Gå till innehåll

Blå skärm omstart


Olle35
Gå till lösning Löst av Olle35,

Recommended Posts


OT!

Förutom Kingstons egna mjukvara, som dessutom uppdaterade Firmware till den senaste versionen, körde jag följande tre program:
 

https://hddscan.com
 

https://www.hdsentinel.com
 

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskmark/
 

Ingen av programmen rapporterade något fel på disken.

Symptom:

När datorn startades verkade allt fungera tills dess att man började använda Windows. Allt blev extremt segt och "snurran" visades gång på gång.
En mapp som skulle öppnas kunde ta 3-4 minuter innan Windows öppnade mappen.
Kopiering av filer och mappar till en annan disk, eller till SSDn andra partition fungerade fint de första 10-15 sekunderna. Därefter föll hastigheten snabbt ner till noll.
En mapp med 57 filer på sammanlagt 16GB tog över två timmar att kopiera till SSDns andra partition, liksom till en av HDD i datorn.

När datorn stängdes av gick det snabbt att släcka ner skärmen. Men LEDn för disken blinkade i upp till 20 minuter innan den slocknade och datorn stängdes av. 

Jag installerade Windows på en annan disk och körde från den disken. Datorn fungerade normalt. Testade att kopiera filer från SSDn medan jag körde datorn från den andra disken och felet kvarstod. Det gick extremt snabbt att kopiera från SSDns partition med Windows till den andra partitionen som fungerade som "sparadisk". Men bara de första 10-15 sekunderna. Därefter föll hastigheten snabbt ner till noll, där den stod i bortåt 1 minut innan det började hända något.

Jag kopierade mappen med de 57 filerna till en mekanisk disk och lät datorn tugga på i nästan 3 timmar innan det var klart. Kopplade in en annan SSD och kopierade mappen från HDD till den nyss inkopplade SSDn. Knappt 10 minuter senare var mappen kopierad till SSDn. 

För att inte min bekant skulle förlora något på SSDn började jag kopiera allt från disken till en extern disk. Bäst gick det att kopiera högst 10 filer åt gången, oavsett hur stora de var. Det tog mig 9 arbetsdagar att kopiera det som gick att kopiera (nästan 80000 bilder, egna filmer på barn, dokument med mera).

Därefter testade jag att göra en systemavbild av Windowsdelen, efter att ha rensat alla tempmappar. 8 dygn och 6 timmar senare var den klar men avslutade med ett felmeddelande. Allt på systempartitionen var nästan 500GB. Datorn tuggade på dygnet runt i 8 dygn och 6 timmar. Fördelen med detta var att jag kunde komma åt allt från avbilden som behövdes för att kunna återställa vid nyinstallationen. Avbilden gick inte att använda eftersom den inte blev korrekt avslutad. Med 7-Zip kunde jag öppna avbildningsfilerna och plocka ut det som skulle räddas. 
 

Tiden det tog för datorn att skapa avbilden upptog inte mig i det arbetet. Jag "sparade" således lite tid eftersom det gick betydligt snabbare att använda avbilden.

Jag köpte en extern låda för NVMe-diskar och M-key där jag satte disken. Kopplade i disken i USB3-uttag och testade att kopiera från disken. Även här uppträdde den på samma sätt.
Testade att kopiera en mapp till SSDn med filer och en total storlek på 70GB. Det gick snabbt som ögat! 
Testade att kopiera den mappen tillbaka i datorn, vilket också gick snabbt som ögat. Lät mappen vara kvar, stängde av datorn och gjorde annat i 2-3 timmar. Startade datorn och testade att kopiera mappen från SSDn igen till datorn.
Det gick snabbt som ögat de första 15-20 sekunderna sedan var det samma visa igen. Den mappen som för bara ett par timmar sedan gick att kopiera utan problem var nu svåråtkomlig.

Slutligen satte jag i SSDn i en annan dator och testade disken. Startade datorn och Windows hittade disken. Testade att kopiera filer från disken men det tog tid. 
Stängde av datorn och denna dator uppträdde på samma sätt som när disken satt i den ursprungliga datorn, det tog bortåt 20 minuter innan datorn stängdes av. Detta trots att disken inte användes som operativdisk. 

Allt detta tog jag med butiken där disken köpts. Butikens svar var, som redan nämnt, att jag gjort mer än de förväntat sig. Garanti kvar på disken och den lämnades in på reklamation.
Butiken återkom med svaret att deras testprogram inte visade något fel på disken. Men när de körde disken själva uppträdde den inte som den skall, vilket innebar att de bytte ut disken. Reklamationen godkänd.

Denna dator är en av de datorer som jag installerat Windows 11 på i augusti (för att ägaren skulle kunna använda datorn i väntan på reklamationen) för att senare, när den nya SSDn levererats, installera Windows 11 på nytt i september. 
Vid båda installationerna hämtade jag Windows 11 från Microsoft och skapade ett lokalt konto med enbart ett kommando i kommandotolken. 

Nu fick ni en lång utläggning på hur jag felsökte SSDn för att vara säker på det var fel på disken. Butiken debiterar 600 kronor om de inte finner ett fel på den reklamerade varan, något jag inte ville riskera. 

Kontentan av detta är också att ägaren numera ser till att göra backup på allt som ägaren inte vill förlora.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du inte vill chansa på att byta SSD till en kostnad runt 500 kronor för en som motsvarar den kvalitet och storlek som sitter i datorn idag. Det är som nämnt en chansning och ingen säkerhet alls att det löser problemet. 
500 kronor är kanske bättre att lägga på en ny dator istället. 
Du kan också köpa ett externt kabinett och sätta SSDn i så har du en snabb extern lagringsenhet, om chansningen inte går i lås. Å andra sidan tillkommer en kostnad för lådan också..........

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag hade chansat om det mesta tydde på att det är ssd disken men nu verkar det kunna vara lite av varje som nämnts. Det lutar väl åt ny dator just nu. Kan ju klura på det lite. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Ja, om du inte vill chansa på att byta SSD till en kostnad runt 500 kronor för en som motsvarar den kvalitet och storlek som sitter i datorn idag. Det är som nämnt en chansning och ingen säkerhet alls att det löser problemet. 
500 kronor är kanske bättre att lägga på en ny dator istället. 
Du kan också köpa ett externt kabinett och sätta SSDn i så har du en snabb extern lagringsenhet, om chansningen inte går i lås. Å andra sidan tillkommer en kostnad för lådan också..........

 

1 timme sedan, Olle35 sade:

Jag hade chansat om det mesta tydde på att det är ssd disken men nu verkar det kunna vara lite av varje som nämnts. Det lutar väl åt ny dator just nu. Kan ju klura på det lite. 

Kanske vända på resonemanget? Primärt köpa en disk + kabinett att ha som extra lagringsenhet men först passa på att testa den som systemdisk?

***

Minns inte men är operativsystemet uteslutet som orsak? 
Jo, felet uppträder väl innan OS laddas men om det är OS,et som stökar till det vid ex. avstängning?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, min misstanke är att datorn inte laddar Windows för att kunna presentera en bild på skärmen. Av någon anledning blir det problem med detta.

Det är möjligt att kanske testa Windows i Felsäkert Läge ett tag och se om det gör att Windows laddas direkt vid start vid alla starter. Det går, om jag inte minns fel, att ställa in Windows 10/11 att alltid starta i Felsäkert läge.

Datorn har förvisso, enligt TS utsaga, nollställts och ominstallerats med Windows 11 som en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det behöver nog tyda på att det är ssd disken.  Iaf någorlunda stor chans.  Jag har väl också beskrivit hur beteendet är på datorn att den svarta skärmen dyker upp sporadiskt och att det går till på följande vis:

Jag slår på datorn. Asusskärm visas , svart skärm 60-90 sekunder och sedan kommer Asusskärm fram åter igen och in i Windows. Detta sker sporadiskt. I övrigt inga andra problem med datorn. Trodde faktiskt den hade repat sig för den starta korrekt i en hel vecka och då starta jag den kanske runt 3 gånger per dag den veckan .Till och med mer vissa dagar. Så  kom det nu i tisdags i konferensrummet igen 2 mornar i rad. Starta den hemma sedan och starta som vanligt. 

Problemen började nog för över 1 årsedan. Kunde vara ett uppehåll på 3-4 månader mellan problemen. Nu är det tätare fast man provar väl mer kanske. Då var väl skärmen blå också.  Minns ej riktigt allt men finns i tråden. Det är tråkigt  när datorn fungerar bra i övrigt. 
 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Att det kan vara fel på SSDn är en chansning. För att felsöka mer finns det några alternativ och några av dem är:

1. Installera om Windows igen och därefter inte installera några program förrän en längre tids testning har gjorts. På så sätt kan man utesluta att program ligger bakom problemet.

2. Du har tidigare nämnt att datorn fungerade utan problem med Windows 10. Nuvarande fel uppträdde först med Windows 11. En återställning till Windows 10 kan vara ett förslag och köra från det.

3. Drastisk åtgärd är att byta SSD. Datorn är 4 år gammal, vilket egentligen inte är en ålder för en SSD av god kvalitet. Att byta SSD är fortfarande en chansning och inget annat.

4. Byta minnen. Även det är en chansning men återigen, skall felsökningen fortsätta är det byte av minne som står på tur, om inget av det ovanstående hjälper.

5. Den största kostnaden blir att skrota datorn och köpa en ny, som t.ex. den här:

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-dator/asus-vivobook-16-r1605za-mb716w-16-barbar-dator/p-3006476

Specifikationerna är likvärdig den du köpte hos Komplett men med den skillnaden att processorn är något vassare samtidigt som den förbrukar mer energi.

Power tar 7499 kronor just nu.

Inet har en likvärdig den från Komplett men med en OLED-skärm istället för LCD, som Komplettdatorn har.

https://www.inet.se/produkt/1976353/asus-vivobook-15x-oled-m3504-ryzen-7-16gb-512gb#specifikationer

Inet tar just nu 8999 kronor.

Power har ytterligare en Asus-dator med en mycket kraftfull processor. CPUn är betydligt vassare än den som finns i Komplettdatorn och långt över vad du har bruk för. Men om IPS-panel fungerar för dig istället för OLED (Inet-datorn) är denna Powerdator ett bättre val sett till prestandan och den har just nu samma pris som Inet-datorn, 8999 kronor:

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-dator/asus-vivobook-16-r1605za-mb717w-16-barbar-dator/p-3006477/
 

Jag har kikat på Asus-datorer enbart då du i tidigare trådar angivit att det är Asus som gäller. 
Notera att datorerna är enbart en indikering på alternativ 5. för "felsökning". De omnämnda datorerna är också de som idag ligger närmast prestandan, skärmstorlek och pris med den du köpt från Komplett. Komplett tar idag 9499 kronor för den dator du köpte där.

Att köpa en ny dator innebär en hög eller mycket hög (beroende på storleken på plånboken) kostnad.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag använde datorn sällan när den hade  Windows 10. Jag började använda den frekvent först för 1 årsedan tror jag. Det kan ju redan tidigare funnits problem med starterna. Jag har minne av att jag uppgradera till Windows 11 inne bland uppdateringarna i Windows och då skedde det något märkligt som gjorde att jag var tvungen ominstallera Windows 11 som ni hjälpte mig med. Ny ssd och nya minnen och kostnaden kanske börjar närma sig en ny dator. Vet ej .  Hade ju gärna sluppit köpa ny dator om det går fixa den naturligtvis. Hm svårt . Inga tendenser alltså på att det verkar vara disken mer än annan hårdvara?
 

Tack för förslagen på datorer. 🙂

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Olle35 sade:

Jag slår på datorn. Asusskärm visas , svart skärm 60-90 sekunder och sedan kommer Asusskärm fram åter igen och in i Windows.

Har inte följt tråden så noga men reagerade nu på detta. Att ASUS-skärmen kommer tillbaka efter dessa 60-90 sekunder innan startprocessen sen lämnar över till Windows tolkar jag som att BIOS kan ha svårt att göra det den ska, inte att det är något problem med Windows. Kanske feltänkt men i alla fall en tanke.

Det händer när du startar din dator (sweclockers.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ren ominstallation av Windows, som har nämnts av X-men här tidigare, kostar ingenting och kan få ordning på en trilskande dator, i bästa fall.

Har gjort det några gånger och det gör underverk, i de fall det inte är något som är fysiskt trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Rengöring inuti , ominstallation av Windows med hård nollställning har gjorts nyligen. Frågan är vad den sysslar med under de där 60-90 sekunderna innan man kommer in i Windows. Det är om man gör en chansning med ny ssd disk men om det är 10-20 procents chans att det är det som felar känns det ju sådär.  

Jag har inte provat att ansluta datorn till en extern skärm när skärmen blir svart om det nu kan vara något. Då gäller det man är redo för man har 60-90 sekunder på sig och den svarta  skärmen kommer ju heller inte fram på beställning. 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, X-Men sade:

Du kan låta en extern skärm vara ansluten hela tiden, om det är möjligt för dig. 

Hdmi kabel i hela tiden menar du!? Jo. Tänkte du isåfall att windows skulle kunna visas på tvn men inte datorns skärm? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Olle35 sade:

Ja tvn. Vad vill vi då få ut av detta? Finns inget i Bios som gör att datorn vill fundera 60-90 sekunder? 

Är det inte så att du ibland ansluter en projektor till datorn, när du är ute hos kund?

Kanske "datorn" har svårt att avgöra, från gång till gång, om den ska skicka bild till en extern skärm eller till den interna skärmen? Att det tar 60-90 sekunder innan "datorn" fattar att det inte finns någon extern skärm och växlar då till den interna skärmen.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Olle35 sade:

Ja tvn. Vad vill vi då få ut av detta? Finns inget i Bios som gör att datorn vill fundera 60-90 sekunder? 

Mikael63 skriver det jag skulle svarat i inlägget ovan.

Svar på din fråga om BIOS kommer här:

Jo, om disken har problem kan BIOS få svårt att adressera den tillräckligt snabbt. Det kan göra att datorn dröjer med att starta Windows. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo jag är ute i konferensrum 

56 minuter sedan, Mikael63 sade:

Är det inte så att du ibland ansluter en projektor till datorn, när du är ute hos kund?

Kanske "datorn" har svårt att avgöra, från gång till gång, om den ska skicka bild till en extern skärm eller till den interna skärmen? Att det tar 60-90 sekunder innan "datorn" fattar att det inte finns någon extern skärm och växlar då till den interna skärmen.

 

Jo precis.. Är väl mest tv nu för tiden i konferensrum men är väl samma sak. Jag tror det var första gången jag koppla in datorn  till en tv, för runt  2 veckorsedan och skärmen har ju blivit svart innan det. Har mest haft den till Teams hemifrån. Ej ute. Det är om det finns något inne bland skärminställningar. När jag satte in hdmi nu senast blev det bild direkt på tvn i konferensrummet vilket det oftast blir överlag. Både bild på datorn och tvn. Jag brukar vanligtvis först starta datorn och sedan koppla in med hdmi. 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ny dator är dyrare men kan ju bli ännu dyrare om det inte är ssd disken. Tänker om det bara är 10-20 procents chans. Har väckt en tråd kring ny dator igen så blir det kanske mindre rörigt. 

Datorn i denna tråd som får svart skärm har namnet ”Blåskärmsdatorn” och den jag köpt rätt nyligen på Komplett ”Komplettdatorn”. Hittas det en lösning på Blåskärmsdatorn läggs köp av ny dator på is. 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...