Gå till innehåll

Blå skärm omstart


Olle35
Gå till lösning Löst av Olle35,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

En annan gång när skärmen blev svart tryckte jag Windows ctrl shift B och efter runt  60 -90 sekunder kom Asusloggan fram igen och jag trodde då kommandot gjorde det. Idag lät jag den vara och resultat blev samma att Asusloggan kommer fram igen efter 60-90 sekunder och in i Windows.  

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att du ändrat uppstarten i denna dator där Fast boot är inaktiverad. Jag hittar inget om det i denna tråd så det måste vara din nyinköpta (utbytta) dator där Fast boot blivit inaktiverad.

Stämmer det, kan du i så fall inaktivera Fast Boot även i denna dator? 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har inte varit inne i Bios och gjort någon ändring  vad jag vet. 

Jag får väl ersätta den med ny dator om det inte är någon inställning nånstans Synd för det är en pigg dator. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Startade datorn på kvällen 1-2 ggr efter inställningen och startade som den ska. Idag nu på morgonen i ett konferensrum satte jag i kabeln slog på datorn och svart skärm igen i 60-90 sekunder innan kom in i Windows. Attan också. Hade vissa hopp 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja precis. Vad kan man göra? Att en dator startar korrekt i en hel vecka vid flertalet tester (utan kabel i för det mesta) och plötsligt visar svart skärm i ett konferensrum 2 mornar i rad med kabel i verkar konstigt. Inga kablar i i övrigt . 60-90 sekunder innan man kommer in i Windows alltid. Testade även på eftermiddagen igår som sagt utan kabel i även då samma sak. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Färre program i denna dator. Jag har bara installerat  Office 365 och Ms Project som jag har abonnemang på. Även Langiage pack engelsk  . 
Datorn är pigg och funkar jättebra i övrigt. 

Som jag nämnt går det till på följande sätt när det blir svart skärm:,

Jag slår på datorn.  Asusskärm visas. Därefter svart skärm i 60-90 sekunder. Därefter kommer Asuskärmen fram igen och på Asusskärmen snurrae det liten vit småcirklel som att den jobbar lite  och sedan in i Windows som vanligt.  Det kanske är hårdvara fast jag vet inget. Det har nämnts i träden kring Ssd problem när problemen började. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om jag förstått rätt finns det väl program för testa Ssd disken och om det är den som spökar och om den spökar är ju frågan om det då är värt det? Vet ej vad en ssd disk kostar. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns program för att testa diskar. Tyvärr blir testresultatet inte helt tillförlitligt när det gäller SSD då de fungerar på ett annat sätt än HDD. 
Jag hjälpte en bekant under augusti och september månad där datorn spökade en hel del. Körde testprogram för diskar och svaret blev att alla diskar mådde bra. 2 HDD och 1 SSD. 

Erfarenhetsmässigt började jag misstänka SSDn. Eftersom butiken som sålt disken tar ut en kostnad för felsökning om det visar sig att det inte är fel på produkten påbörjade jag omfattande tester på egen hand först.

När jag väl kom fram till att disken är defekt, trots positivt svar från testprogram, tog jag kontakt med butiken. De uppfattade det som att jag gjort allt jobb och mer därtill som de skulle gjort och svarade att det sannolikt är disken trots allt.

Jag lämnade in disken på garanti och reklamerade den. Butiken återkom med svaret att deras tester visade att disken är defekt, trots att deras testprogram inte påvisade något fel.

Det går således inte att lita på testprogram för diskar när de körs på en SSD. Inte de program som jag och butiken kört.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kanske ska chansa på att det är ssd disken som inte är bra och köpa en ny ssd disk och sätta i. Om det nu är störst chans det är ssd disken. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok. Så beteendet kring starterna kan alltså likväl bero på annan hårdvara. Lurigt. Leta i myrstack. Det behöver väl nästan vara så att mkt tyder på att det är ssd-disken annars är det väl ingen mening byta. Det var lite så jag trodde. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, beteendet kan bero på annan hårdvara. Minnen och disk är det som går att byta i en bärbar dator, vanligtvis. Resten är normalt lött på kretskortet. 
Att byta SSD är det som går att göra, förutom minnena. Inget är egentligen något som tyder på disken utan ett lite sätt att testa om det kan vara den. 

När datorn visar svart skärm, har du testat att ha en extern skärm ansluten för att se om datorn försöker visa bild på en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...