Desk Geek är det som inte stämmer med ditt Outlook? Där verkar inte använt protokoll ha med saken att göra.

Undrar vad "boxen i hörnet" handlar om, verkar inte vara login-fönstret i första inlägget, eller ...?

En möjlig lösning skulle kunna vara att ta bort kontot från Outlook för den här e-postlådan, och lägga till det igen. Använder du t ex IMAP eller Exchange så synkas e-postlådan på servern på nytt när du lägger till den igen. Möjligtvis att eventuellt problem i Credentials Manager blir kvar om inte lösenord raderas där i samband med att kontot i Outlook görs om. Använder du POP så kanske hämtad e-post ska flyttas till någon arkiv-mapp först, osäker på om e-posten (.pst-filen) raderas eller inte när ett POP-konto raderas i Outlook.

Exempel på konfiguration och protokoll i Outlook.

image.png.67b860d67c413278aaa57ccd979f8aeb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...